از طریق خانواده ما را تحت فشار می گذارند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دانشجوی آزاد شده به روز:

همزمان با نزدیک شدن زمان امتحانات، فشار بر دانشجویان بار دیگر افزایش یافته است. علاوه بر ادامه ممنوع‌الملاقاتی برخی از دانشجویان زندانی، ‌هم‌چون بهاره هدایت و مهدیه گلرو، و وضعیت ناگوار جسمی آرش صادقی، اخبار منتشرشده حکایت از بازداشت برخی از دانشجویان دارد. در عین حال، برخی از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک، نامه‌ای به مجید توکلی نوشته‌ و درباره فشارها بر خانواده وی، سخن گفته‌اند.

 

محمد اسماعیل‌زاده: بازجویی در حیاط

محمد اسماعیل‌زاده، وبلاگ‌نویس و دانشجوی دانشگاه پیام‌نور بابل، از جمله افرادی است که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شد. وی که در زمان انتخابات از فعالات ستاد مهدی کروبی بود، 2 روز پس از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری بازداشت و 28 روز را در زندان‌های اطلاعات سپاه بابل سپری کرد و با وثیقه 300میلیون ریالی به طور موقت از زندان آزاد شد.

 وی در این باره به “روز” می‌‎گوید: “دو روز پس از برگزاری انتخابات مرا بازداشت کردند. پس از بازداشت، مرا به میله‌ای داخل حیاط و با چشمان بسته، بستند. پس از چند ساعت هم آدرس وبلاگم را از من گرفتند. چندی روزمتوالی هم بازجویی شدم. با اینکه بخشی از بازجویی‌های من درباره وبلاگ بود، اما بازجویان هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره وبلاگ و اینترنت نداشتند.”

اسماعیل‌زاده در دادگاه به 91 روز حبس تعزیری، 10 ماه حبس که به مدت 5 سال به حال تعلیق درآمد و 5 سال محرومیت از تحصیل در تمامی دانشگاه‌های ایران محکوم شد: “فکر می‌کنم من تنها فردی هستم در شهر بابل که به خاطر یک پرونده، چنین حکمی برایم صادر شده است. وقتی علت صدور این حکم را پرسیدم، به من گفتند ما هیچ مدرکی از حضور تو در راهپیمایی‌های بعد از انتخابات نداریم، والا حداقل به 15 سال زندان محکوم می‌شدی. بقیه حکم هم که در واقع به دلیل فعالیت در ستاد انتخاباتی و البته نوشتن وبلاگ بود. نظام از همان ابتدا با وبلاگ‌نویسی مشکل داشت و هنوز هم دارد.”

وی ادامه می‌دهد: “دوره زندان من مصادف بابارداری همسرم بود. پس از گذشتن 65 روز از دوران حبس، خواستار آن شدم که به من مرخصی بدهند تا هنگام تولد فرزندم در کنارش باشم. پس از مدتی با درخواست مرخصی من به شکل رای باز موافقت کردند، اما تنها پس از گذشت سه روز، با فشار معاون دادستان، مجددا به زندان برگردانده شدم.”

اسماعیل‌زاده درباره فشارهایی که پس از اتمام دوران حبس با آن مواجه بوده است، می‌گوید: “وضعیت من مشخص نیست. از طرفی دانشگاه جواب درستی به من نمی‌دهد. از طرف دیگر مدام از طریق اعضای خانواده به من فشار می‌آورند که وبلاگم را حذف کنم. مدام می‌گویند تو که در زمان تولد فرزندت در کنارش نبودی، می‌توانیم حکم تعلیقی‌ات را هم اجرا کنیم که یک سال اول رشد فرزندت را نبینی. از نظر کاری هم که وضعیت نامشخصی دارم. گویا فعلا تمام درها روی ما بسته است.”

 

نامه دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک به مجید توکلی

عده‌ای از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک، نامه‌ای سرگشاده خطاب به مجید توکلی و خانواده وی منتشر کردند. در این نامه که با عنوان “دانشجویان سبز دانشگاه پلی‌تکنیک” امضا شده است، آمده: “ما حدود 1000 نفر از دانشجویان امیر کبیر بر آن شدیم تا با نوشتن نامه ای پیرامون مسائل پیش آمده برای شما و خانواده گرامیت حمایت همه جانبه خودمان را از شرف جنبش دانشجویی، افتخار پلی تکنیک و اسطوره مردم ایران عرض کنیم. مجید عزیز ما طبق خواسته تو رابطه مان را با خانواده ات کم کردیم و می خواهیم از تو که بدانی که تک تک نوشته هایت که از زندان می رسد برایمان با ارزش و مهم است.”

