سال جدید میلادی رسید و دهها فیلم تازه در سراسر جهان اکران شد و یا از طریق ویدئو و سی دی به بازار آمد. اولین فیلم های روز سال 2007 از میان این فیلم ها برگزیده شده است.
معرفی فیلم های روز
خامه دارم آی بستنی/ داد می زنم آی بستنی Dondurmam Gaymak/Ice Cream, I Scream
نویسنده و کارگردان: یوکسل آک سو. موسیقی: بابا زولا. مدیر فیلمبرداری: ایوپ بوز. تدوین: سدات کارادنیز. طراح صحنه: بورچین باتو، بورا باتور، تان ب. کورتجبه. بازیگران:توران ئوزدمیر[علی اوستا]، گل نیهال دمیر[جانفدا]، عسمت جان سودا[کریم]، اولاش ساری باش[کامیل]، جان برک زاعیف اوغلو[اوباش]، آلتوغ ساری باش[اوباش]، کادیر کاپیز[اوباش]. ۱۱۳ دقیقه. محصول ۲۰۰۵ ترکیه. برنده جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره فیلم استانبول، برنده جایزه ویژه هیئت داوران، فیلم منتخب مردم و بهترین بازیگر مرد از جشنواره پیله طلایی.
دهه ۱۹۹۰. علی اوستا بستنی فروش شهری کوچک در کناره های دریای اژه، با وجود تمسخر اطرافیانش برای مبارزه با شرکت های بزرگ بستنی سازی آستین بالا می زند. بعد از ساختن فیلم تبلیغاتی کوچکی برای تلویزیون محلی وامی از بانک گرفته و موتورسیکلتی خریداری می کند. سپس چرخ بستنی فروشی خود را به موتورسیکلت بسته و آن را با سلیقه خود تزئین می کند. علی اوستا قصد دارد با این موتور سفری تبلیغاتی به تمام دهکده های اطراف به قصد حفاظت از شغل موروثی خود آغاز کند. او که صاحب مغازه بستنی فروشی قصبه است، در غیاب خود آن را به شاگردش کامیل می سپارد و سفر خود را آغاز می کند. اما خبر ندارد که گروهی از بچه های شیطان و فقیر دوچرخه سوار که برای خوردن بستن مجانی بی تاب هستند، به رهبری برادر بزرگ تر کامیل که پسری شرور است، به دنبال او راه افتاده اند.
چرا باید دید؟
مراقب باشید! ترک ها دارند می آیند!
خامه دارم آی بستنی نماینده امسال سینمای ترکیه در مراسم اسکار است و از مطالبی که در مطبوعات خارجی نوشته شده چنین برمی آید که از شانس های مسلم اسکار بهترین فیلم خارجی است و اگر این جایزه نصیب ترک شود- بعد از ربودن نوبل ادبیات- راه را برای پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی هموارتر می کند.
تابستان سال ۲۰۰۵ یوکسل آک سو متولد موغلا شهری کوچک در کناره های دریای ازه ۲۰۰۰ نفر از همشهریان خود را گرد آورد تا یک فیلم بسازد. این گروه چند هفته در یک کارگاه آموزش بازیگری توسط محمت علی آلابورا-از بازیگران مشهور ترکیه- در زمینه تکنیک های بازیگری آموزش دیدند. پس از اتمام دوره بازیگرانی که انتخاب شدند، از پیر تا جوان، از زن و مرد و بزرگ و کوچک همگی بازی هایی باورنکردنی و زیبا از خود به نمایش گذاشتند. تنها بازیگر حرفه ای این فیلم توران ئوزدمیر، از بازیگران مشهور تئاتر ترکیه است. بنابر این فیلم تعلق دارد به شهر موغلا، اهالی آن و البته نویسنده و کارگردانش که خود نیز از اهالی همین شهر است.
ولی در کنار اینها باید بگویم فیلم که نام و ایده خود را از گفته خورخه لوئیس بورخس گرفته [اگر یک بار دیگر به دنیا می آمدم، اشتباهات بیشتری مرتکب می شدم. تا جایی که می توانستم بستنی می خوردم و نخود فرنگی کمتر… مشکلات جدی تری می داشتم و خیال های کمتر… از شعر ۸۵ سالگی] با حمایت وزارت فرهنگ ترکیه ساخته شده و اولین فیلم بلند سینمایی آک سو است. آک سو قبلاً سریال های موفقی مانند داستان مار و دروغ بزرگ را کارگردانی کرده است.
