روز به روز مخالفت ها بیشتر می شود

نویسنده

» مجله اکسپرس و مبارزه برای لغو اعدام در ایران

آن ویدالی

در کمپین “همه با هم علیه اعدام” که این هفته در پاریس با عنوان “۷ روز علیه اعدام” برگزار می شود، جمهوری اسلامی در رأس کشورهای متخلف قرار دارد. محمود امیری مقدم، از سوی  سازمان حقوق بشر ایران در مصاحبه ای با اکسپرس به سؤالاتی در این زمینه پاسخ گفته است.

 

سال گذشته چند نفر در ایران اعدام شده اند؟

براساس آخرین گزارش ما که به مقوله اعدام در ایران پرداخته، حداقل ۴۰۲ نفر در سال ۲۰۰۹ به این سرنوشت گرفتار شده اند. این تعداد که طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده، ایران را از حیث تعداد اعدامی نسبت به جمعیت کشور در رده بالاتری از چین قرار می دهد. و این تازه تعداد اعدام هایی است که براساس آمارهای رسمی به دست آمده. این تعداد در واقعیت به مراتب بالاتر است.  به گفته بسیاری از شاهدان در زندان مشهد، تعداد ۲۰۰ اعدام طی چند ماه اخیر صورت گرفته. درحالی که دولتمردان جمهوری اسلامی تنها تعداد ۱۰ اعدام را پذیرفته اند… یک چیز مسلم است: تعداد اعدام ها در ایران هر ساله افزایش می یابد.

 

شما می دانید سالانه چند زن و مرد سنگسار می شوند؟

براساس اطلاعات ما، از ماه مه ۲۰۰۵ تاکنون شش مرد و یک زن سنگسار شده اند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی پنج سنگسار را تأیید کرده. در اینجا نیز به دلیل نبود شفافیت از سوی حکومت نمی توان در مورد تعداد دقیق نظر داد. بی شک سنگسار که در قوانین کیفری مجاز شناخته شده، اجرا می شود، ولی جنبش بین المللی در این زمینه به حدی است که مقامات جمهوری اسلامی تا حد ممکن سعی می کنند این گونه اعدام ها را عمومی نکنند.

باید خاطرنشان کرد که در ایران، تمامی محکومیت ها به مرگ، ازطریق اعدام یا سنگسار، باید از سوی مسؤول دستگاه قضایی که توسط رهبر آیت الله خامنه ای منصوب می شود تأیید گردد. این بدین معنی است که سران و دولتمردان به طور مستقیم مسؤول این احکام هستند.

 

آیا شما تعداد نوجوانانی که به مرگ محکوم شده اند را می دانید؟

سازمان حقوق بشر ایران برآورد می کند که از ۳۲ مورد اعدام نوجوانان در جهان، ۲۶ مورد در ایران اتفاق افتاده است. حداقل تعداد ۱۳۰ خلافکار نوجوان در حال حاضر در زندان های ایران در راهروهای مرگ هستند. و این درحالی است که این کشور کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودکان را به امضاء رسانده. براساس این کنوانسیون، حکم اعدام شامل حال جرم هایی که قبل از ۱۸ سالگی اتفاق افتاده نمی شود.

ما روی فشارهای بین المللی که دولتمردان جمهوری اسلامی را به پایان دادن به این اعدام ها مجاب کند، حساب می کنیم. این وظیفه سازمان ملل است که نشان دهد متون امضاء شده توسط دولت ها تشریفاتی نیستند.

 

آیا در ایران جنبشی برای لغو اعدام وجود دارد؟

در کشوری که هر روز یک نفر اعدام می شود، کسانی که برای لغو اعدام مبارزه می کنند بسیار کم اند. مدت ها بود که حتی مدافعان حقوق بشر نیز نسبت به این مبارزه چندان حساس نبودند، مگر اینکه مورد اعدام زندانی سیاسی بود. ولی شرایط تغییر کرده و تعداد مخالفان حکم اعدام، حتی در میان شهروندان عادی، بدون توجه به دلیل محکومیت رو به افزایش است.

 

منبع: اکسپرس، ۷ اکتبر