این دانشجویان در ادامه نامه خود آورده‌اند: “مجید عزیزمان همه ما با تو و خانواده‌ات هستیم و همراه تو. آن‌ها خواستند صدای‌ات را خفه کنند، اما تو با روح بزرگت و پایداری بر خواسته‌ات، صدایت را بار دیگر تبدیل به فریاد کردی و این حرمت شکنان را زیر سئوال بردی… و این را بدان که همه ما صدای تو و خانواده رنج کشیده ات هستیم؛ و در هر کجای این زمین که باشیم با تو عهد بستیم که آهسته و پیوسته تا آزادی شما قهرمانان و ایرانی‌ سبز و آباد در کنارتان باشیم. شاید به گوشت رسیده باشد که دانشجویان پلی تکنیک به پاس بزرگ مردی هایت پارکی را در دانشگاه بنام تو نهادند.”

نامه این دانشجویان پس از آن منتشر شده است که برخی از نزدیکان خانواده توکلی، از فشار نیروهای امنیتی بر خانواده وی خبر دادند. این فشارها باعث آن شد که مجید توکلی با انتشار نامه‌ای از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و دانشجویی بخواهد تا مدتی از تماس و ملاقات با خانواده وی خودداری کنند تا از حجم فشارها بر آنها کاسته شود.

 

ادامه ممنوع‌الملاقاتی بهاره هدایت و مهدیه گلرو

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو فعال دانشجویی زندانی، همچنان اجازه ملاقات ندارند و بنا به گفته برخی مسوولان، تا اطلاع ثانوی هم ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

روز گذشته پس از مراجعه خانواده این دو زندانی سیاسی به زندان اوین، به آن‌ها اعلام شد که این دو تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الملاقات هستند. هنوز هیچ مسوولی، دلیل مشخصی برای این مساله بیان نکرده است.

از سوی دیگر هفته‌های گذشته، به این دو فعال دانشجویی پس از احضار به دادسرای اوین، اتهامات جدیدی تفهیم شد. بهاره هدایت و مهدیه گلرو، پیش از این در اعتراض به این وضعیت، دست به اعتصاب غذا زده بودند.

این دو فعال دانشجویی، از چندی پیش به بند متادون زندان زنان اوین منتقل شده اند. آن‌ها در این بند اجازه استفاده از تلفن را ندارند. همچنین تمام ملاقات‌های آنان به صورت کابینی است و ملاقات حضوری برایشان ممنوع شده است.

بهاره هدایت از تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۹ سال و نیم زندان محکوم شده است. مهدیه گلرو نیز از تاریخ ۱۱ آذر ماه گذشته بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده است.

 

وضعیت ناگوار جسمی آرش صادقی

بنا به اخبار منتشر شده، وضعیت جسمی آرش صادقی، فعال دانشجویی دربند، در پی اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت وی، وخیم گزارش شده است.

این عضو جبهه مشارکت، پس از چند بار بازداشت به 5 سال حبس تعزیری و 3 سال حبس تعلیقی محکوم شده است. نزدیکان آرش صادقی، پیش از این اعلام کرده بودند که وی در زندان، متحمل شکنجه‌های سختی شده است.

سایت رهانا به نقل از برخی هم‌بندان صادقی نوشته است که “او توانایی ایستادن ندارد و امکان آنکه کتف وی از کار افتاده باشد نیز زیاد است. همچنین عوارض ناشی ار اعتصاب غذا موجب خونریزی معده و عفونت در ناحیه ریه شده است.”

پیش از این، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل این فعال دانشجویی در نیمه شب، مادر وی بر اثر سکته قلبی، درگذشت. وی پس از آن خود را به زندان معرفی کرد، اما گفته می‌شود در زندان دچار افسردگی شدید شده است.

صادقی پس از انتقال به زندان، نامه‌ای منتشر کرد که به علت انتشار آن به شدت تحت فشار قرار گرفت. وی در اعتراض به این فشارها، دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای وی که 14 روز به طول انجامید باعث عوارض جسمانی شده است.

 

تبدیل دانشگاه به پادگان

در پی افزایش محدودیت های مختلف برای دانشجویان سراسر کشور، کمیته انضباطی دانشگاه “تربیت دبیر شریعتی” با توزیع گزیده ای از آیین نامه انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختیارات کمیته انضباطی را به دانشجویان گوشزد کرد.

به گزارش دانشجو نیوز، بر اساس این قوانین اختیارات کمیته انضباطی به این شرح است: “۱- تعلیق ۱ تا ۴ نیم سال تحصیلی ۲- اخراج آموزشی ۳- اخراج از خوابگاه و محرومیت از کلیه تسهیلات رفاهی.”

در صفحه اول این بروشور، آمده است: “رعایت کلیه مقررات اعلام شده در هنگام ورود، مدت حضور در دانشگاه (کلاس، کارگاه، محوطه…) و نیز هنگام خروج الزامی است.”

