پرونده ایران در مرحله خطرناک

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مخالفت روسیه، هشدار بریتانیا

در حالیکه روسیه با اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده، وزیر امور خارجه بریتانیا هشدار داده که رویارویی با حکومت تهران در آستانه ورود به “مرحله ای خطرناک” است. ویلیام هیگ گفته که آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، اظهارات مقامات حکومت ایران درباره صلح آمیز بودن این برنامه را “مطلقا بی اعتبار” کرده است.

این در حالی است که معاون وزیر امور خارجه روسیه همزمان هم با اعمال تحریم های بیشتر بر علیه ایران و هم با تغییر حکومت تهران مخالفت کرده است.

گنادی گاتیلو با بیان اینکه “اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران  از منظر جامعه بین المللی به معنای راهی برای تغییر رژیم در تهران  تفسیر خواهد شد” افزود که “چنین رویکردی برای ما قابل قبول نیست و روسیه قصد ندارد چنین طرحی را مورد بررسی قرار دهد.”

مخالفت روسیه با تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در حالی عنوان می شود که این کشور در کنار چین پیش از این نیز ابتدا با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران مخالفت می کردند اما سپس با وضع آنها موافقت می کردند.

شورای امنیت که طبق اساسنامه سازمان ملل متحد، مرجع اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی است با متهم کردن جمهوری اسلامی  به پیگیری برنامه هسته ای نظامی در پوشش استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی، قطعنامه هایی را تصویب کرده که بر اساس آنها تهران ملزم به پایان دادن به بخشی از این برنامه و بخصوص غنی سازی اورانیوم شده است.

رهبران جمهوری اسلامی تمام این قطعنامه ها را رد  و همواره تاکید کرده اند که فعالیت های هسته ای  را تنها در چارچوب استفاده علمی، پزشکی و تولید انرژی ادامه می دهند؛مسئله ای که در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رد شده است. یوکیا آمانو در این گزارش بر پایه اسناد و مدارکی که آنها را “کاملا موثق” عنوان کرده، گفته است که جمهوری اسلامی احتمالا به دنبال تولید تسلیحات هسته ای است.

در این گزارش که دو روز پیش به نمایندگان کشورهای عضو ارائه شد، آمده است که آژانس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد ایران آزمایش هایی انجام داده که با ساخت یک وسیله انفجار هسته ای مرتبط است.

 

احمدی‌نژاد: اصلا شما را آدم حساب نمی‌کنیم

جمهوری اسلامی  آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را “غیرمتوازن، غیر حرفه‌ای و سیاسی” خوانده و محمود احمدی نژاد،اعلام کرده است که ایران از حق خود عقب نشینی نخواهد کرد.

او در شهر کرد گفت که این گزارش حاصل فشار آمریکا و کشورهای غربی “علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران” بوده و افزود: “چرا همه حیثیت خود و آژانس را خرج ادعاهای پوچ آمریکا می کنید؟”

در همین زمینه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه  از آمادگی تهران برای «مذاکرات  مفید و سازنده» هسته ای خبر داده است.

قرار است گزارش مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز چهارشنبه رسما در میان اعضای شورای حکام آژانس توزیع شود اما روز گذشته، محتوای آن به رسانه های خبری درز کرد و به طور وسیع، در سطح بین المللی انتشار یافت.

این گزارش سئوالاتی را در مورد ماهیت برنامه های هسته جمهوری اسلامی، هدف های واقعی آن و احتمال گرایش این برنامه ها به سوی مقاصد نظامی مطرح کرده که باعث خشم مقامات جمهوری اسلامی شده است.

احمدی نژاد گفته که کشورهایی ایران را به تلاش برای ساختن بمب اتمی متهم می کنند که هزاران بمب در زرادخانه های خود ذخیره کرده اند و: “اکنون هم بمب اتم می سازند و بازسازی و به روز می کنند و موشک هایی درست کرده اند که با آنها می توانند همه جای دنیا را هدف بگیرند و بعد با پررویی می گویند ملت ایران دنبال این است که بمب اتم بسازد.”

محمود احمدی نژاد تاکید کرده که جمهوری اسلامی در صدد ساخت بمب اتمی نیست و افزوده: “این مردم اگر بخواهند بمب بسازند، از شماها می ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی کنند.”

رئیس جمهوری اسلامی ساختن بمب اتمی را بی حاصل دانسته و گفته: “ملت ما عاقل است و یک بمب در برابر هزاران بمب شما نمی سازد، ملت ما توحید، عدالت و فرهنگ دارد” و افزوده: “این مردم نیاز به بمب ندارند و اگر بخواهند شما را بزنند، راهش را بلدند و طوری می زنند که صدایش در نیاید اما جیغ بنفش شما بالا برود.”

وی گفته است که “ملت ایران با فرهنگ و منطق و اخلاق و عدالتخواهی، دمار از روزگار شما در می آورد” و افزوده: “ملت ما یک منطقی را به جهان عرضه می کند که اگر رئیس جمهوری آمریکا بخواهد در راهروهای کاخ سفید قدم بزند، خواهد دید که کارمندان آنجا هم طرفدار منطق ملت ایران هستند.”

 

افزایش تنش

یوکیا آمانو در گزارش خود به تحقیقات جمهوری اسلامی در زمینه هایی مانند انفجارهای نیرومند، که معمولا در ساخت چاشنی بمب اتمی کاربرد دارد، و مطالعاتی بر روی احتمال حمل کلاهک هسته ای توسط موشک های ساخت داخل به عنوان شواهدی در مورد گرایش برنامه های اتمی جمهوری اسلامی به سوی مصارف نظامی اشاره کرده است.

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در مقام واکنش، رسیدگی به این موارد را خارج از وظایف آژانس دانسته است.

او گفته است که مدیرکل آژانس “با مسموم کردن فضای همکاری، زمینه تقابل بین اعضا و دبیرخانه آژانس را فراهم آورده است و مسئولیت کامل عواقب چنین اشتباه تاریخی تنها متوجه اوست.”

سلطانیه افزوده که جمهوری اسلامی بدون ایکه در مورد حقوق خود مصالحه ای کند، به تعهداتی که در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای ـ- ان پی تی ـ- دارد قطعا عمل می کند اما هشدار داده که “این اشتباه تاریخی مدیرکل را با همکاری و همفکری دیگر کشورها بدون جواب نخواهد گذاشت.”

تاکید کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اسرائیل برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، مخالفت ضمنی روسیه و چین با این اقدام و واکنش تند مقامات حکومت اسلامی علیه آخرین گزارش آژانس در شرایطی صورت می گیرد که طی هفته های گذشته، بحث حمله نظامی به ایران با هدف جلوگیری از ساخت تسلیحات هسته ای توسط آن به یکی از اصلی ترین مباحث در محافل خبری و سیاسی بین المللی تبدیل شده است.

گزارش ها و اظهارنظرهای متعددی که برخی تکذیب  و برخی مسکوت گذاشته شده اند حاکی از آمادگی کشورهایی مانند اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده برای حمله ای غافلگیرکننده علیه تاسیسات اتمی ایران است.

جمهوری اسلامی در واکنش تاکید کرده که پاسخش به این حمله احتمالی “پشیمان کننده” خواهد بود.