اگر امر به معروف جواب نمی دهد اجتناب کنید

نویسنده
نازنین کامدار

» پاسخ ناجا به اعتراض ها

در پی اعتراض سایت های وابسته به لباس شخصی ها به کتک خوردن دو زن محجبه که «نهی از منکر» کرده بودند، برخی از نمایندگان افراطی مجلس از جمله حسینیان و رسایی که نام خودشان نیز در پرونده حمله به علی لاریجانی در قم ذکر شده، دیگر نمایندگان را وادار به تشکیل جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و نیروی انتظامی کردند.

در کنار این تلاش ها که از بیم افزایش برخوردهای مردم با عوامل لباس شخصی حکومت صورت می گیرد، فرمانده نیروی انتظامی که طی دو روز گذشته بارها مورد خطاب و عتاب افراطیون قرار گرفته، جزئیات بیشتری از حوادث روی داده را مطرح کرده و گفته این زنان بسیجی تلاش داشته اند زنانی را که از نظر آنان “بی حجاب” بوده اندبازداشت کنند و در پی این اقدام بوده است که با واکنش مردم رو برو شده اند.

 آنطور که ایسنا خبر داده، کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و فرهنگی مجلس در جلسه‌ مشترکی با حضور نمایندگان ناجا و دادستانی تهران و بسیج، حوادث اخیر در ارتباط با اجرای امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده اند.

ایسنا در اینباره می نویسد: “در این جلسه حوادث اخیر درباره اجرای امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفت و ساجدی‌نیا گزارش میدانی در مورد حوادث اخیر را تشریح کرد و پس از آن نماینده دادستان در مورد اقدامات قضایی توضیحاتی را ارائه کرد. همچنین نماینده بسیج با ابزار تاسف از اینگونه حوادث گفته است که ضرورت دارد تا فضای امن و حمایت لازم جهت اجرای امر به معروف و نهی از منکر فراهم شود. اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در این جلسه با عنوان یک فرضیه الهی مورد تاکید قرار گرفت و بیان شد که مجلس باید به سوی تهیه وتنظیم زمینه‌های حقوقی و قانونی اجرای آن حرکت کند؛ همچنین نیروی انتظامی و مراکز قضایی باید حمایت لازم از آمران به معروف و ناهیان از منکر را انجام دهند. در جلسه مشترکی که برگزار شد بر ضرورت فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر تاکید شد و مطرح گردید که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب است و برخورد فرهنگی و لسانی باید در اولویت قرار گیرد”.

فاطمه آلیا، که خود معتقد به “خانه داری” به عنوان تنها شغل صحیح برای زنان است نیز دیروز در مجس گفته: “بعد از واکنشی که در جلسه روز گذشته درخصوص خانمی که در میدان پونک امر به معروف کرده بود رخ داد، خانم دیگری که با زبان روزه به کسانی که رعایت عفاف حجاب نکرده و یا تظاهر به روزه‌خواری کرده بودند امر به معروف کرده است، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. بعد از شکایت این خانم از ضارب او با گذاشتن یک قبض برق رها شده است. امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است که اگر تعطیل شود اشرار بر جامعه اسلامی حاکم می‌شوند. از وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی که خود از شخصیت‌های مومن و معتقد هستند و همچنین از قوه قضاییه می‌خواهیم که مطابق قانون با چنین افرادی برخورد شود.”

او افزوده است: “همچنین از بسیج جامعه زنان و رسانه‌ها مخصوصا خبرگزاری فارس که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، تشکر می‌کنم.”

دادستانی تهران هم در بیانیه ای دیروز منتشر کرد، آورده است: “در روزهای اخیر در میدان پونک تهران بانوی محجبه‌ای توسط زنی مورد تعرض فیزیکی قرار گرفته که در پی اعلام این موضوع و اطلاع دادستان تهران، بلافاصله با دستور دادستان، همکاری امت حزب الله و پلیس ابتدا شاکیه پرونده شناسایی و با راهنمایی او، متهمه دستگیر و به دادسرا معرفی شد. در جریان اقدامات قضایی، شاکیه نسبت به متهمه زن اعلام گذشت کرد. در حادثه دیگری نیز که در هفته گذشته در منطقه خانی‌آباد تهران روی داده است و ظرف روز جاری خبر آن در سایت‌های خبری منتشر شد، متهمه توسط نیروهای انتظامی دستگیر و به دادسرای بعثت معرفی شد که در این مورد نیز پرونده قضایی تشکیل و این زن نیز با معرفی کفیل آزاد شد. با تکمیل تحقیقات برای متهمه این پرونده کیفرخواست صادر و به زودی برای رسیدگی به دادگاه ارسال می‌شود. همچنین در روز جاری دادستان تهران علیه مدیر مسئول نشریه‌ای که به چادر به عنوان حجاب برتر توهین کرده بود اعلام جرم کرد که پرونده برای رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شد”.

در کنار این اظهارات، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اما در واکنش به حوادث روی داده و فشار ها بر پلیس برای برخورد تند تر با مردم، گفته است: “بنا به سخنان مقام معظم رهبری، امر به معروف سه مرحله دارد. در مرحله اول، عملی و رفتاری، در مرحله دوم تذکر لسانی و در مرحله سوم برخورد انتظامی است که در دو مرحله اول، این مسئله جنبه عمومی و همگانی داشته و مرحله سوم نیز ویژه ماموران حکومتی است که مردم از ورود به مرحله سوم اجتناب کرده و تذکر کفایت می‌کند. تلاش برای دستگیری فرد خطاکننده و تحویل آن به ماموران، خلاف مقررات و قوانین است. البته ممکن است در این زمان تنش‌هایی نیز ایجاد شود که در قضیه اخیر، تحقیقات و بررسی‌ها در ابعاد مختلف و اظهارات طرفین انجام شده و ماجرا روشن است، اما اگر ما در حدود خود حرکت کنیم، کمتر مشکلاتی ایجاد می‌شود. هر چند ناجا از امر به معروف حمایت کامل دارد، اما در نظر داشته باشید که امر به معروف تنها به این مقولات ختم نمی‌شود و اگر دیدیم فردی زباله‌ای انداخت یا روزه‌خواری کرد، می‌توان آن را نیز به معروف دعوت کرد. مردم باید این فرهنگ را تقویت کنند، اما نباید موجب درگیری و تنش شود. در دین اسلام نیز آمده است که اگر احتمال وجود دارد که این دعوت به معروف اثر نداشته باشد، از انجام آن اجتناب شود”.