شکست نمایش بررسی ناکامی فوتبال

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» همزمان با زندانی بودن صفایی فراهانی

سایت انگلیسی پرس تی وی، وابسته به جمهوری اسلامی دیروز در حالی از اخطار رییس کمیته فرهنگی مجلس به رییس فدراسیون فوتبال خبری انتشار داد که اخطار کننده و اخطار شونده هر دو درمراسم گزینش بهترین های فوتبال لیگ برتر فصل گذشته در مشهد بودند.

قرار بود که علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال و افشین قطبی، سرمربی تیم ملی امروز (یکشنبه 11 امرداد) برای ادای پاره ای توضیحات در محلس اسلامی حضور یابند.

در حالی که بحث ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در راه جام جهانی تنها با حضور بیاد ماندنی هفت بازیکن با مچ بند سبز درحمایت از اوجگیری خیزش مردم ایران در خاطره ها مانده است، به اعتقاد یکی از دست اندرکاران سازمان لیگ برتر ایران، تنها امید برای انحراف افکار عمومی اهرم فوتبال است که در فاصله چند روز به شروع فصل تازه لیگ برتر ایران با خطر تعطیل رو به روست.

این مسوول در گفت و گو با روز تاکید کرد که یکی از امیدهای دولت احمدی نژاد برای کسب وجهه در میان جوانان حضور در جام جهانی 2010 بود که با وجود حضور در قرعه ای مناسب به دلیل دخالتهای خود احمدی نژاد در امر گزینش و عزل سرمربی، ایران در جمع پنج تیم گروه خود چهارم شد تا از فرصت حضور در مسابقه های پلی آف هم باز بماند.

از سوی دیگر، به گزارش پرس تی وی نمایندگان مجلس اسلامی دیروز اعلام کردند که اگر علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال یکشنبه به مجلس نرود، آنان به فدراسیون فوتبال خواهند رفت.

حجت الاسلام جلال یحیی زاده، رییس کمیته تربیت بدنی مجلس دیروز به خبرگزاری فارس، ارگان حامی محمود احمدی نژاد گفت: “رییس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی قرار است برای حضور در یک جلسه با کمیته فرهنگی در مجلس حضور یابند.”

مقامات فدراسیون و سرمربی تیم ملی برای توضیح دلایل ناکامی تیم ملی در راهیابی به جام جهانی به مجلس بروند. با این حال این جلسه هنوز بنا بر دلایلی نامعلوم تشکیل نشده است.

یحیی زاده می افزاید: “گرچه هنوز به طور رسمی به ما اطلاع نداده اند، اما شنیده ام که به احتمال این جلسه تشکیل نخواهد شد.”

برپایه گزارش پرس تی وی حدود یک ماه پیش مهدی تاج، نایب رییس و مجری اصلی برنامه های دیکته شده به فدراسیون فوتبال، اعلام کرد که با دخالت مجلس در امور فوتبال مخالف است. او گفته بود: “ما مسوول پاسخ به مردم و نمایندگان آنان هستیم. اما نمایندگان حق دخالت در امور مربوط به مسوولان فوتبال کشور را ندارند.”

دیروز خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد که علی کفاشیان در مورد این که چرا در نشست با نمایندگان مجلس تعلل می شود، گفته است: “تاریخ این جلسه هماهنگ نمی ‌شود. گاهی اوقات ما هستیم؛ آنها نیستند و گاهی اوقات برعکس. تاریخ جدید نشست با مجلس را هنوز نمی ‌دانم اما قطعا این جلسه فردا (امروز) برگزار نمی شود.”

وقتی در ایران همه چیز آشفته و روزمره است، باید دید چگونه و چه کسی می خواهد به فوتبال سروسامان دهد. به قول آن مسوول سازمان لیگ در این مدت تنها محسن صفایی فراهانی خواست با سازمان دادن به فوتبال، آن را به جایگاه واقعی اش برساند که او هم از زندان سردر آورده است.