احمدی‌نژاد ابطال انتخابات را تمرین می‌کند

نویسنده
آرش معتمد

» مانور اصولگرایان در ماجرای نظام پزشکی

حالا که محمود احمدی‌نژاد به انتخابات نظام پزشکی ورود کرده، هم اصولگرایان مجری برگزاری انتخابات و هم اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده با او مخالف اند و این امر را در حوزه اختیارات وی نمی‌دانند. اما گویا اساسا ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در این مجادله مطرح نیست چرا که براساس برخی تحلیل ها، جبهه پایداری قصد دارد با حمایت از پزشکانی مانند کامران باقری لنکرانی و حسین طلا، نخستین پیروزی برای اتحاد غلامعلی حداد عادل و علی‌اکبر ولایتی، کاندیداهای ریاست جمهوری را تمرین کند. در چنین شرایطی احمدی‌نژاد هم قصد دارد به قول علی شکوری راد، مانور انتخاباتی برگزار کرده باشد. هرچند سرپرست وزارت بهداشت هم موافق نظر رییس دولت نیست.

با وجودی که بر برگزاری انتخابات نظام پزشکی در موعد تعیین شده و تغییر نکردن نتایح احراز صلاحیت‌ها تاکید می‌شود، تردیدهای جدی هم وجود دارد چرا که ممکن است دولت جلو برگزاری این انتخابات را بگیرد. مراد هاشم‌زهی، رییس شورای مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی بلافاصله پس از انتشار نامه احمدی‌نژاد اعلام کرد: “سخنان رئیس جمهوری مبنی بر بانگری صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده این انتخابات کاملاً غیر قانونی و مصداق تشویش اذهان عمومی است. چنین اظهاراتی در شأن رئیس جمهوری نیست اما اساساً گویی آقای احمدی نژاد با همه سر جنگ دارد.”

او با تاکید بر اینکه همه مراحل کاملا قانونی طی شده، اصرار دارد که انتخابات در تاریخ تعیین شده قبلی، یعنی ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

او البته در گفت‌وگویی دیگر امکان مداخله دولت در برگزاری انتخابات را رد نکرد: “دولت در برگزاری انتخابات نظام پزشکی مختار است اما از نظر ما بررسی صلاحیت نامزد‌ها هیچ مشکلی ندارد اما اینکه می‌خواهند به چه شکلی انتخابات نظام پزشکی را باطل کنند باید از خود رئیس جمهور بپرسید.”

وی در جای دیگر به صراحت عنوان کرد: “در این هشت سال مشاهده کرده‌ایم که رئیس جمهور اصرارهای مغایر با قانون دارد و اگر بخواهد حرفی را به کرسی بنشاند حتی خلاف قانون هم عمل می‌کند. ولی اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا معاونت حقوقی مجلس و دستگاههای مسئول وارد شده و به موضوع قانونی رسیدگی می شود.”

با این حال، حتی سرپرست وزارت بهداشت هم به دنبال برگزاری انتخابات در موعد مقرر است و نامه احمدی‌نژاد را “نظر شخصی” توصیف می‌کند: “رئیس جمهور در این نامه نظرشان را گفته‌اند و تصمیم با ستاد مرکزی است.”

محمدحسن طریقت موافق ردصلاحیت‌ها هم هست و می‌گوید: “کسی هست که اطلاع نداشته باشد این کاندیداها چرا رد صلاحیت شده‌اند؟”

احمدی‌نژاد به دنبال نامه بیژن گودرزی، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که به روند احراز صلاحیت‌ها معترض بود، خطاب به سرپرست وزارت بهداشت و وزیر کشور نوشت: “چنان‌چه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است.”

دستوری که با اعتراض و انتقادات فراوانی مواجه شد. کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت که اکنون سخنگوی جبهه پایداری است، گفت: “هر اقدامی در این خصوص باید در چارچوب قانون باشد. قانون انتخابات نظام پزشکی، مصوب مجلس است و هر نوع تصمیم گیری در انتخابات نظام پزشکی باید در این مسیر باشد.”

او که مدافع روند طی شده است، رد صلاحیت‌ها را “اندک” دانست و در مورد سازمان نظام پزشکی گفت: “این نهاد صنفی به یک نهاد سیاست زده تبدیل شده است و نتوانسته به وظایف خود عمل کند.”

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اگرچه می‌گوید که تعویق انتخابات خلاف قانون است اما چندان مطمئن نیست که احمدی‌نژاد بیش از این ورود پیدا نکند و به بیان “بعید می‌دانم” اکتفا می‌کند.

حسین نجابت، نماینده تهران هم معترض است و می‌گوید که ابطال انتخابات نظام پزشکی در حیطه وظایف رئیس جمهور نیست: “ایشان به عنوان یک مسئول یا شهروند می توانند نسبت به رد صلاحیت ها و انتخاب افراد این موضوع شکایت کنند، اما مساله ابطال، نه معقول است نه امکان پذیر.”

او به انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ اشاره می‌کند که در آن روند به پیروزی رسیدن احمدی‌نژاد زیر سئوال رفت: “رییس‌جمهور با کج سلیقگی فکر می کند با ابطال انتخابات اتفاق خاصی می‌افتد اما این چنین نیست. هر انتخاباتی مسئولین خود را دارد و در این خصوص واهمه‌ای نیست.”