آک سو با خنده و شوخی به جنگ جهانی شدن رفته[از کنایه های تلخ روزگار که همین فیلم باید به از میان برداشتن مرز بین کشورش و اروپا کمک کند] و قصه تراژیک/کمدی انسان ها و اصناف خرده پایی را روایت می کند که در برابر اقتصاد جهانی قد علم کرده اند. تهیه کنندگان فیلم در آغاز با ایده حضور بازیگران محلی مخالفت کردند، اما آک سو توانست با گفتن این حرف که”دنیای اطراف ما پر شده از متخصص های نادان که فقط کاری را که در آن تخصص دارند انجام می دهند. جامعه و آدم های اطراف ما هم به این توهم تخصص گرایی دامن می زنند. اما فراموش نکنید که می شود هنگام کار در مزرعه هم شعر و ترانه ساخت و خواند. پس بازیگری هم نباید در چنگ آدم های متخصص اسیر بماند. هنر بازیگری مردم عادی را دست کم نگیرید، توانست همه را مجاب کند و نتیجه ای که به دست آورد فراتر از انتظار هر کسی بود.
خامه دارم آی بستنی که در جشنواره جهانی فیلم استانبول با استقبال بسیار گرم مردم روبرو شد، فیلمی جذاب، زیبا، سرشار از حس طنز کارهای دیونیزوس یونانی و اثری پرتحرک است که ادای دینی به نئورئالیسم ایتالیایی و دزد دوچرخه نیز محسوب می شود. خامه دارم آی بستنی از ۱۵ دسامبر در ترکیه و همزمان ۵۰ شهر اروپا به نمایش در آمده و همان طور که از نوشته تبلیغی پوستر فیلم برمی آید: یک قصه خودمانی از اژه است که در ترکی به معنای وقت گذرانی خوب است. از دیگر نکات قوت فیلم که باید اشاره کرد موسیقی آن است که توسط گروه مشهور بابا زولا ساخته شده. هر چند شاعر فرموده: “عهدی که با تو بستم هرگز گسستنی نیست- ما بسته تو هستیم، حاجت به بستنی نیست” اما بنده هم می فرماییم” بفرمائید بستنی! که عجب طعمی داره!”
ژانر: کمدی، درام.
ارّه ۳ Saw III
کارگردان: دارن لین بوسمن. فیلمنامه: لی وانل، جیمز وان بر اساس داستانی از وانل. موسیقی: چارلی کلاوسر. مدیر فیلمبرداری: دیوید ای. آرمسترانگ. تدوین: کویت گروترت. طراح صحنه: دیوید هکل. بازیگران: توبین بیل[جان کرمر/جیگساو]، شاونی اسمیت[آماندا]، انگوس مک فیدن[جف]، بهار سومخ[دکتر لین دنلون]، دینا مه یر[کری]، دانی والبرگ[اریک متیوز]. ۱۱۳ و ۱۰۷ دقیقه. محصول ۲۰۰۶ آمریکا.
جان کرمر ملقب به جیگساو، نابغه بی رحم جنایت که جامعه را با کارهایش به وحشت انداخته و پلیس را نیز عاجز کرده، موفق می شود با همکاری مریدش آماندا یک بار دیگر گریخته و از دیده ها پنهان شوند. همزمان که کارآگاهان به دنبال یافتن ردپایی از آنها هستند، دکتر دنلون و جف در حال تبدیل شدن به مهره های آخرین بازی شطرنج جیگساو هستند، اما روح شان نیز از این واقعه خبر ندارد…
چرا باید دید؟
سومین بخش از سری اره که از سال ۲۰۰۴ آغاز شد و هر سال با یک قسمت جدید ادامه یافت. اولین قسمت ۱۳۰ و دومین قسمت ۱۴۴ میلیون دلار سود در پخش جهانی نصیب سازندگان خود کرد و این یکی نیز با ۱۲ میلیون دلار تا این لحظه ۸۰ میلیون دلار روانه جیب گشاد سازندگانش کرده است. چند نفر از عوامل قسمت پیشین در این یکی حضور دارند، مانند شاوون اسمیت که بار دیگر در نقش آماندا در کنار توین بیل به نقش جیگساو حضور دارد و دارن لین بوسمن نیزکه در حال تبدیل شدن به عنصر ثابت سری است. شایعات حاکی از این است که نسخه نهایی فیلمنامه این یکی در عرض یک هفته نوشته شده و بر خلاف قسمت قبلی داستان مستقلی ندارد و ادامه قسمت دوم محسوب می شود. به همین خاطر صحنه هایی از قسمت های قبلی در فیلم جای گرفته، اما با این حال برای کسانی که منتظر اطلاعات عجیب و غریب و غیر منتظره درباره جیگساو هستند نکته های غافلگیر کننده ای نیز در نظر گرفته شده!
