اعتراض به ترور و محاکمه صحرایی ریش سپیدان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سالهاست به راهپیمایی ۲۲ بهمن نمی‌روم

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه سنی مذهب زاهدان، در پاسخ به انتقاد وبسایت‌های “افراطی و معاند” در مورد عدم حضور در مراسم راه پیمایی ۲۲ بهمن، اعلام کرده که چند سالی است به خاطر “برخی ملاحظات” که به گفته او مسئولین استانی هم در جریان آن هستند، در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی شرکت نکرده است. او همچنین از “ترور” ریش سپیدان منطقه انتقاد کرده است.

برخی از وبسایت‌های افراطی اصولگرا در روزهای گذشته نوشته بودند که مولوی عبدالحمید به جای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن در مراسم تدفین یکی از “اشرار منطقه” در اطراف سراوان شرکت کرده است.

اما مولوی عبدالحمید در مصاحبه‌ای با وب سایت اختصاصی خود، در مورد عدم حضورش در راهپیمایی ۲۲ بهم گفته است: “چند سالی است که به خاطر برخی ملاحظات، که مسئولین استانی در جریان هستند، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت نکرده‌ام. اما در خطبه‌های نماز جمعه مردم را به شرکت در این راهپیمایی تشویق و ترغیب نموده‌ام.”

سایت اصولگرای بولتن نیوز، که امام جمعه سنی مذهب زاهدان را “پرحاشیه” توصیف کرده با نقل مطلبی، نوشته بود که با وجود نزدیکی منزل مولوی عبدلحمید به محل برگزاری راهپمایی ۲۲ بهمن، او “خود را به روستای خلیل آباد سراوان رسانده تا در مراسم تدفین شرور تاج محمد گمشادزهی حاضر باشد.”

به گزارش منابع خبری اهل سنت، تاج محمد گمشادزهی فرزند سردار خلیل‌خان، سردار طایفه بزرگ گمشادزهی روز جمعه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۱ در منطقه تفتان بلوچستان پاکستان توسط برخی عناصر نا‌شناس ترور شد. تاکنون کسی مسؤولیت قتل وی را بر عهده نگرفته است.

زاهدان نیوز، از وبسایت‌های افراطی که اخبار امنیتی و مذهبی استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، تاج محمد گمشادزهی را به عنوان یکی از “حامیان گروه مسلح جندالله و عوامل اصلی ناامنی، آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر در منطقه” معرفی کرده است.

مولوی عبدالحمید اما در مصاحبه با وبسایت خود در واکنش به این اخبار گفته است: “سردار تاج محمد فرد شروری نبوده، بلکه فراری بوده است، و باید بین انسانی که فراری است و کسی که اقدامات شرورانه انجام می‌دهد فرق قائل بود. لذا سردار تاج محمد، یک فراری بود که از طریق تأمین در حال بازگشت به وطن بود. همچنین بر حسب اطلاع ما وی در هیچ قتل و راه بندانی دست نداشته و به دنبال ناامنی در داخل ایران نبوده است. ایشان از ریش سفیدان یکی از طوائف بزرگ منطقه (گمشادزهی) بوده است.”

به گفته این روحانی سر‌شناس اهل سنت، وی خواسته است با شرکت در نماز جنازه سردار تاج محمد، اعتراض خود را به “نحوه قتل وی، که به صورت ترور انجام گرفت”، نشان دهد.

مولوی عبدالحمید از جرایم احتمالی این فرد ابراز بی‌اطلاعی کرده اما توضیح داده که “قتل وی به صورت ترور صورت گرفته و کار هر کسی که باشد شرعا و عرفا مردود است زیرا این نوع قتل و کشتار به نوعی محاکمه صحرایی و یک طرفه محسوب شده و باعث هرج و مرج در جامعه می‌شود.”

 

انتقاد به حضور در مراسم تدفین

انتقاد دیگری که وبسایت‌های افراطی اصولگرا در مقابل شرکت مولوی عبدلحمید در مراسم تدفین تاج محمد گمشادزهی مطرح کرده‌اند، خود داری مولوی از شرکت در مراسم خاکسپاری مولوی جنگی زهی است.

 مصطفی جنگی زهی، امام جمعه شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان روز ۲۹ دی ماه سال ۱۳۹۰ توسط افراد مسلح نا‌شناس ترور شد. به گزارش خبرگزاری‌ها مولوی مصطفی جنگی‌زهی، پیش از این نیز از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم به در برده بود.

