ایران و حزب‌الله بزهای خود را بچرانند

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» تحلیل لوریان لوژور از شرایط منطقه

زیاد ماخول

کم کم این مسابقه پینگ پونگ به مقوله ای غیرقابل قبول و مضحک تبدیل شده. غیرقابل قبول به این دلیل که وقت آن فرارسیده تا سفارت های ایران و عربستان در لبنان به سخنگویی خود برای دو حزب که اصول دیپلماتیک را زیر پا می‌گذارند و هر یک مصمم است دیگری را از گردونه خارج سازد، پایان دهند. مضحک به این دلیل که وقت آن فرارسیده تا جنبش “آینده” و “حزب الله” به این بازی خاتمه دهند و به این مهم پی ببرند که کشوری درحال غرق شدن است. اینجا با بازی کامپیوتری “تاج و تخت” روبرو نیستیم، بلکه زندگی واقعی خاورمیانه در جریان است. اینجا لبنان است.

البته این رقابت با سلاح هایی نابرابر همراه است و به هیچ وجه از تعادل برخوردار نیست.

حسن نصرالله به شخصیت شماره یک “جنگ ستارگان” تبدیل شده. دبیر کل حزب الله زرادخانه عظیمی دراختیار دارد و روز جمعه نیز برای بار هزارم دست به یک حرکت ناراحت کننده زد: فرض کردن لبنانی ها به عنوان ابلهانی غیرقابل بازگشت. آقای نصرالله عادت به تمسخر دارد و تنها درصدد است تا تاکتیک های ایران را در پستوی عرب پیاده سازد و باز هم خود را به عنوان بازوی فوق مسلح آیت الله ها معرفی کند. استراتژی، ایدئولوژی، ولایت فقیه و فراز و نشیب‌های بسیار درحال حاضر تنها جزئیات را شامل می شوند و کلیات را باید در جای دیگری جستجو کرد.

 

آقای نصرالله به دنبال چیست؟

او به شدت درگیر فرهنگ شهادت پروری است که متأسفانه به شدت نیز دامن حزب الله را فراگرفته: اعزام نیرو برای نبرد در سوریه، عراق و یمن. حزب او روز به روز از لبنان بیشتر فاصله می گیرد و حزب الله درواقع به دفتر منطقه ای ایران تبدیل شده. او در آخرین سخنرانی اش بجای روغن، بنزین روی آتش ریخت و با توهین به وهابیت که اکثریت سنی های لبنان را تشکیل می دهد، آن را لگدمال کرد. در اینجا نیز شاهدیم که این رقابت ها و کشمکش ها با سلاح هایی نابرابر درحال انجام است.

آقای نصرالله دقیقاً به دنبال چیست؟ با خاک یکسان کردن داعش؟ اگر این طور است که بسیار خوشحال کننده و قابل تقدیر خواهد بود، ولی باید این اقدام را به عنوان یک عرب برخاسته از جنبش مقاومت انجام دهد، نه یک عرب ژنتیکی؛ آیا رفتن به جنگ تسنن با هر ملیتی که داشته باشد، کار عاقلانه ای است؟ او آزاد است که انتخاب کند و می تواند دست به حرکات انتحاری بزند اگر به واقع چنین خواسته ای دارد. ولی لطفا کسی را در این ورطه با خود همراه نسازد؛ به ویژه زمانی که صحبت از یک کشور است و این کشور از او هیچ تقاضایی برای انجام هیچ کاری نکرده است.

منبع: لوریان لوژور، ۲۰ آوریل