عضو کمیسیون امنیت مجلس: سعودی رسما عذرخواهی کند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تعرض در جده، اعتراض در ایران

در شرایطی که روابط ایران و سعودی پس از عملیات نظامی عربستان به یمن، تیره شده، انتشار خبر تعرض جنسی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان، چشم انداز روابط دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است. حسن روحانی در نامه ای به وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی خواستار گزارش دقیق حادثه تعرض و اطمینان از مجازات مجرمین شده، مجلس شورای اسلامی، لغو سفر عمره را در دستور کار خود قرار داده، احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روز از امضای طرح یک فوریتی از سوی ۸۱ نماینده مجلس خبر می دهد که در صورت تصویب این طرح، سفر حج عمره لغو خواهد شد.

او می گوید که دولت عربستان باید رسما از ایران بابت تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عذرخواهی کند و: باید عذرخواهی بکنند غیر از این به معنای تایید حرکت زشت ماموران شان است و علاوه بر این باید رسما با ماموران متخلف برخورد بکند. ما منتظر عذرخواهی و برخورد یا خاطیان هستیم و در کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس هم پی گیری می کنیم و قرار است با مسولان سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه در همین زمینه جلسه ای برگزار کنیم. 

او در عین حال مسولان سازمان حج و زیارت و مسول کاروانی که این دو نوجوان در آن بوده اند را مسول این واقعه می داند و خواستار پاسخگویی از سوی آنها است. 

هفدهم فروردین ماه، حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده بود که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند. تاکنون دولت عربستان توضیحی در این زمینه ارائه نداده اما دولت و مجلس در ایران خواستار اشد مجازات برای عاملان این تعرض شده اند. در همین زمینه رفته ام سراغ احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و همچنین عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس تا از او سوال کنم این مساله چه تاثیری در روابط دیپلماتیک دو کشور خواهد شد و مجلس و به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که مسولیت پی گیری این مساله را دارد تاکنون چه اقدامی کرده یا به چه نتیجه ای رسیده اند؟

احمد شوهانی در مصاحبه با روز توضیح می دهد: هفته قبل در کمیسیون یک جلسه ای بین خودمان داشتیم در این خصوص بحث شد، صحبت های مختلفی شد، یکی دو نفر از نماینده ها موضوع را از قبل پی گیری کرده بودند و قرار بر این شد که در هفته پیش رو، یک جلسه ای با مسولان حج و زیارت و وزارت خارجه داشته باشیم. فعلا این جلسه تشکیل نشده لذا جمع بندی خاصی هنوز نداشتیم.

او می افزاید: اتفاقی که افتاده اصلا قابل توجیه نیست. این رفتار عربستانی ها را ما نه تنها در این مساله که فراتر از این می بینیم. به هر حال در مسائل سیاسی و منطقه ای، رفتار عربستان را خیلی در چارچوب مراودات برادری و مسلمانی و همسایگی و منطقه ای نمی دانیم در واقع احساس می کنیم که کشور عربستان شاید کل منابع اش را بسیج کرده یک جورهایی و جمهوری اسلامی ایران هرحرکتی دارد را در جهت مخالف خود می بیند و فکر می کند در یمن، در سوریه، در عراق در منطقه و.. آنچه که عربستان می گوید باید انجام شود. ما اینها را می بینیم ولی در عین حال ما نمی خواهیم روابط مان با عربستان کلا به هم بخورد. به هر حال عربستان کشور مهمی است، کشور مسلمانی است و تیرگی رابطه کشور ما با عربستان شاید به نفع منطقه نباشد و شاید آن چیزی است که اسرائیلی ها می خواهند، امریکایی ها می خواهند.

