برخورد خشن با ظریف

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

در راستای تیترهای روزنامه کیهان، مستقر در میدان توپخانه، در مورد آقای ظریف وزیر امورخارجه کشور و همچنین نظرات روزنامه مربوطه درباره آقای هاشمی و خاتمی و جورج سوروس و سایرین با آقای حسینین هیکل، دبیرکل حزب کیهان مصاحبه ای توسط خبرنگار ما انجام گرفت که به اطلاع می رسد.

ما: من مازیار نوائی خبرنگار ستون هفتم هستم و می خواستم با شما مصاحبه کنم….

حسینین هیکل: بله، البته شما محمد ضیاء نوائی اسفندقه نوه سیدضیاء طباطبایی بوده و پدر بزرگتان در جریان کودتای انگلیسی با رضاخان مشارکت داشت و پدرتان هم عضو فراماسونری بود و بهائی بود و مادرتان هم جزو عناصر وابسته به رژیم پهلوی بوده و خودتان عضو حزب توده و مجاهدین خلق و چریکهای فدائی بودید و از شش سالگی در ام آی شش عضو برای مقابله با نظام عضو شدید که در لندن گزارش کارهای تان دریافت شد و ما سوابق شما را داریم. حالا اگر سئوالی دارید بیخود می کنید.

ما: البته من سید مازیار نوائی ورامینی هستم، که اسم کاملم را نگفته بودم، به نظرم اشتباهی رخ داده.

حسینین هیکل: البته ممکن است شما سید مازیار نوائی ورامینی نوه ایرج میرزا هجو گوی مفسد وابسته به دربار قاجار باشید که پدرتان یعنی حسینعلی خان قوام نوائی برادر کوچک قوام شیرازی در جریان قرارداد 1919 از انگلیس دو میلیون پوند گرفت، این هم سندش که در آرشیو ما موجود است و خودتان هم در جریان شهادت نواب صفوی، تشکیل سازمان مجاهدین خلق، نوشتن کتاب 23 سال، برقراری رابطه با جورج سوروس از سن شصت سالگی دخالت داشتید و با نام مستعار زیدآبادی زندانی شدید و در اوین بهائی شدید و الآن در زندان قصر هستید و ما مخالفت مان را با آزادی شما اعلام کردیم و هر وقت وارد کشور بشوید دستگیر خواهید شد، حالا اگر سئوالی دارید بپرسید تا بگویم دم در با دو تا گلوله اسرائیلی ها شما را ترور کنند.

ما: با عرض شرمندگی، من کلا 35 سال بیشتر ندارم و اصولا هرگز در جریانات سیاسی دخالت نداشتم و پدرم هم در جبهه شهید شده و عضو ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد بودم و اخیرا با نشریه ستون هفتم همکاری می کنم.

حسینین هیکل: البته مسئله سن برای ما مهم نیست. در مورد عبدالباقی نوائی یعنی پدرتان ما اسناد کافی را در اختیار داریم، که در همین پوشه سبز است که ایشان عامل کاگ ب و عضو حزب توده بود و در جبهه در حال دادن گرا به عراقی ها کشته شد و ما در تمام مدتی که شما در ستاد آقای احمدی نژاد بودید شما را کنترل می کردیم و می دانیم که استخدام اجنه توسط عناصر انحرافی توسط شما صورت گرفت، پس سئوالات تان اگر تمام شده من بروم.

ما: من که هنوز سئوال نکردم، می خواستم به عنوان اولین سئوال بپرسم که با توجه به اظهارات تلویزیونی آقای ظریف وزیر امورخارجه و اظهارات ایشان در مجلس غیرعلنی علت انتخاب تیتر شما چه بود؟ آیا این سیاست با سیاست کل نظام سازگار است؟

حسینین هیکل: خیلی سئوال خوبی است، ولی به شما هیچ ربطی ندارد. منتهی ما برای شفاف سازی کلیه موارد به این سئوال پاسخ می دهیم. وقتی اظهارات ایشان در روزنامه مطرح شد، مسئولان سرویس سیاسی که صفحه دو را اداره می کنند تصمیم گرفتند در انتخاب تیتر مصالح نظام را در نظر بگیرند، در این رابطه مصالح نظام را از بنده پرسیدند که من مصالح نظام را تشخیص دادم و به آنها اطلاع دادم که در نظر گرفته شد.

ما: آیا تیتر شما با رهبری هماهنگ شده بود؟

حسینین هیکل: بله، قطعا، ما فکر کردیم برای تیمن و تبرک حتما نظرات مقام معظم رهبری را هم در مورد آقای ظریف بدانیم که در سایت رهبری جستجو شد، نظرات مبارک ایشان یک اختلافاتی با نظرات نظام داشت که ما داده بودیم و چون نمی خواستیم هیچ اختلافی باشد و دشمن شاد نشود، من تلفن زدم و به بیت نظر رهبری را اعلام کردم که بیت اصلاح کردند که هماهنگ باشد.

