میلیون ها دلار از تهران تا کابل

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره معاملات پشت پرده ایران

در یکی از بعد از ظهرهای ماه اوت سال گذشته و هنگامی که حامد کرزای آماده عزیمت به ایران برای یک دیدار رسمی بود، هواپیمای خصوصی وی منتظر مسافری بود که با تأخیر به آنها پیوست: سفیر ایران در افغانستان.

سرانجام سر و کله فداحسین مالکی پیدا شد و بر روی صندلی در کنار عمر داودزی، رئیس دفتر و فرد مورد اعتماد آقای کرزای نشست. به گفته یکی از مقامات افغان که مسافر همان هواپیما بود، مالکی یک کیسه بزرگ پر از اسکناس های یورو را به داودزی تحویل داد. مقام افغان دیگری نیز تأکید کرد داودزی یک پاکت بزرگ پر از پول با خود به خانه برد.

مقام افغان که نخواست نامش فاش شود گفت: “این پول ایران بود. خیلی از ماها متوجه آن شدیم.”

به گفته بسیاری از مقامات غربی و افغان، آن کیسه پول بخشی از کمک های نقدی مخفیانه و مداوم ایران برای جلب وفاداری داودزی و به منظور پیشبرد منافع ایران در کاخ ریاست جمهوری افغانستان بوده است. آنها می گویند  ایران از نفوذ خود برای ایجاد شکاف میان افغان ها و متحدان آن کشور ازآمریکا و ناتو استفاده می کند.

به گفته این مقامات، مبالغ یاد شده که سر به میلیون ها دلار می زند، ذخیره مالی غیررسمی است که کرزای و داودزی از آن برای پرداخت  به نمایندگان مجلس، رهبران قبایل و حتی فرماندهان طالبان استفاده می کنند تا ائتلاف خود را مستحکم کنند.

یک مقام غربی در کابل در خصوص کمک های مالی ایران گفت: “اصولاً این یک ذخیره مالی خاص رئیس جمهور است. مأموریت داودزی نیز پیشبرد منافع ایران است.”

مسؤولان غربی و افغان که با آنها مصاحبه شده است به دلیل حساسیت موضوعات مالی کرزای و مشاورانش، نخواسته اند نامشان فاش شود.آنها در عین حال نگرانند که داودزی به مانع تراشی در رابطه میان کرزای و ایالات متحده مشغول است.   

داودزی و کرزای از پاسخ به سؤالات کتبی در خصوص ارتباط خود با ایران خودداری کردند. یکی از مشاوران داودزی گفت این اتهامات “بی ارزش” هستند.

آقای مالکی، سفیر ایران در افغانستان نیز از پاسخ به هرگونه سؤالی خودداری کرد. سخنگوی وی این اتهامات را “شایعات شیطانی غرب و رسانه های خارجی” خواند.

مسؤولان می گویند پرداخت های ایران در جهت تحکیم قدرت داودزی، سفیر سابق افغانستان در ایران است. داودزی تلاش بی وقفه ای را برای تحمیل رویکرد ضدغربی به کرزای دنبال می کند. وی هر روز صبح، گزارشی را در اختیار کرزای قرار می دهد.

یکی از افراد مرتبط با کرزای گفت: “کرزای می داند بدون وجود ایالات متحده، کار او تمام شده است. اما این مثل یک جادو است. داودزی منشأ تمامی مشکلات با آمریکاست. او دائماً اطلاعات غلط و یا اطلاعات همراه با سوء تعبیر به کرزای می دهد.”

پرداخت نقدی به داودزی از عمق نفوذ دولت ایران در داخل حلقه نزدیک اطراف کرزای، علیرغم اتحاد ظاهری وی با ایالات متحده و کشورهای ناتو، خبر می دهد. این کشورها از زمان سقوط طالبان در سال 2001، میلیون ها دلار کمک مالی و نیروهای نظامی در اختیار کرزای گذاشته اند.   

کرزای در اوائل سال جاری از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران برای دیدار از کشورش دعوت کرد و او نیز در کاخ ریاست جمهوری به سخنرانی ضد آمریکایی دست زد. به گفته یک مقام افغان، احمدی نژاد هنگام بازدید از کابل با خود دو جعبه پول نقد به همراه آورده بود. این مقام گفت: “یکی از جعبه ها منحصراً برای داودزی بود و دیگری نیز به کاخ تحویل داده شد.”

درباره میزان پولی که به کاخ ریاست جمهوری راه پیدا می کند، صحبت های مختلفی شده است. یک رهبر سیاسی افغان گفت به اعتقاد او، داودزی هر دو ماه چیزی بین 1 تا 2 میلیون دلار دریافت می کند. یک دیپلمات سابق که قبلاً در افغانستان خدمت کرده است گفت، گاهی حتی رقم  پرداخت ها به 6 میلیون دلار نیز می رسید.

یک مقام ارشد ناتو که نخواست نامش فاش شود، از بحث درباره دریافت پول نقد توسط داودزی خودداری کرد. اما وی گفت دولت ایران در داخل افغانستان سخت مشغول است تا مأموریت آمریکا و ناتو را تحت الشعاع قرار دهد و در میان سیاستمداران نفوذ کند.

این مقام ناتو گفت نهادهای اطلاعاتی ایران در دو سوی منازعه فعال هستند. آنها در حال تدارک مالی، تسلیحات و آموزش طالبان  هستند و ضمناً عوامل ایران به تأمین مالی تعدادی از افغان ها در انتخابات مجلس در ماه گذشته نیز پرداخته اند.

منبع: بوستون گلوب- 24 اکتبر