دو زن زیبا و سه مرد عاشق

نویسنده
بهاره خسروی

» روایت / بازیگران نامزد اسکار

کلاهبرداری آمریکایی  فیلمی به کارگردانی دیوید ا. راسل و به نویسندگی مشترک وی و اریک سینگر است. فیلم روایتگر داستانی واقعی، بر اساس یکی از پرونده های “اف بی آی”  در اواخر دهه ۱۹۷۰و اوایل دهه ۱۹۸۰ است. در آن دوره، سازمان “اف بی آی” آمریکا عملیاتی با نام رمز “ای‌بی‌اسکم” را به منظور شناسایی و دستگیری برخی از کلاهبرداری‌های بزرگ آمریکا انجام داد که در نهایت به محکومیت یک سناتور و پنج نماینده کنگره آمریکا و چند مقام محلی انجامید و یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های آن سال‌ها شد. اریک وارن سینگر٬ فیلمنامه‌نویس آمریکایی بر اساس این ماجرا برای استودیو کلمبیا فیلمنامه‌ای نوشت که پس از گذراندن فراز و نشیب هایی تایید و به مرحله ساخت رسید. دیوید او راسل، کارگردان پیش از ساخت این فیلم، به بازنویسی فیلمنامه پرداخت. این فیلم در اسکار امسال در  بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل زن، بهترین فیلمنامه اورجینال، بهترین تدوین و بهترین طراحی تولید نامزد دریافت جایزه شده است. در این مطلب به معرفی کوتاه 4 بازیگر اصلی این فیلم که نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند پرداخته ایم.

امی آدامز: بهترین بازیگر نقش اصلی زن

امی آدامز در فیلم کلاهبرداری امریکایی، در نقش یک کلاهبردار و جیب بر زبردست به نام سیدنی پراسر ظاهر شده است. سیدنی زن زیبا و زیرکی است که علاوه بر روابط کاری با ایروینگ رازنفلد ( کریستین بیل ) شریک خود، رابطه احساسی پر حرارتی نیز با او دارد و این در حالی است که ایروینگ دارای همسری زیبا به نام روزالین (جنیفر لارنس ) است.

ایمی ادامز در اسکار امسال با دو فیلم حضور دارد؛ کلاهبرداری امریکایی و “او”. فیلم “او” به کارگردانی  نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم در اسکار ۲۰۱۴ شده است. آدامز تاکنون ۴ بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده‌است: جون‌باگ، تردید ، مشت‌زن و استاد (۲۰۱۳).  از دیگر فیلم هایی که این بازیگر 39 ساله امریکایی در آن به ایفای نقش پرداخته است می توان به : اگه می‌تونی منو بگیر، شب در موزه: نبرد اسمیت‌سونیان و جولی و جولیا اشاره کرد.آدامز پس از نامزدی در اسکار امسال گفت: “خیلی مفتخرم که در کنار چنین هنرمندان الهام‌بخشی نامزد شده‌ام. به تمام دست‌اندرکاران دو فیلم‌ “حقه‌بازی آمریکایی” و “او” که افتخار بازی در آن‌ها نصیبم شد، تبریک می‌گویم.”

کریستین بیل: بهترین بازیگر نقش اصلی مرد

کریستین بیل پیش از این و در سال 2011 برای بازی در فیلم مبارز، در نقش یک بوکسور به نام “دیکی اکلاند”  به کارگردانی دیوید او راسل ، کارگردان کلاهبرداری آمریکایی، جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را دریافت کرد. حالا و در سال 2014 او برای بازی در فیلم کلاهبرداری امریکایی در نقش “ایروینگ روزنفلد” و باز هم به کارگردانی دیوید او راسل نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شده است. بیل در این فیلم در نقش یک کلاهبردار چیره دست که اثار هنری تقلبی را می فروشد به ایفای نقش پرداخته است. او مرد متاهل است که به دلیل ترس از دست دادن حضانت فرزندش از طلاق خودداری می کند و در همین حین در یک میهمانی شبانه با سیدنی ( امی آدامز) آشنا می‌شود و رابطه‌ای عاشقانه و کاری میان آن دو شکل می‌گیرد . بیل برای ایفای این نقش بیست کیلو وزن اضافه کرد و در بخشی از فیلم موهای سر خود را کاملا تراشید.