دارن لین جانسون متولد ۱۹۷۹ اورلند پارک کانزاس متعلق به گروهی است که آلن جونز منتقد مجله توتال فیلم آن را “Splat Pack” می نامد و از آلکساندر آجا، نیل مارشال، گرگ مک لین، الی روث، جیمز ورکد، لی وانل و راب زامبی تشکیل شده که همگی در ساختن فیلم خشن و خون بار شهرت دارند. جانسون با ساختن دو فیلم کوتاه رویای پروانه و هویت گمشده در سال ۲۰۰۰ وارد سینما شد، اما با اولین فیلم بلند سینمایی خود اره ۲ به شهرتی زود هنگام دست یافت. سری اره در بسیاری از کشورها تبدیل به فیلم Cult بسیاری شده، با این حال قسمت سوم نیز مانند دو قسمت پیشین گرفتاری هایی با اداره سانسور آمریکا و بسیاری از کشورها داشته و گفته می شود که فیلم هفت بار بازبینی و اصلاح شده است. [قابل توجه کسانی که فکر می کنند وزارت ارشاد خودمان فقط بی رحم است، البته نوع رسالت این دو خیلی فرق دارد] اما نکته جالب برای ما ایرانی ها نقش بلندی است که به خانم بهار سومخ هنرپیشه ایرانی الاصل متولد ۱۹۷۵ تهران داده شده. بهار در چهار سالگی به همراه خواهر بزرگ ترش به لس آنجلس مهاجرت کرده و از دانشگاه کالیفرنیا در رشته محیط زیست فارغ التحصیل شده است. خاتم سومخ که در چند سال گذشته جدا از بازی در سریال های تلویزیونی مانند ۲۴، Bones، In Justice، The Unit و Day Break در فیلم هایی مانند تصادف و ماموریت غیر ممکن ۳ نقش های کوتاهی بازی کرده بود و در اره ۳ بلندترین نقش خود در محصولی هالیوودی تجربه می کند. به نظر می رسد ستاره بخت ایشان در حال درخشیدن است، چون همین امسال از سوی مجله People نیز به عنوان یکی از ۱۰۰ انسان زیبا روی دنیا برگزیده شد. پس علاقمندان به ایران و دارندگان عرق ملی نیز بشتابند که غفلت موجب پشیمانی است، فقط امیدواریم این خانم هم بعد از به دست آوردن شهرت بین المللی مانند سرکار الیه شهره آغداشلو هوس روسری سر کردن نکنند! که داغ عظیمی بر دل طرفداران رو به تزاید خود خواهند گذاشت!
ژانر: جنایی، ترسناک، تریلر.
در دست های او Entre Ses Mains
کارگردان: آن فونتین. فیلمنامه: دومینیک باربری بر اساس داستانی از ژولین بوآونه و آن فونتین. موسیقی: پاسکال دوسپن. مدیر فیلمبرداری: دنیس لنوآر. تدوین: لوک بارنیه، فیلیپ راوو. طراح صحنه: سیلواین شووله. بازیگران: بنوآ پوله ورده[لوران کسلر]، ایزابل کاره[کلر گوتیه]، ژاناتان زاکایی[فابریس گوتیه]، والری دونزلی[والری]، ورونیک نوردی[مادر لوران]، میشل دوبوآ[پدر کلر]، مارتینه شوالیه[مادر کلر]، دومینیک دوبوآ[مادر فابریس]، پاتریک براسور[پدر فابریس]. ۹۰ دقیقه. محصول ۲۰۰۵ فرانسه، بلژیک. نام دیگر: Les Kangourous. نامزد جایزه سزار برای بهترین بازیگر مرد و زن و بهترین فیلمنامه، نامزد جایزه ژوزف پلاتو برای بهترین بازیگر بلزیکی/بنوآ پوله ورده، نامزد صدف طلایی بهترین کارگردانی از جشنواره سن سباستین.
