آمریکا آماده و منتظر سازمان ملل است

نویسنده

» مقاله تایمز درباره تحریم شدیدتر ایران

متیو لی

مقامات آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کردند که دولت اوباما پیشنهاد تحریم شدیدتر ایران را تهیه کرده است که بر اساس آن تحریم ایران برای  برنامه های اتمی اش، از اوایل همین هفته به سازمان ملل پیشنهاد خواهند داد.

این پیشنهاد که سپاه پاسداران را با تحریم های جدید اقتصادی که در قطعنامه های سازمان ملل موجود است هدف قرار داده است، برای نشست شورای امنیت سازمان ملل آماده شده است.

مقامات نمی خواهند نامشان  فاش بشود زیرا گفتگو درباره جزئیات تحریم هنوز بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان آغاز نشده و قرار است تا هفته دیگر شروع بشود. آنها پیش بینی نمی  کنند که آیا رای گیری انجام شده است یا نه اما می گویند  مذاکرات درباره چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران از هفته آینده آغاز خواهد شد.

شورای امنیت سه بار ایران را تحریم کرده است و دلیل آن برنامه اتمی مخفی ایران است، برنامه ای  که بیم آن می رود منجر به تولید سلاح اتمی بشود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا،  در لندن با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره تحریم ایران گفتگو کرد که قرار است همین گفتگو را با یانگ جیچی، همتای چینی اش در روز پنجشنبه انجام بدهد.

کلینتون با وزرای خارجه تعدادی دیگر از کشورها نیز که در این هفته در لندن گردهم آمده اند تا در کنفرانسی درباره افغانستان و یمن شرکت کنند، گفتگو کرده  و روز جمعه به  پاریس رفت تا  درباره امنیت اروپا سخنرانی کند.

در این سفر کلینتون را کارکنان ازشد وزارت امورخارجه و وزارت خزانه داری   برای حمایت از تحریم های جدید، او را همراهی می کنند.

آمریکا باید مراقب روسیه و بخصوص چین باشد که همواره با تلاش برای تحریم های شدید تر مخالفت کرده اند تا بتواند موافقت شش قدرت بزرگ را برای رویارویی با ایران بدست آورد.

چین که ریاست ماهانه شورای امنیت را اوایل ماه گذشته بدست آورده  اعلام داشته  با هر نوع تحریم علیه ایران مخالفت می کند. این کشور که برای نیاز هایش به انرژی به ایران احتیاج دارد، در کنار آمریکا، روسیه، انگلستان و فرانسه حق وتو دارد.

کلیینتون گفت که به عقیده او روسیه و چین و سایر کشورها به این نتیجه رسیده اند که زمان این فرا رسیده است که دولت ایران با عواقب اینکه نتوانسته اند ثابت  کنند که برنامه هایشان صلح آمیز  است، روبرو شوند.

رسانه های روسیه بعد از گفتگوی لاوروف و کلینتون گزارش دادند که وزیر خارچه روسیه حمایتش را از تحریم بیشتر ایران نشان داده است.

لاوروف گفته است: «مسلما ما نمی توانیم تا ابد منتظر بمانیم و شرکای ما درباره نیاز به برداشتن قدم های بیشتر در سازمان ملل، صحبت می کنند».

کلینتون گفت که از پاسخی که دریافت کرده است، راضی است و به خبرنگاران گفت که این باور در مجامع بین المللی بوجود آمده است که ایران باید با عواقب بی اعتنایی به اجبار های بین المللی روبرو شود.

کلینتون زمانبندی معرفی برنامه ها را اعلام نکرد. وی گفت: «من قصد ندارم آنچه را که در حال انجام دادنش هستیم تغییر بدهم یا اصلاح کنم».

 

منبع: تایمز 27 ژانویه