این بازگیر 39 ساله بریتانیایی تا کنون در فیلم‌هایی مانند امپراتوری خورشید، روانی آمریکایی، تعادل، ماشین‌کار، بتمن آغاز می‌کند، شوالیهٔ تاریکی و رستگاری نابودگر بازی کرده‌است. بیل به تسلط بر لهجه‌های مختلف و رژیم‌های سخت گیرانه به منظور کاهش و افزایش وزن برای ایفای نقش‌های خود مانند نقش‌هایش در بتمن آغاز می‌کند، ماشین‌کار و سقوط رهایی مشهور است. وی قبل از رسیدن به موفقیت در نقش بت‌من بیشتر در فیلم‌های مستقل بازی می‌کرد.

شهرت بیل از زمانی آغاز شد که به بازی در فیلم امپراتوری خورشید ساختهٔ استیون اسپیلبرگ در ۱۳ سالگی پرداخت. نقش وی در این فیلم پسری انگلیسی بود که در حین جنگ جهانی دوم از پدر و مادرش جدا می‌شود و سپس خود را در اردوگاه نگاهداری ژاپنی پیدا می‌کند.

از آن زمان تا حال کریستین نقش‌های متفاوت بسیاری را بازی کرده‌است. شماره دهمین سالگرد مجله انترتینمنت ویکلی وی را جزو ده فرد برتر از نظر تعداد طرفداران در دهه گذشته اعلام کرد. همچنین در رای گیری سال ۲۰۰۷ سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها کاربران وی را به عنوان بازیگر زیر ۴۰ سال مورد علاقه خود انتخاب کردند. به علاوه انترتینمنت ویکلی از او برای نقشش در فیلم روانی آمریکایی به عنوان “خلاقترین افراد در سرگرمی” نام برده‌است.

جنیفر لارنس: بهترین بازیگر نقش مکمل زن

جنیفر لارنس  پیش از این و در سن 22 سالگی برای بازی در فیلم دفترچه امیدبخش به کارگردانی دیوید او راسل برنده جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار 2013 شده است.  تجربه ای که امسال نیز و برای بازی در فیلم کلاهبرداری امریکایی به کارگردانی او راسل ممکن است بار دیگر برای او تکرار شود؛ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن. 

لارنس در فیلم کلاهبرداری امریکایی در نقش همسر ایروینگ (کریستین بیل) ظاهر شده است که با یکدیگر اختلافاتی دارند.  وی با حضور در مجموعه تلویزیونی بیل انگوال پا به عرصه بازیگری گذاشت و با حضور در فیلم‌هایی چون دشت سوزان و زمستان استخوان‌سوز توجه منتقدان را به خود جلب کرد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. از دیگر فیلم هایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می توان به عطش مبارزه: اشتعال، خانه ای در انتهای خیابان، عطش مبارزه، مردان ایکس: کلاس اول، سگ‌آبی، مثل دیوانه ها، زمستان استخوان‌سوز  و دشت سوزان اشاره کرد.

بردلی کوپر: بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

در کلاهبرداری امریکایی، بردلی کوپر در نقش ریچی یک مامور “اف بی آی” بازی می کند. ریچی پس از دستگیری سیدنی (امی ادامز) به او علاقه مند می شود  و به او پیشنهاد می‌دهد که در قبال راضی کردن ایروینگ برای همکاری با او و دستگیری چهار کلاهبردار دیگر او را آزاد کند. او برای بازی در این فیلم نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است. بازی او در این فیلم تحسین زیاد منتقدین را به دنبال داشته است. او پیش از این نیز در سال 2012 برای بازی در فیلم دفترچه امیدبخش نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود. در سال ۲۰۱۱، مجله پیپل نام بردلی کوپر را در لیست جذاب‌ترین مردان جهان قرار داد.