علی شکوری‌راد، عضو سابق سازمان نظام پزشکی و نماینده مجلس ششم اما توضیحات بیشتری می‌دهد. به اعتقاد او بحثی که میان احمدی‌نژاد و هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در گرفته، هیچ‌گونه ارتباطی با رد صلاحیت پزشکان اصلاح‌طلب در این انتخابات ندارد و دعوا بر سر رد صلاحیت افرادی مانند شهاب‌الدین صدر، رییس فعلی نظام پزشکی است. شکوری‌راد همچنین می‌گوید: “به طور قطع حق با هیات نظارت است، اما هیات نظارت تا حدی در این انتخابات غیرقانونی رفتار کرده که در حال حاضر هم نمی‌توان، چندان از آن دفاع کرد.”

او همچنین توضیح داده که امکان ورود و مداخله رییس دولت در نهایت تا به کجاست: “احمدی‌نژاد نمی‌تواند در عمل انتخابات را باطل کند. بحث اصلی بر سر انتخابات نظام پزشکی تهران است و آقای احمدی‌نژاد می‌تواند به سرپرست فعلی دانشگاه علوم پزشکی تهران بگوید که انتخابات را برگزار نکند و از آن‌جا که دکتر محمدرضا منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران که مجری برگزاری انتخابات در تهران است، سمتش را از سرپرست وزارت بهداشت گرفته، به طور قطع به این صحبت گوش می‌دهد و انتخابات در تهران، برگزار نمی‌شود.”

 این پزشک سیاستمدار و عضو جبهه مشارکت معتقد است: “این اقدام نوعی پیغام برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و آن اینکه اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری، کاندیدای مورد نظر او رد صلاحیت شود، آقای احمدی‌نژاد اجازه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را نخواهد داد.”

 

تمرین پیروزی در غیاب اصلاح‌طلبان

زمزمه ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی ایران از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید. در آبان ماه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی شامل سه نماینده مجلس، دو نماینده وزیر بهداشت، یک نماینده وزارت کشور و یک نماینده دادستان کل کشور، تشکیل جلسه داد و مراد هاشم زهی -متخصص جراحی و نماینده مجلس- را به عنوان رییس این هیات برگزید.

در میان اصلاح‌طلبان چهره‌های بسیاری بودند که شغل اصلی و مدرک تحصیلیشان پزشکی بود اما محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد، قربان بهزادیان‌نژاد و علی تاجرنیا ترجیح دادند کاندیدا نشوند تا حساسیتی هم به وجود نیاید. اما رسانه‌های اصولگرا نگران بودند که “از دست دادن نظام پزشکی یعنی از دست دادنِ دولت در سال آینده” و همچنین اینکه: “آشفتگی چنان است که دکتر علی اکبر ولایتی هم درخواست های مطروحه برای ایفای نقش محوری و ریش سفیدی جهت ایجاد وحدت را نپذیرفته است.”

هاشم‌زهی خیلی زود به اصولگرایان اطمینان داد خبری از حضور اصلاح‌طلبان نخواهد بود: “عده‌ای هم با نگاه و رویکرد افراطی سیاسی وارد فضای رقابت در انتخابات نظام پزشکی شده‌اند و درصددند تا از امکانات و تریبون سازمان نظام پزشکی برای رسیدن به اهداف شخصی و رادیکال سیاسی (فردی و گروهی) استفاده ابزاری کنند. این افراد، کسانی هستند که در برهه‌های مختلفی همچون فتنه ۸۸ و در ماجرای تومار‌نویسی برای محکوم کردن بشار اسد و حاکمیت سوریه، نشان داده‌اند برخلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند و همه مسائل و عرصه‌ها را محلی برای عرض اندام سیاسی و حزبی می‌پندارند”

به این ترتیب بود که اصلاح‌طلبان حتی فرصت حضور در انتخابات صنفی نظام پزشکی را پیدا نکردند. اما چرا احمدی‌نژاد به این مساله ورود پیدا کرده و به تصمیمات هیاتی هفت نفره که سه عضوش نماینده دولت هستند، معترض است؟

همانند آنچه که درباره خیز اصلاح‌طلبان برای اولین پیروزی پس از ۱۱ سال در رسانه‌ها منتشر شد و کارساز بود، خبرهای زیادی از تحرک و تلاش جبهه پایداری برای پیروزی در این انتخابات به گوش می‌رسید. از جمله اینکه جلسه‌ای به میزبانی موسسه آیت‌الله مصباح یزدی در خصوص حوزه سلامت کشور با حضور مصباح یزدی، علی‌اکبر ولایتی و مرتضی آقاتهرانی برگزار شد. برگزاری جلسه‌ای در حوزه سلامت توسط جبهه پایداری، آن هم چند روز مانده به آغاز نام‌نویسی نامزدها در انتخابات نظام پزشکی و حضور ولایتی در آن نمی‌توانست اتفاقی باشد. شاید باقری لنکرانی و حسین طلا از اعضای فعال جبهه پایداری در بخش بهداشت و درمان بخشی از اصولگرایان را مجاب کرده‌اند تا در غیاب کاندیداهای اصلاح‌طلب، پیروزی در یک انتخابات را تمرین کنند و اولین ثمره ائتلاف ولایتی ـ– حداد عادل را بچشند. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل تهدید احمدی‌نژاد به ابطال انتخابات نظام پزشکی و واکنش منفی چهره‌هایی چون لنکرانی باشد. ضمن اینکه شهاب‌الدین صدر، چهره‌ای که به “جریان انحرافی” و اسفندیار رحیم مشایی هم منتسب می‌شود پس از انتخابات اخیر مجلس، در انتخابات نظام پزشکی هم رد صلاحیت شده است.