امکان عدم رای اعتماد به چند وزیر روحانی

نویسنده
حسین محمدی

» کابینه در روز تحلیف معرفی می‌شود

در حالی که چند روز بیشتر به معرفی اعضای کابینه‌ی حسن روحانی باقی نمانده٬ اظهارنظرها در این زمینه بیشتر شده است. رسانه‌ها مشغول معرفی اعضای کابینه هستند و فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نیز شروط خود را برای رای اعتماد به اعضای کابینه بیان کرده و برخی تا مرز تهدید روحانی به عدم رأی اعتماد به تعدادی از وزرا هم پیش رفته اند.

فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نهم در بیانیه خود آورده است که “جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، با شعار «اعتدال» و «استقلال» قدم به صحنه خدمت نهاد. ما امید داریم ایشان با تقید به این شعارها کابینه‌ای به مجلس معرفی کند که بتواند مظهر و معرف اعتدال و استقلال و موجب تحقق شعار امیدبخش امید و تدبیر باشد”٬ و از مواردی چون “اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب اسلامی و پیروی از سیره عملی امام خمینی(ره) در سیاست داخلی و خارجی کشور، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری، فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران، برخورداری از عملکرد روشن و سلامت اخلاقی و مالی و سیاسی و داشتن عزم و اراده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تلاش به منظور تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی، بهره‌مندی از دانش و تجربه کافی و قدرت مدیریت و کارآمدی در حوزه مسئولیت خود، داشتن روحیه تعامل با مجلس در چارچوب قانون اساسی و قوانین مصوب” به عنوان ملاک‌های خود برای رای اعتماد به اعضای کابینه یاد کرده است.

هم‌زمان روزنامه کیهان٬ در سرمقاله خود به قلم حسین شریعت‌مداری - منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در این موسسه - نوشت: “اصحاب فتنه ۸۸ تعدادی از وزارتخانه‌های حساس و کلیدی را به عنوان سهم خود از کابینه دکتر روحانی نشانه رفتند و شماری از اصحاب نشان‌دار فتنه را برای تصدی وزارتخانه‌های مورد اشاره نامزد کرده و تلاش گسترده‌ای را به منظور سرپوش گذاشتن بر خیانت آنان آغاز کردند”.

کیهان همچنین در بخش اخبار ویژه خود نیز پیرامون گمانه‌زنی‌هایی که درباره کابینه روحانی انجام می‌شود٬ چنین نوشت: “انتشار اسامی شماری از نامزدهای تصدی وزارت و معاونت در کابینه یازدهم این تلقی را ایجاد کرده که دو تیم کارگزارانی و مشارکتی درصدد تحمیل شماری از اعضا و نزدیکان خود به روحانی هستند… برخی اسامی منتشره در فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ نقش فعالی ایفا می‌کردند.نشریات زنجیره‌ای و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب اصرار دارند از این طریق چنین القا کنند که رئیس‌جمهور منتخب هیچ استقلالی از خود ندارد”.

این سخنان در حالی بیان شده که ژاله فرامرزیان٬ عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات٬ به مهر گفته است: “شعار اعتدال یک گفتمان و تفکر سیاسی نیست و روحانی باید این اعتدال را تعریف کند. همه باید این را بدانند که گفتمان اعتدال رای نیاورد؛ چرا که اعتدال گفتمان نیست و این گفتمان اصلاح‌طلبی و مشی سیاسی و تلاش ارزشمند هاشمی و خاتمی بود که موجب توفیق روحانی در انتخابات شد”.

هم‌زمان اما محمدرضا عارف٬ کاندیدای انصراف داده انتخابات اخیر٬‌پیرامون ترکیب کابینه روحانی گفت: “باید دست روحانی در انتخاب کابینه باز باشد زیرا اگر رئیس‌دولت احساس کند نیرویی به او تحمیل می‌شود باعث ایجاد فتنه و دعوا خواهد شد”.

اما اصول‌گرایان واکنش‌های دیگری به کابینه روحانی نشان داده‌اند. مسعود میرکاظمی٬ نماینده مجلس٬ گفته است: “مجلس به هیچ‌وجه به افراد تندرو رأی نمی‌دهد… رأی اعتماد مجلس بستگی به وزرایی دارد که آقای روحانی معرفی می‌کند. مجلس در تأیید وزرای کابینه چند مساله را ملاک قرار می‌دهد اول بحث اعتدال است. رئیس‌جمهور منتخب افراد تند را معرفی نکند. مردم هم انتظار دارند وزرایی وارد کابینه شوند که جنجالهای سیاسی به راه نیاندازند. مساله دوم که برای مجلس حائز اهمیت است توانایی، تخصص و تجربه مدیریتی افراد معرفی شده است همچنین سلامت کاری وزراء را نیز مجلس ملاک انتخاب کابینه قرار خواهد داد”.

اسماعیل جلیلی٬ عضو هیات رییسه فراکسیون رهروان ولایت نیز در این زمینه چنین گفته است: “رویکرد مجلس مخالف حضور افراد تندرو در کابینه است حال این افراد تندرو از هر طیف یا گروهی باشند. افراد تندرو منافع جناحی و گروهی را به منافع ملی و جایگاهی که می‌خواهند احراز کنند ترجیح می‌دهند و مجلس با چنین افرادی مخالف آنهاست.پیش‌بینی می‌شود با رویکردی که آقای روحانی انتخاب کرده‌اند چنین افرادی معرفی نخواهند شد. اما اگر معرفی شدند مخالفت مجلس قطعی است. امکان عدم رای اعتماد مجلس به ۳ الی ۴ وزیر وجود دارد”.

وی اضافه کرده است که “هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در تلاشند تا با برگزاری نشست‌های مشترک درخصوص کابینه با یک هم‌افزایی عمل شود”.

رمضان شجاعی٬ ‌سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت٬ هم درباره کابینه روحانی گفت: “گمانه‌ها بر این است که رئیس در روز مراسم تحلیف می‌خواهد اعضای کابینه را معرفی کند… قطعا شناخت کافی از وزرای کابینه به دلیل محدودیت زمانی برای نمایندگان حاصل نمی‌شود لذا تقاضا این است که اعضای قطعی و احتمالی کابینه را یک هفته قبل از مراسم تحلیف در معرض داوری قرار دهند.نمایندگان مجلس باید به وزرای پیشنهادی برای مدیریت چهارساله بر وزارت‌خانه‌های تخصصی رای اعتماد دهند اما تاکنون علی‌رغم نزدیک شدن به زمان مراسم تحلیف هیچ یک از کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس از گزینه‌ها اطلاعی ندارند”.

وی همچنین با اشاره به این‌که برای انتخاب وزرا با کمیسیون‌های مجلس مشورت نشده است٬ به صورت غیرمستقیم به تهدید روحانی پرداخت: “بدنه مجلس و کلیت مجلس باید نسبت به پذیرش و رای اعتماد به اعضای کابینه اقناع گردد تا در شروع کار دولت جدید شاهد تعامل و همکاری خوب بین مجلس و دولت باشیم. خدای ناکرده به دلیل غافلگیر شدن و عدم شناخت کافی نمایندگان ممکن است تعدادی از وزرای پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد نشوند”.