کلر گوتیه در یک شرکت بیمه کار می کند. او به همراه شوهرش فابریس و دختر کوچک شان پولین زندگی یک نواختی را می گذراند. تا این که یک روز کلر با لوران کسلر شکارچی سمج زن ها برخورد می کند. همزمان قاتلی با کشتن زن ها در شهر وحشت آفریده و کلر هراس دارد که میان لوران و این قاتل ارتباطی کشف کند.
چرا باید دید؟
اگر مردها مریخی و زن ها ونوسی باشند، فرانسوی ها مسلماً اورانوسی هستند! و اگر فرانسوی ها اورانوسی باشند، آن فونتین یقیناً از کهکشانی دور دست آمده است. دلیلش را در انتها عرض می کنم.
آن فونتین متولد ۱۹۵۹ بازیگر، نویسنده و کارگردان فرانسوی که در ۱۹۹۳ با اولین فیلمش “ماجراهای عاشقانه عموماً بد تمام می شوند” توانست جایزه ژان ویگو را دریافت کند و چهار سال بعد در جشنواره ونیز با فیلم “خشکشویی” جایزه بهترین فیلمنامه را به چنگ آورد از کارگردانهای محبوب امروز فرانسه است. در دست های او که فونتین آن را از کتاب باربری اقتباس کرده، بر خلاف معرفی منتقدان بیشتر یک فیلم پلیسی است تا یک درام، که تا لحظه پایانی خود موفق می شود تماشاگر را با خود بکشاند و همزمان یک فیلم عاشقانه جذاب است. تصور کنید که آنتونیونی قرار باشد یک فیلم پلیسی با پس زمینه روابط زن و مرد همیشگی فیلم هایش بسازد؟ نتیجه می شود در دست های او! یعنی نوادگان ناپلئون در کوچه های بن بست. اما فونتین موفق می شود از تمام قواعد ژانری گریخته و از آن کوچه های بن بست هم راهی به خارج پیدا کند. حالا فهمیدید چرا؟
یکی از بهترین فیلم های عاشقانه فرانسوی که تماشاگر آشنا به سینمای فرانسه به یاد فیلم های فرانسوا تروفو می اندازد. بهترین انتخاب برای کسانی که از فیلم های پلیسی[با تم قاتل سریالی] یا عاشقانه هالیوودی خسته شده اند!
ژانر: درام.
کینه/غرض ۲ Grudge2
کارگردان: تاکاشی شیمیزو. فیلمنامه: استیون سوسکو بر اساس فیلم کینه نوشته تاکاشی شیمیزو. موسیقی: کریستوفر یانگ. مدیر فیلمبرداری: کاتسومی یاناگیشیما. تدوین: جف بتانکورت. طراح صحنه: جان مارچینک، ایوائو سایتو. بازیگران: سارا میشله گلار[کارن دیویس]، امبر تمبلین[اوبری دیویس]، ادیسن چن[ایسون]، آریل کبال[الیسون]، جنیفر بیلز[تریش]، ترزا پالمر[ونیسا]. ۹۲ دقیقه. محصول ۲۰۰۶ آمریکا.
نفرین ادامه دارد… نفرینی که به مرگ دردناک انسان منتهی می شود و با مرگ هر قربانی قدرت بیشتری می گیرد. این نفرین که مدتی قبل کارن را تحت تاثیر خود قرار داده بود این بار به سراغ خواهر وی اوبری دیویس رفته است. این حادثه سبب می شود تا کارن در جستجو برای پی بردن به راز این لعنت ماوراء طبیعی به عکاسی خبری اهل هنگ کنگ و سه دختر ژاپنی رسیده و با آنها - که تا آن لحظه همدیگر را نمی شناخته اند- برای از میان بردن این نفرین با هم متحد شوند.
