کشمکش لفظی ایران و کانادا

نویسنده

» گزارش لاپرس از اعلامیه های حقوق بشری

روز چهارشنبه، یکی از سخنگویان وزارت خارجه کانادا اظار داشت: “کانادا در مورد مسایل حقوق بشری به هیچ وجه از کشوری که خود ناقض حقوق بشر است و شهروندانش را به سنگسار محکوم می کند، درس نمی گیرد.”

این پاسخ کانادا به انتقادات ایران دایر بر رفتار پلیس با تظاهرکنندگان در جریان نشست گروه بیست کشور در ماه ژوئن در تورنتو است.

به گفته سایت اینترنتی پرس تی وی، یکی از مسؤولان دولت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با مسؤول امور کانادا در ایران، دولت کانادا را به پایبندی به تعهدات بین المللی خود مبنی بر امکان برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز فراخوانده است.

این حمله دیپلماتیک که به نظر می رسد تلافی انتقادهای مکرر دولت کانادا در مورد نقض حقوق بشر در ایران باشد، چندان مورد خوشایند اتاوا قرار نگرفت.

ملیسا لنتس من، سخنگوی وزارت خارجه کانادا، اظهار داشت که “کانادا به هیچ وجه نیاز ندارد که از ایران درس بگیرد”. او در ادامه اظهار داشت: “کانادا دارای سیستمی است که برای کلیه شهروندان خود امنیت قضایی فراهم می کند و این چیزی است که به عنوان مثال زهرا کاظمی هیچ گاه حق برخورداری از آن را نداشت.”

زهرا کاظمی، خبرنگار و عکاس ایرانی- کانادایی، پس از دستگیری به دلیل عکسبرداری از خانواده زندانیان در کنار زندان متأسفانه مشهور اوین در سال ۲۰۰۳ دستگیر شد و تا حد مرگ شکنجه گردید. جرم این عکاس و خبرنگار که ساکن مونترال بود هیچ گاه به طور رسمی مشخص نشد.

خانم لنتس من همچنین با اشاره به سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان ایرانی پس از انتخابات ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ تأکید کرد که “کانادا همچنان نگران نقض آشکار حقوق بشر در ایران می باشد”.

مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی – کانادایی، یکی از کسانی است که در زمان تظاهرات های مردمی دستگیر شد. گزارشگر مجله امریکایی نیوزویک نزدیک به چهار ماه را در زندان گذراند و سپس به قید وثیقه ای به ارزش ۳۰۰ هزار دلار آزاد شد. او در ماه اکتبر امکان خروج از کشور را یافت.

اعتراضات بین المللی که با محکوم کردن یک زن ایرانی به سنگسار به اوج خود رسیده، آخرین نمونه از رابطه متشنج و پر فراز و نشیب میان جمهوری اسلامی و جامعه بین المللی است.

سنگسار طی سال های پس از انقلاب ۱۹۷۹ بسیار در ایران مورد استفاده قرار گرفت.

در گزارش ۲۰۱۰ سازمان عفو بین الملل، در بخش مربوط به ایران آمده است: “تجاوز و شکنجه در زندان، تخلفات در زمینه آزادی بیان، تبعیض میان حقوق زنان و مردان، مجازات و کیفرهای غیرانسانی مانند شلاق زنی و قطع عضو، از مواردی است که در جمهوری اسلامی یافت می شود.” این سازمان همچنین تأیید دیوانعالی را از حکم دادگاه مبنی بر ریختن اسید در چشمان مردی که دختر جوانی را کور کرده، محکوم کرده است.

سفیر ایران در اتاوا نظر خود را در این زمینه بیان نکرده است.

 

منبع: لاپرس، ۱۵ ژوئیه