آقای جنگی زهی امام جمعه مسجد اهل سنت خضرا در شهر راسْک، از توابع شهرستان سرباز در جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان بود. این روحانی سنی قبل از مرگ همزمان مسئولیت فرماندهی یکی از پایگاههای بسیج عشایری منطقه را نیز به عهده داشت.

مولوی عبدالحمید در پاسخ به این انتقاد گفته است مولوی جنگی زهی از علمای مطرح نبوده و از او‌شناختی نداشته، اما با این وجود، هیاتی برای شرکت در تشییع جنازه و اظهار تأسف و همدردی با خانواده و بستگان وی به منطقه فرستاده است. 


مولوی عبدالحمید، در اسفندماه سال ۱۳۹۰ هم ترور مولوی جنگی زهی را محکوم کرده بود.

 

مولوی عبدحمید؛ اهل سنت و انتخابات

موج انتقادات از اظهارات امام جمعه سنی مذهب زاهدان از زمان ایراد خطبه وی در آخرین نماز جمعه قبل از ۲۲ بهمن که در آن بر موضوع “انتخابات آزاد” تاکید کرد، شدت گرفته است.

مولوی عبدالحمد در خطبه‌های نماز جماعت روز جمعه ۲۲ بهمن با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفته بود: “انتخابات نباید منحصر به یک جناح باشد بلکه باید انتخاباتی ملی و آزادانه در کشور برگزار شود. منظور از انتخابات آزادانه، برگزاری بدون کنترل‌های لازم قانونی نیست، بلکه مراد آن است که باید در تائید صلاحیت‌ها به قدری سعه‌صدر وجود داشته باشد که همه جناح‌ها، گرایش‌ها و اقوام بتوانند در انتخابات مشارکت کنند.”

سایت زاهدان نیوز با اشاره به هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی در مورد لفظ “انتخابات آزاد”، این موضع گیری مولوی عبدالحمید در نماز جمعه روز ۲۰ بهمن مسجد مکی را “تعجب برانگیز” و همسو با “جریان فتنه و اصلاح طلبان” خوانده است.

چندی پیش آیت الله خامنه‌ای به کسانی که بر لزوم برگزاری “انتخابات آزاد” تأکید می‌کنند هشدار داده بود که با این کار به دشمنان جمهوری اسلامی کمک نکنند. پس از این سخنان نهاد‌ها، رسانه‌ها و چهره‌های حکومتی پی در پی علیه طرح لزوم برگزاری “انتخابات آزاد “موضع‌گیری کرده و آن را” رمز فتنه جدید” خوانده اند.


مولوی عبدالحمید اسماعیل ­زهی، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی شهر زاهدان، مدیر مدرسه دارالعلوم این شهر و یکی از روحانیون با نفوذ در بین علما و سنی‌های منطقه سیستان و بلوچستان است.

او در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از نامزدی مهدی کروبی حمایت ومقامات جمهوری اسلامی را به اعمال سیاست‌های تبعیض آمیز علیه اقلیت اهل تسنن در ایران متهم کرده بود. مولوی،در عین حال در طول سالهای گذشته یکی از منتقدین گروه افراطی جندالله در زاهدان بوده و اقدامات آن‌ها راتفرقه آمیز و فتنه گرانه خوانده است.

اعتراض به مواضع امام جمعه سنی مذهب زاهدان در حالی صورت گرفته که رسانه‌های اصولگرای حکومتی با پوشش سفر روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، به چابهار، طبس، یزد، اردکان و میبد در استان سیستان و بلوچستان، تردیدهایی در مورد احتمال “دیدار انتخاباتی” رئیس دولت با “اعضای جریان انحرافی با وابستگان به مسجد مکی” مطرح کرده‌اند.

سایت زاهدان پرس نوشته است حضور احمدی‌نژاد در چابهار به منظور حضور در نخستین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی تحت الشعاع این خبر قرار گرفته است.

به نوشته این سایت: “دیدار مولوی عبدالحمید با مشایی در سفر چند ماه قبل هیات دولت به زاهدان و انتشار آن در رسانه‌ها سبب شده که برخی گمانه زنی‌ها درباره دیدار انتخاباتی جدیدی در حاشیه این همایش افزایش یابد.”

این درحالیست که مولوی عبدالحمید اسماعلی زهی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ بهمن ماه در تشریح مواضع خود در مورد انتخابات گفته بود: “من امیدی به تائید صلاحیت اهل سنت در انتخابات ندارم، اگر چه این حق اهل سنت است که باید بتوانند در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کشور حضور داشته و مشارکت نمایند. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تدوین کنندگان قانون اساسی بود که گفتند رئیس جمهور حتماً باید شیعه باشد.”