چرا باید دید؟
شیمیزو متولد ۱۹۷۲ مائه باشی ژاپن متعلق به نسل حلقه است که از سال ۲۰۰۰ با ساختن فیلم های ترسناک ویدیویی شروع به کار کرده و تا این لحظه هفت فیلم به اسم کینه”Ju-on “ ساخته[ دو نسخه ویدیویی، سه نسخه سینمای ژاپنی و دو بازسازی آمریکایی] و به نظر می رسد مرغ تخم طلایی که پیدا کرده به این زودی ها از تخم نخواهد افتاد. چون خبر ساخته شدن سومین بازسازی آمریکایی هم شنیده می شود.
کینه دو که کمپانی سونی فقط سه روز پس از پخش قسمت اول برای تولید آن چراغ سبز داد، بودجه ای ۲۰ میلیون دلاری تولید شده و تا این لحظه دو برابر آن را برگردانده است. کینه ۱ نیز که مانند قسمت فعلی تهیه کنندگی آن را سام رایمی-بزرگ ترسناک ساز هالیوود- بر عهده داشته با ده میلیون دلار بودجه تولید شده بود که در پخش جهانی توانست ۱۸۷ میلیون دلار نصیب سازندگانش کند.
کینه سارا میشله گلار را نیز که با سریال بافی[درباره دختری که با خون آشام ها مبارزه می کند] به شهرت رسیده بود، به محبوبیتی جهانی رساند و فعلا که اشتهای تهیه کنندگان و تماشاگران هر لحظه در حال تیزتر شدن است و سومی هم به زودی اکران می شود. پس زنده باد کینه قدرتمندی که از خشم زاده شده! و به نظر می رسد که با ترفندهای نخ نمایی مانند تهدید دیگر وابستگان فامیل به حیات خود ادامه می دهد.
ژانر: درام، ترسناک، راز آمیز، تریلر.
پا بالا/با من برقص Step Up
کارگردان: آن فلچر. فیلمنامه: دیواین آدلر، ملیسا روزنبرگ بر اساس داستانی از آدلر. موسیقی: ارون زیگمن. مدیر فیلمبرداری: مایکل سرسین. تدوین: نانسی ریچاردسون. طراح صحنه: شپرد فرانکل. بازیگران: چانینگ تاتوم[تیلر گیج]، جینا دوان[نورا کلارک]، دیمین رادکلیف[مک کارتر]، د شاون واشنگتن[اسکینی کارتر]، ماریو[مایلز داربی]، درو سیدورا[لوسی اویلا]، ریچل گریفیث[کارگردان گوردون]، جاش هندرسون[برت دولان]. ۱۰۳ و ۹۸ دقیقه. محصول ۲۰۰۶ آمریکا.
تیلر گیج جوانی که به رقص علاقه دارد، در محلات حومه بالتیمور زندگی می کند. تنها چیزی که او را سرپا نگاه می دارد، امید هایی و خروج از این محله است.نورا که در مدرسه هنری مشهور بالتیمور در رشته رقص تحصیل می کند، به دنبال همرقصی با استعداد است تا آینده ای مطمئن برای خود دست و پا کند. تیلر که سر و کارش با ماموران قانون افتاده، برای خدمت اجباری به این مدرسه فرستاده می شود. نورا تصادفاً متوجه استعداداو در زمینه رقص می شود و تصمیم می گیرد تا او را به عنوان زوج خود انتخاب کند. اگر این دو نفر موفق شوند آینده ای درخشان و باورنکردنی در انتظارشان است.
چرا باید دید؟
پا بالا یا با من برقص اولین فیلم نامی پر آوازه در زمینه طراحی رقص است. خانم آن فلچر متولد ۱۹۶۶ دیترویت، ملقب به ماما که برای اولین بار روی صندلی کارگردانی قرار گرفته و با انتخاب محیطی که بهتر از او کسی نمی تواند ادعای شناخت آن را داشته باشد، کوشیده تا شروعی مطمئن برای خود رقم بزند. خانم فلچر که دستی در بازیگری هم دارد برای انداختن امضا پای فیلمش به نقش استفانی-معلم رقص- نیز ظاهر شده است.
