یک جنگ طولانی در پیش

نویسنده

» گزارش آ ب ث از حمله اسراییل به ایران

احتمال حمله اسراییل به تأسیسات اتمی ایران بسیار افزایش یافته، ولی بی شک پیامدهای چنین حمله ای ویرانگر خواهد بود و می تواند منجر به وقوع جنگی طولانی “در منطقه و جهان” شود.

این نتایج پژوهشی تحت عنوان “عملیات نظامی علیه عراق: نتایج و پیامدها” است که در مرکز پژوهش های آکسفورد انجام شده. در این پژوهش آمده است پیامدهای این جنگ آن چنان وخیم خواهند بود که بهتر است از هم اکنون به دنبال راه هایی غیر از راه حل نظامی باشیم.

اخیراً اتفاقاتی افتاده که ناظران را نسبت به این بحران بدبین تر کرده: در روزنامه های اسراییلی این خبر که سوریه درحال تولید موشک های ایرانی M-600 به مقصد حزب الله است منتشر گردید.

درعین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، جمهوری اسلامی را “بزرگ ترین تهدید تروریستی” نامید و این ایده که می توان با جاه طلبی های این کشور کنار آمد را یک اشتباه بزرگ دانست.

براساس پژوهش گروه آکسفورد، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن نیز خواستار حمله نظامی علیه ایران شده است.

گروه پژوهشی آکسفورد در پایان این نتیجه گیری را می کند که شرایط اسراییل برای آغاز حمله به ایران مهیاست، زیرا جدا از سیستم های تسلیحاتی جدید، هواپیماهای این کشور قادرند مسافت های طولانی را طی کنند.

به نوشته این مرکز پژوهشی، حمله اسراییل صرفاً به تأسیسات هسته ای ایران محدود نخواهد شد، بلکه کارخانه ها و مراکز تحقیقاتی این کشور، ازجمله آزمایشگاه های دانشگاه ها، را نیز دربرخواهد گرفت تا بدین ترتیب آسیبی جدی به توان هسته ای ایران وارد شود.

این حمله همچنین به پایگاه های دورافتاده محدود نخواهد شد، بلکه بمباران تهران را نیز شمامل می شود تا بدین ترتیب تکنوکرات هایی که اداره برنامه هسته ای و موشکی ایران را برعهده دارند نیز نابود شوند.

به گفته مدیر این پژوهش، “صدمه به جامعه مدنی بسیار وسیع خواهد بود. لطمات نه تنها به کسانی که در برنامه هسته ای و موشکی ایران فعالیت می کنند وارد خواهد شد، بلکه کسانی که در اماکن محرمانه، کارخانه ها، مراکز تحقیقاتی و دانشکده های علمی دانشگاه ها نیز فعالیت دارند از این حمله مصون نخواهند ماند.”

در این پژوهش همچنین به این نکته اشاره شده که “علی رغم حمله و وارد کردن خسارات بسیار به برنامه هسته ای و موشکی ایران، اتحاد سیاسی این کشور تقویت خواهد شد و حکومت احمدی نژاد ثبات خواهد یافت”.

براساس این گزارش، ایران نیز به شیوه های مختلف می تواند پاسخ این حمله را بدهد: خروج از پیمان منع گسترش و تولید کلاهک هسته ای به منظور بازداشتن حملات آتی؛ ساخت تأسیسات زیرزمینی عمیق تر. دولت تهران همچنین در واکنش به این حمله تدابیری را اتخاذ خواهد کرد: حمله به اسراییل و بستن تنگه هرمز که بلافاصله باعث افزایش قیمت نفت در جهان خواهد شد.

گزینه دیگر انجام حملات شبه نظامی و هدف قرار دادن تأسیسات نفتی کشورهای غربی در خلیج فارس و همچنین تأسیساتی است که برای جابجایی و حمل و نقل نفت مورد استفاده قرار می گیرند.

از دیگر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی می توان به حمایت از گروه های شبه نظامی در عراق و افغانستان و مقابله با نیروهای خارجی مستقر در این کشورها اشاره کرد.

براساس این پژوهش، به هرحال ممکن است ایران بلافاصله به این مسأله واکنش نشان ندهد و اولویت اصلی خود را روی تولید هر چه سریعتر جنگ افزارهای هسته ای و موشک های دوربرد متمرکز نماید که این خود بر امنیت بین المللی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

در پایان این پژوهش آمده است که یک جنگ طولانی در انتظار طرفین خواهد بود و پیامدهای آن حتی می تواند ابعاد منطقه ای و بین المللی را نیز دربرگیرد.

 

منبع: آ ب ث، ۱۵ ژوئیه