جبهه یکتا مجوز ندارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» مخالفت وزارت کشور با فعالیت حزب جدید اصولگرایان

محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور باز هم تاکید کرد که این وزارتخانه حزبی با نام “یکتا” را به رسمیت نمی‌شناسد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه مراسم سالمرگ آیت‌الله محمدی‌گیلانی گفت: “در میان تشکل ها و احزاب سیاسی، جبهه یا حزبی به نام «یکتا» وجود ندارد. اگر آنها اقداماتی انجام می دهند، غیرقانونی است، البته در صورتیکه بخواهند در قالب تشکل سیاسی فعالیت کنند، می‌توانند برای فعالیت‌های خود مجوز بگیرند.”

مقیمی چند روز پیش هم با تاکید بر اینکه “هر حزب و گروهی برای فعالیت سیاسی باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز قانونی دریافت کند”، گفته بود که “فعالیت حزبی با نام «یکتا» غیرقانونی است.” او افزوده بود: “تشکل سیاسی به نام «یکتا» از کمیسیون ماده احزاب هیچگونه مجوزی درخواست نکرده است بنابراین هرگونه فعالیت آنها خلاف قانون است و باید پاسخگو باشند.” مقیمی در پاسخ به این که این گروه مدعی است در قالب جبهه فعالیت می‌کند و نیازی به مجوز ندارد، تاکید کرده بود: “هرگونه فعالیت سیاسی افراد در قالب حزب، گروه و تشکل و با هر عنوان و نامی باید با دریافت مجوز باشد؛ از این رو تحرکاتی که این روزها با عنوان یکتا انجام شده خلاف قانون است و آنها باید پاسخگو باشند.”

سخنان معاون سیاسی وزیر کشور در حالی بیان شده است که مراسم اعلام موجودیت این گروه  روز ۲۵ خردادماه برگزار شد و در آن آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و حجت‌الاسلام تقوی، رئیس‌ شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه سخنرانی کردند. اعضای تشکیل دهنده این گروه که از وزیران و همراهان سابق محمود احمدی‌نژاد هستند در بیانیه آغاز به‌کار خود آورده بودند: “صراحتا می‌گوییم در تشکیل و پیوستن به این مجموعه با هیچ فرد و یا گروهی وابسته نبوده و به جز دین به نظام اسلامی، امام و رهبری و شهیدان گرانقدر خود را وامدار کسی نمی‌دانیم افراد و خادمان و گذشته حال را با معیارهای ولایت پذیری، دلسوزی، کارآمدی، خدمت خالصانه برای ملت، عدالت ورزی، عزت آفرینی در صحنه‌های داخلی وخارجی می‌سنجیم و در تصمیمات کلان همگرایی با اندیشه ولایتمدارایانه اصولگرایان و همراهی با روحانیت دلسوز و انقلابی کشور را شرط مهم انسجام و موفقی همه عناصر متدین کشور می‌دانیم.”

تاکید مکرر بر ولایت و ولایت‌پذیری نشان می‌داد که گروه جدید نگران نسبت سابقش با احمدی‌نژاد هم هست.

پس از آنکه معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد که این گروه باید مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت کند، برخی از اعضای “جبهه یکتا” اعلام کردند که این گروه قصد فعالیت سیاسی ندارد و به همین دلیل نیازی به مجوز نخواهد داشت.

از جمله سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه ایران گفته بود: “یکتا جبهه‌ای «گفتمانی» است و حزب سیاسی نیست؛ جمعی از نیروهای ارزشی است که در پی تقویت گفتمان امام و رهبری هستیم و اگر به این جمع‌بندی برسیم که در قالب حزب سیاسی فعالیت کنیم، درخواست مجوز خواهیم کرد.” او تاکید کرده بود که “ هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم که درخواست مجوز کنیم.”

با اینهمه قصد فعالیت سیاسی این گروه حتی یک هفته نیز پنهان نماند. مسعود زریبافان، یکی از اعضای تشکیل دهنده این گروه صریحا اعلام کرد: “جبهه یکتا یک تشکیلات سیاسیِ گفتمانی در راستای مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی است اما در عرصه عملی نیز قطعاً حضور خواهد داشت چرا که فعالیت صِرف نظری در عرصه سیاسی کافی نیست و باید وارد عمل هم شد.” او اضافه کرده بود: “مهم‌ترین عرصه عملی حضور جبهه یکتا در سیاست کشور، انتخابات پایان سال جاری است.” او در گفتگو با خبرگزاری فارس علت شرکت در انتخابات را چنین توضیح داده بود: “با توجه به اینکه آیت‌الله موحدی‌کرمانی بر ما تکلیف کردند در انتخابات وارد شویم، این کار را انجام خواهیم داد اما فلسفه وجودی این تشکل‌ کارهای گفتمانی است.”

همچنین محمدمهدی زاهدی از اعضای هیأت مؤسس جبهه یکتا نیز تکلیف موحدی‌کرمانی را علت فعالیت سیاسی یکتا دانسته و گفته بود: “با توجه به تاکید آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مبنی بر اینکه این جریان در انتخابات حضور داشته باشد، ما نیز حتما این را در دستور کار قرار خواهیم داد.” او همچنین تاکید کرده بود: “این تشکل یک تشکل اصولگراست و سعی می‌کند با جریان اصولگرایی کشور هماهنگ باشد.”

با اینهمه جبهه یکتا، اولین گروهی نیست که بدون درخواست مجوز از وزارت کشور مشغول فعالیت است. پیش از این جبهه پایداری چند سالی بدون مجوز فعال بود و نهایتا تبدیل به حزب شد. همچنین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اینکه کارکردی کاملا حزبی و سیاسی دارند، همچنان بدون اخذ مجوز مشغول فعالیت هستند.

نکته اساسی در آنجا است که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل حزب نیازی به مجوز ندارد. بر اساس اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی، “احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی وانجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند، مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی واساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.”

سال گذشته محمد رضا خاتمی، از اعضای جبهه مشارکت در پاسخ به خبرنگاری که فعالیت حزب او را غیرقانونی می‌دانست، گفت: “اگر حزبی از کمیسیون ۱۰ احزاب مجوز نداشته باشد دلیلی بر غیر قانونی بودن نیست[…] مگر الان جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز مجوز دارند؟ آنها نیز مجوز ندارند.” او در مورد فعالیت بدون مجوز جبهه پایداری هم گفته بود: “من ممکن است دیدگاهم با جبهه پایداری مخالف باشد ولی به اعتقادم فعالیت حزبی نیازی به مجوز ندارد.”

چندی بعد آیت‌الله عباس کعبی از مجوز نداشتن جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز دفاع کرد و گفت: “جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز حزب سیاسی نیستند که نیاز به مجوز از کمیسیون ۱۰ احزاب داشته باشند، اینها از جمله ارکان روحانیت محسوب می‌شوند و در جامعه مدرسین نهادهای عالی حوزوی مانند شورای عالی حوزه و مراکز مدیریتی حوزه‌های علمیه حضور دارند.”

البته آنچنان که در جمهوری اسلامی مرسوم است، در همه قاعده‌ها، استثنا کم نیست. داشتن یا نداشتن مجوز برای فعالیت سیاسی، تجمع، نشریه، ساخت فیلم و… در صورتی اهمیت دارد که فعالیت مزبور در راستای اهداف نظام نباشد. وگرنه نظام می‌تواند استثنا قائل شود. چنانچه برای نمونه تجمع منتقدان اردوکشی خیابانی است و با داغ و درفش پاسخ داده می‌شود و تجمع موافقان خودجوش است و خواست امت شهید پرور.