قصه فیلم یادآور فیلم های شهرت و فلش دنس و حکایت عزم و موفقیت جوانان دوستدار رقص است. دستمایه کار اندکی دهه هشتادی است، با این حال توانسته ۶۵ میلیون دلار در گیشه به چنگ بیاورد که نشان از موقعیت سنجی مامان دارد. نام فیلم ابتدا قرار بود “Music High” باشد. تمام صحنه های رقص[یادم رفت ماها بهش می گویم حرکات موزون] توسط هنرجویان Carver Center for the Arts and Technology بالتیمور اجرا شده است. اگر دوستدار رقص هستید، اگر قصه های موفقیت از نوع امریکایی را دوست دارید، یالا! حمله به طرف سینما که پا بالا فیلمی مخصوص شماست!
ژانر: درام، موسیقی، عاشقانه.
مرد کوچک Little Man
کارگردان: کینان آیوری واینز. فیلمنامه: کینان آیوری واینز، شاوون واینز، مارلون واینز. موسیقی: تدی کاستلوچی. مدیر فیلمبرداری: استیون برنستاین. تدوین: مایکل جکسون، نیک مور. طراح صحنه: لسلی دیلی. بازیگران: مارلون واینز[کالوین]، شاون واینز[داریل]، تریسی مورگان[پرسی]، کری واشنگتن[ونیسا]، جان ویترسپون[پاپس]، لاکلین مونرو[گرگ]. ۹۰ و ۸۷ دقیقه. محصول ۲۰۰۶ آمریکا. نام دیگر: Perfect Gem & Valuable.
کالوین دزد جواهر، پس از سال ها حبس به شکل مشروط از زندان آزاد می شود. کالوین بسیار کوتاه قد، اما سرسخت است و قصد دارد از این فرصت استفاده کرده و آخرین سرقت قبل از بازنشستگی خود را انجام دهد. کالوین و شریک قدیمی اش پرسی موفق می شوند الماس مشهوری را بدزدند، اما بعد از سرقت ناچار آن را در کیف دستی ونیسا رها می کنند. ونیسا و شوهرش داریل که روح شان از شراکت خود در نقشه سرقت آن دو خبر ندارد، به خانه خود در شیکاگو برمی گردند. پرسی و کالوین نیز برای پس گرفتن جواهر مسروقه نقشه ای طرح می کنند. کالوین باید نقش کودکی را بازی کرده و وارد خانه این زوج شود. کالوین می پندارد به زودی با برداشتن جواهر از خانه زوج فرار خواهد کرد، اما بازی در نقش کودک و همزمان گشتن به دنبال الماس-آن چنان که به نظر می آید- کار ساده ای نیست…
چرا باید دید؟
برادران واینز با دو قسمت فیلم ترسناک به اندازه کافی شهرت به هم زدند که نیازی به معرفی من نداشته باشند، با این حال به طور خلاصه عرض می کنم که کینان مانند بقیه برادرهای بی شمارش بازیگر، نویسنده تهیه کننده و کارگردان است. تا امروز چند بار برای بازی هایش نامزد امی بوده و دو بار هم نامزد جایزه راتزی[بدترین های سال] برای نوشتن و کارگردانی White Chicks شده است.
ایده آخرین سرقت که تا این لحظه دستمایه فیلم های جدی و خوبی در تاریخ سینما بوده، این بار و فکر می کنم جزو معدود مواردی است که در فیلمی کمدی به کار گرفته شده است. برادران واینز که تخصص غریب در هجو فیلم های دیگران دارند، این بار نیز با الهام از پوستر فیلمی ترسناک به نام Test Tube Baby سناریویی نوشته و آن را ساخته اند. مرد کوچک که با سرمای ۶۴ میلیون دلار ساخته شده-می گم چر این قدر گران، صبر کنید- تا این لحظه به زحمت توانسته به رقمی در همین حدود دست پیدا کند. دلیل این گرانی، استفاده بیش از اندازه از جلوه های ویژه تصویری بوده که پول هنگفتی را فدای تبدیل مارلون واینز ۱۹۰ سانتیمتری به کودکی ۷۵ سانتیمتری کرده است. او همه نقش خود را در برابر پرده سبز بازی کرده و سپس با کمک جلوه های رایانه ای سر وی روی بدن کودک ۹ ساله بازیگری به نام لیندن پورکو قرار داده شده است. اگر فیلم های برادران واینز را می پسندید این یکی هم به مزاق تان خوش خواهد آمد. اما یک توصیه ایمین: سعی نکنید شوخی های فیلم را روی دوستان خود-مخصوصاً از نوع مونث- پیاده کنید که بلافاصله به عنوان مخلوقی بی ادب شناخته و از جامعه طرد خواهید شد.
