مشکل جدید اسراییل با پهپادهای ایران

نویسنده

» تحلیل فیگارو:

آدرین ژوم

ایران اعلام کرده که پهپاد منهدم شده در خاک اسراییل توانسته است تصاویری از مناطق “حساس” اسراییل مخابره کند. اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون دفاع مجلس ایران، دراین خصوص گفت: “این تصاویر اکنون در اختیار ماست.”

وزیر دفاع جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود اعلام کرده که پهپاد منهدم شده از پهپادهای پیشرفته ای که ایران دراختیار دارد نیست. مقامات ایرانی همچنین گفته اند که بارها پهپادهایی را برای پرواز بر روی خاک اسراییل فرستاده اند، بدون اینکه هیچ یک از آنها مورد شناسایی قرار گیرد.

در تاریخ ۶ اکتبر، یک هواپیمای بدون سرنشین در آسمان نوار غزه شناسایی شد و قبل از انهدام توسط هواپیماهای شکاری اسراییل، حدود ۳۰ دقیقه در آسمان اسراییل پرواز کرد.

مسؤولیت این عملیات چند روز بعد ازسوی حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، پذیرفته شد. او دراین خصوص گفت: “این اولین باری نبوده که ما به آسمان اسراییل پهپاد فرستاده ایم و اگر خدا بخواهد، آخرین بار نیز نخواهد بود. این پهپاد ایرانی است و توسط یک گروه از متخصصین حزب الله مونتاژ و هدایت شده.”

 این پهپاد به سوی منطقه ای پرواز کرده که مرکز اتمی دیمونا در آن قرار دارد [بیابان نقب] و احتمالاً مسیر پروازی آن از لبنان ابتدا به سوی مدیترانه و سپس به داخل خاک اسراییل بوده است.

ازطرف دیگر، مسؤولان اسراییلی گفته اند این پهپاد امکان مخابره مستقیم تصاویر را نداشته، ولی درخصوص سیستم هدایت آن اظهارنظری نکرده اند. معمولاً دو نوع سیستم هدایت در پهپادها وجود دارد: کنترل از راه دور یا پیروی از نقاط از قبل تعیین شده در سیستم موقعیت یاب جهانی [جی پی اس].

 

پیروزی نمادین برای حزب الله و ایران

ولی ماجرای اینکه آیا تصاویر گرفته شده توسط این پهپاد مخابره شده یا نه، در نهایت چندان اهمیتی ندارد. پرواز یک پهپاد در آسمان اسراییل یک پیروزی نمادین برای حزب الله و ایران محسوب می شود. اسراییل که از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ دارای نیروی هوایی کارآزموده و زبانزدی در خاورمیانه است، اکنون شاهد آن بوده که آسمان اش در یک مدت زمان نسبتاً طولانی توسط یکی از دستگاه های دشمن مورد رصد قرار گرفته. بدین ترتیب سران ایرانی، که ازسوی اسراییل متهم به دستیابی به بمب اتمی هستند، نشان داده اند که آنها نیز توان پرواز در آسمان اسراییل، حتی به صورت محدود را دارند.

به نظر می رسد که این پهپاد مسلح نبوده، ولی مقامات ایرانی ادعا کرده اند که هواپیماهای بدون سرنشینی دراختیار دارند که قادر به ریختن بمب یا شلیک موشک هستند. اسراییل بیم آن دارد که حتی یک پهپاد حامل مواد منفجره می تواند به آماج های داخل خاک آنها ضربه بزند. استفاده از این پهپادها که به دلیل پرواز در ارتفاع پایین به سختی قابل شناسایی و ردیابی اند، طی دهه اخیر بسیار افزایش یافته.

اسراییل به عنوان یکی از اولین کشورهایی که ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کرده، اکنون خود با تهدید جدیدی ازطرف پهپادها مواجه شده است.

منبع: فیگارو، ۳۰ اکتبر