ما انتظار داریم و عربستان باید رفتار خودش را اصلاح کند در سیاست های خود تجدیدنظر کند. ایران هم نمی خواهد که روابط اش با عربستان تیره شود. این مسائلی که این روزها پیش می آید یک مقداری هم بزرگ نمایی هم می شود. شاید یک دست هایی پشت قضایا است از خارج هم یک مقداری شاید تحریک می شود یک جورهایی می خواهند احساسات مردم را تحریک کنند ضمن اینکه ما تایید نمی کنیم این حرکت زشت ظالمانه ماموران عربستان به هیچ وجه قابل توجیه نیست و قطعا انتظار داریم عربستان هم عذرخواهی بکند هم با این ماموران برخورد بکند. تا زمانی که رفتارش با ایرانی ها اصلاح نشود اعتقاد داریم که می شود در مساله حج تجدیدنظرهایی کرد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی خواستار عذرخواهی رسمی کشور عربستان شده و می گوید: تاکنون ما چیزی رسما از عربستان ندیده ایم. با رایزنی هایی که شده و پی گیری هایی که شده ظاهرا بازداشت شده اند و قول هم داده اند که وزارت کشور عربستان، شدیدترین برخورد هم بکند. ولی ما به طور رسمی عذرخواهی از عربستان ندیده ایم و قطعا با توجه به اینکه احساسات ملت ما را، فراتر از دولت، صد در صد مردم ایران در جریان این مساله هستند، کلیه ایرانی ها ناراحت هستند، ایرانی های خارج از کشور هم ناراحت هستند و ما احساس می کنیم که به نوعی غیرت ما زیر سوال رفته در این قضیه و خلاف روابط و قواعد دو کشور عمل کرده اند و خود عربستانی هم می دانند که که کار خلافی ماموران شان انجام داده اند بنابراین باید عذرخواهی بکنند غیر از این به معنای تایید حرکت زشت ماموران شان است. و ما در مجلس طرحی هفته قبل امضا کردیم. ۸۱ نفر امضا کردیم و در دستور کار است و هنوز تصویب نشده اما تصویب شود و تبدیل به قانون شود تا زمانی که عربستانی ها رفتارشان اصلاح نشود ما حج عمر ه را متوقف خواهیم کرد.

خانواده های دو نوجوانی که مورد تعرض قرار گرفته اند در مصاحبه با وب سایت دولت بهار، از وب سایت های حامی و نزدیک به محمود احمدی نژاد گفته اند که: تا امروز چیزی به ما نگفته‌اند و فقط مدیر کاروان به ما گفته که کنسول‌گری ایران در حال پیگیری است؛ کاش بچه‌های امنیتی ایران در فرودگاه بودند. لااقل یک نفر که کاملا به زبان عربی مسلط باشد، باید در هر کاروانی حضور داشته باشد.

از احمد شوهانی در همین زمینه سوال می کنم و می گوید: من هم فکر می کنم همین مساله درست است. اعزام حجاج و زائرین به عتبات عالیات بعضا از طریق شمسا انجام می شود و کاروانی است. شمسا هم در واقع باید پاسخگو باشد. یک سازمانی است که در اختیار عده ای خاص است و باید پاسخگو باشند. مدیر کاروانی که این ۲ نفر در آن بوده اند مسولیت داشته. عواملی که همراه کاروان می روند و گاهی سالی ۱۰ بار هم می روند باید پاسخگو باشند. مدیر کاروان باید همراه این ۲ نفر می رفت، وقتی می دید غیبت اینها طولانی شده به هرحال ۲۰ دقیقه، ۳۰ دقیقه یا ۴۰ دقیقه، باید می رفت ببینید چه اتفاقی برای اینها افتاده بالاخره ۲ نوجوانی که زبان عربی هم نمی فهمند. به نظر من مسولیت اصلی با اینهاست با سازمان حج است.

سوال می کنم که آیا شما با این نوجوان ها یا خانواده های شان صحبت کرده اید؟ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: دوستان و همکاران ما با مدیر کاروان و مسولین حج صحبت کرده بودند. ما اعتقاد داریم نباید ما با آبروی این ۲ نفر و خانواده های شان بازی بکنیم. اگر هم قرار است چیزی بشود باید محرمانه باشد. به این دو نوجوان ما ظلمی شده که خودشان هم مقصر نبوده اند و دست زور بوده و چه بسا این اتفاق می تواند برای هر کس دیگری هم بیفتد و باید حفظ آبرو هم بکنیم ولی از طریق حج و زیارت، از طریق وزات خارجه مساله را پی گیری می کنیم. انچه که هست این اتفاق افتاده و دیگر نیازی نیست با خانواده های اینها صحبت بکنیم. باید دنبال کنیم که چرا این اتفاق افتاده و جلوگیری بکنیم از اتفاقات بعدی.