ژانر: کمدی، جنایی.
تاریک The Dark
کارگردان: جان فاوست. فیلمنامه: استیون ماسیکوته بر اساس داستان گوسفند نوشته سایمون ماگین. موسیقی: ادموند بات. مدیر فیلمبرداری: کریستین سبالدت. تدوین: کریس گیل. بازیگران: ماریا بلو[آدل]، شون بین[جیمز]، موریس رووس[دافید]، سوفی استاکی[سارا]، ابیگیل استون[ابریل]، ریچارد الفین[روآن]. ۹۳ دقیقه. محصول ۲۰۰۵ آلمان، آمریکا.
آدل که در نیویورک زندگی می کند، برای این که دوباره اعضای خانواده اش را گرد هم آورد به همراه دخترش سارا به شهر گالر در ناحیه ولش می رود. هدف او از این کار بودن در کنار شوهر عجیب و غریب اش جیمز و دوری از دوستان و محیط های آشناست. او قصد دارد تا با اقامت در مزرعه ای کوچک زندگی تازه ای بنا کند، اما کابوس همیشگی او با گمشدن سارا در کنار دریا به حقیقت می پیوندد. با ناپدید شدن سارا دختری به نام ابریل، فرزند چوپان متعصب دهکده که سال ها قبل مرده بود به جای وی ظاهر می شود. آدل که بعد از شنیدن افسانه های محلی به این باور رسیده دخترش در محلی میان دو دنیا موسوم به “Annwyn” گیر افتاده، شروع به تحقیق برای یافتن راهی می کند تا سارا را از آنجا نجات دهد.
چرا باید دید؟
اولین فیلم درباره اسطوره “Annwyn” که از باور های مردم مسیحی ناحیه ولش محسوب می شود. بر اساس این باور انسان ها می توانند جسماً یا روحاً وارد این منطقه شوند که چیزی معادل همان برزخ خودمان است. تاریک با وجود دست انداختن به اسطوره ای که می تواند قابل تامل باشد[مثل خیلی از اساطیر دیگر که در فیلم های ترسناک به لجن کشیده می شوند] در نهایت یک تریلر ترسناک است که در این سال ها مشابه آن بسیار روی پرده آمده و رفته و این اتفاق بارها تکرار خواهد شد. اما آن چه تاریک را اندکی متمایز می سازد حضور شون بین است که نقشی کم و بیش مشابه را امسال در سایلنت هیل بازی کرد و به نظر می رسد در ادامه بازی در نقش بدمن ها به شوهران منفعل یا غیر عادی فیلم های ترسناک رسیده است. جان فاوست متولد ۱۹۶۸ ادمونتون کانادا بیشتر کارگردانی تلویزیونی است، که با فیلم کوتاه Scratch Ticket- برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره مونترال- به شهرت رسید. فاوست که در تلویزیون برای کارگردانی سریال Da Vinci’s Inquest شهرت دارد با فیلم ترسناک جنیجر اسنپز توانست جای پای محکمی در عالم سینما برای خود فراهم کند. اما اصرار تهیه کننده ها در استفاده از اسطوره گالر در پس زمینه که نقطه قوت فیلم می توانست باشد، سبب شده تا حاصل کار وی فیلمی معمولی در این ژانر جلوه کند. فیلم که بر اساس رمان ۱۹۹۴ ماگین و با بودجه ۳ میلیون پوند ساخته شده، نتوانسته در کشور خود به موفقیت چندانی دست یابد و باید منتظر ارقام پخش جهانی و ویدیویی ان بود تا بتوان قضاوت نهایی را در مورد شکست یا موفقیت آن اعلام کرد. با این حال برای کسانی که از اسطوره گالر اطلاع چندانی ندارند، تاریک می تواند شروعی خوب رای تحقیق باشد. تاریک به مدت ۸ هفته در استویوهای ایلینگ و تمام صحنه های گالر در جزیره مان فیلمبرداری شده است. برای افزودن تاثیر نگاه شیطانی ابریل [ابی گیل استون] از لنز سیاه استفاده شده است.
ژانر: ترسناک، راز آمیز، تریلر.