ما: پس از تیتری که شما انتخاب کردید آقای ظریف وزیر محترم امورخارجه دچار بیماری شد و به بیمارستان رفت، در این مورد آیا نظری ندارید؟

حسینین هیکل: در این مورد برادران ما اقدام مناسب را انجام داده بودند، اصولا ما در انتخاب تیتر و خبرهای داخلی با پزشکان مشاور کیهان مشورت می کنیم؛ گاهی اوقات لازم است تیتری بزنیم که مثلا یک کارگردان دستگیر شود، یا تیتری بزنیم که یک نماینده مجلس سکته کند، گاهی خبری می نویسیم که فردای آن روز یک چهره سیاسی معلوم الحال ترور شود، تیترهایی هم داریم که افراد فقط درد سیاتیک می گیرند، یا میگرن می گیرند، یا خودکشی می کنند. اینها مسائل حرفه ای روزنامه نگاری است. در این مورد خاص من با مشاورمان گفتگو کردم، پرونده پزشکی آقای ظریف را ایشان مطالعه کرد و تیتر با دقت انتخاب شد. اصولا باید مصالح نظام را در نظر گرفت که من اعلام می کنم و شد.

ما: شما در یکی از مطالبتان نوشته بودید که آقای خاتمی با جورج سوروس چه مسائلی را بحث کرده بودند، در حالی که ایشان فرمودند که اصلا هیچ دیداری با جورج سوروس نداشتند، در این مورد آیا توضیحی دارید که بدهید؟

حسینین هیکل: اولا در مورد فعلی که شما بکار بردید یعنی “فرمودند” در مورد آقای خاتمی من باید موضوع را به دادگاه مطبوعات اعلام کنم و دفعه آخرتان باشد که در کار مطبوعاتی سهوا یا عمدا چنین کاری می کنید (خبرنگار در همین حال دستگیر شده و خبرنگار دیگری مصاحبه را ادامه می دهد) و از طرف دیگر اینکه چه مذاکراتی بین آقای جورج سوروس و محمد خاتمی صورت گرفته، موضوعی است که ما دقیقا در جریان آن هستیم. اصلا کل دستور جلسه را خودمان برای هر دو دادیم و حتی از یک هفته قبل گفته بودیم چه کسی باید چه چیزی بگوید و آن یکی چه جوابی بدهد. مسائل خیلی دقیق معلوم بود. اینکه آقای خاتمی به سفر نرفت یا اصلا قراری نبود برود این دیگر مسئله نظام نیست. ما وقتی سندی داریم و مشروح مذاکرات تعیین شده، شرکت نکردن در جلسه یک غفلتی است از سوی آنها که به هیچ وجه مورد قبول نظام نیست. البته قرار است خبری منتشر شود و آقای خاتمی قرار است که هفت ماه قبل در دیداری با پنتاگون شرکت کند که بزودی انجام می شود و این خبر در حد سکته است، پزشک هم تائید کرده و مشکلی هم نیست و بزودی خبرهای آن منتشر می شود.

مای سابق: روزنامه کیهان در مورد اظهارات آقای هاشمی که تغییر نظر امام در مورد شعار مرگ بر آمریکا را گفته بودند، مخالفت کرد و نوشتید که “یار امام قابل احترام تر است یا خود امام؟” آیا شما این نظر را با خود امام مطرح کردید؟ و چه اتفاقی افتاد؟

حسینین هیکل: این جور مسائل دیگر قدیمی شده. من چند بار به اکبر گفتم که شما دیگر نیستی، ولی ایشان برخلاف مصالح نظام دو سه بار مسائلی را مطرح کرد که ما خبرهایی در حد سکته هم منتشر کردیم، ولی ظاهرا پزشک ما تعلل کرده بود و ارزیابی درستی نکرده بود که منجر به تصادف این پزشک شد که آگهی ختم او را یک ماه قبل منتشر کردیم و خدا رحمتش کند. ولی اینکه کسی از یاران امام باشد و نظری را به صورت شفاهی از امام نقل کند، این یک انحرافی است که از صدر اسلام تا امروز سابقه ندارد. ما این جمله نقل شده از طرف امام را با خود ایشان مطرح کردیم، یعنی همین حسن آقا که معاون امام و نظام هستند با ما مطرح کردند و ما گفتیم که اصلا همچین چیزی نگفتیم. و تکلیف روشن شد. اصولا چنین گفتگوئی نشده بود و آن روز که اکبر زنگ زد به ما من به حسن که بچه بود گفتم بپیچونش و ایشان که آن موقع رهرو ولایت بود پیچاندش و به تلفن جواب ندادیم. حالا ایشان حرفی از خودش در می آورد به حضرت امام رحمه الله علیه که همین جا حی و حاضر نشسته هیچ ربطی ندارد.

مای سابق: در مورد مسئله صلح امام حسن و …

حسینین هیکل: بله، متوجه سئوال شدم، بهتر است دیگر تکرار نشود ولی چون سئوال خوبی است پاسخ می دهم. البته دیگر تکرار نشود، وگرنه شما را هم می گویم ببرند (مامور می آید، نظام می گوید برو، این دفعه بخشیدمش، مامور می رود) برخی عناصر دشمن “نرمش قهرمانانه” را وصل کرده بودند به صلح امام حسن که البته صلحی در کار نبود. یعنی در همان روزی که ایشان می خواست با معاویه صلح کند، ما همه اسنادش را داشتیم و گفتیم که “حسن آقا! اگر بخواهی صلح کنی و تلفن بزنی سه سوت می فرستیمت بروی” و ایشان به حالی افتاد که استخاره کرد که ما خودمان شب رفتیم به خوابش و حدیث قدسی نازل کردیم که صلح بی صلح. الآن هم چاپ جدید کتاب را خودمان منتشر می کنیم که کلا “نرمش قهرمانانه” را سابیدیم به الک، هوتوتو و اصولا از این خبرها نیست. اگر سووال دیگری ندارید من بروم.

(در همین حال خبرنگار پرت می شود از پنجره بیرون و توسط آمبولانس به دفتر کارش باز می گردد.)