اینگونه اقدامات و ایجاد محدودیت های رنگارنگ، پس از ابلاغ بخشنامه ای با عنوان “مصادیق پوشش غیر مجاز دانشجویان دختر و پسر” توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه ها در هفته گذشته تشدید شده است.

گفتنی است هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخشنامه ای با عنوان “مصادیق پوشش غیر مجاز دانشجویان دختر و پسر” را به دانشگاه ها ابلاغ کرد که در ان محدودیت‌های پرشماری برای لباس و ظاهر دانشجویان مقرر شده‌ است. این ممنوعیت‌ها از بلند بودن ناخن و بافتن مو تا پوشیدن “لباس ‌هایی با تصاویر پوچ و بی‌معنا” و “درست کردن مو به صورت تیغ‌تیغی” را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، این آئین‌نامه انضباطی در تاریخ ۱۳ آذر ۸۹ از سوی سهراب رضایی، رئیس مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم، به دانشکده تربیت دبیر فنی، آموزشکده فنی و حرفه‌ای، کشاورزی، تربیت بدنی و مراکز تربیت معلم ابلاغ شده‌است.

در این آئین نامه، در بخش “مصادیق غیرمجاز برای دختران” آماده است: “استفاده از کلاه بدون مقنعه، پوشاندن کامل موی سر، گردن، سینه و هر جای دیگر بدن به‎جز صورت‌ و دست‌ها تا مچ ضروری است؛ پوشیدن روسری‌های نازک، کوتاه و جوراب نازک، استفاده از دامن به‎جز برای افراد خاص مانند زنان باردار، شلوارهای چسبان و کوتاه، طلا و جواهراتی که مستلزم سوراخ کردن قسمتی از بدن هستند به‌جز گوشواره، بلند بودن ناخن بیش از معمول، استفاده از ناخن مصنوعی، جواهرات ناخن یا طرح‌های هنری روی ناخن و لاک، استفاده از جواهرات و زیورآلات غیرمعمول مانند زنجیر پا و نگین‌های دندان ممنوع است.”

در ادامه فهرست ممنوعیت‌ها برای دختران مواردی مانند “آرایش صورت و مو به طور غیرمتعارف مانند تاتو کردن، بافتن مو و درست کردن مو به صورت تیغ تیغی، مانتوهای نامناسب مانند مانتوهای کوتاه بالاتر از زانو، مانتوهای بلند دارای چاک بالاتر از زانو، مانتوهای تنگ و چسبان و مانتو با رنگ‌های تند و زننده و چادرهای نامناسب مانند چادرهای نازک و توری” از مصادیق غیرمجاز عنوان شده است.

در این آئین نامه و در قسمت “مصادیق غیرمجاز برای پسران” هم آماده است: “استفاده از کراوات و پاپیون، استفاده از البسه زنانه، شلوارهای کوتاه، چسبان، تنگ و نازک، استفاده از زیورآلات، گردن‎بند، زنجیر، مچ‌بند، دستبند، گوشواره، لاک و انگشتر طلا (به استثنای حلقه ازدواج و استفاده از رنگ‌ها و آرایش‌های مو به صورت تند و زننده ممنوع است. بلند بودن مو بیش از حد معمول به طوری که از یقه لباس پایین‌تر بیاید، استفاده از کلاه ورزشی، کلاه‌های نامتناسب با محیط دانشگاه، برداشتن ابرو، تاتو و رنگ کردن آن، لباس‌های اندامی مردانه، تنگ و چسبان با آستین خیلی کوتاه مانند حلقه‌ای یا رکابی مصادیق غیرمجاز برای پسران دانشجو است.”

شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آنرا محمود احمدی نژاد بر عهده دارد، در فصل مربوط به “مصادیق غیرمجاز برای دختران و پسران” آورده است: “مچ‌بندهای دست و پا غیرمتعارف که دارای نقوش زننده، علائم گروه‌های ضداسلام، ضدانقلاب و ضداخلاق و یا رنگ‌دار، پولک‌دار، چراغ‌دار، قفل‌‌دار و زنجیردار هستند، استفاده از پیشانی‌بند، شال و دستمال گردن، کمربند، انگشتر و کیف‌هایی که دارای نقوش و نوشته‌هایی با حروف لاتین و زننده باشد، ممنوع است. استفاده از لباس‌هایی که روی آن تصاویر زن، الفاظ رکیک، عبارات عاشقانه و مبتذل، تصاویر فکاهی، پوچ و بی‌معنا، خالکوبی در نواحی قابل رؤیت بدن، استفاده از لباس‌ها و آرم‌هایی که متعلق به گروه‌های خاص انحرافی از جمله رپ و هوی است، تاتوی صورت (لب، ابرو و چشم) مصادیق غیرمجاز برای دختران و پسران دانشجو است.”

گفتنی است در این آئین‌نامه تنها استفاده از حلقه ازدواج، ساعت و مواد معطر ملایم برای دانشجویان مجاز اعلام شده است.