دادگاه حمله به مطهری در شیراز

نویسنده
مریم کاشانی

» اتهام به مسئولان دانشگاه

رسانه‌های هر دو جناح سیاسی ایران خبر داده‌اند که به زودی محاکمه متهمان حمله به علی مطهری در شهر شیراز آغاز خواهد شد. روز ۱۸ اسفند سال گذشته، علی مطهری برای ایراد یک سخنرانی به دانشگاه شیراز دعوت شده بود اما به هنگام ورود به شهر مورد حمله گروه‌های فشار این شهر قرار گرفت. این دادگاه قرار است که به ماجرای مزبور رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مدافع علی مطهری طی سخنانی اعلام کرد که دادگاه رسیدگی به این پرونده، ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۳ مرداد امسال برگزار می‌شود. او اضافه کرد: “ در این پرونده برای ۱۱ متهم کیفرخواست صادر شده است که سه نفر از متهمان، رییس دانشگاه، معاون دانشگاه و دانشجوی دعوت کننده است.” این پرونده در شعبه ششم بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز تشکیل شده است.

روزنامه دولتی ایران با انتشار گزارشی در این باره نوشت: “در کیفرخواست پرونده علی مطهری در شیراز، نام‌های دکتر ارشاد لنگرودی، رئیس دانشگاه، دکتر اکبر صفوی، قائم مقام دانشگاه و مسعود صالحی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاسی، به عنوان تشکل بانی دعوت از مطهری، به عنوان متهم درج شده است. اتهام آنان، خودداری از اجرای «دستور» شورای تأمین استان برای برگزار نشدن سخنرانی مطهری در دانشگاه شیراز عنوان شده است. این در حالی است که مدیران دانشگاه معتقدند «نامه»‌های شورای تأمین و نه حتی «مصوبه» این شورا خطاب به مسئولان دانشگاه، تنها جنبه توصیه‌ای داشته و دستوری مبنی بر لغو سخنرانی مطهری در آنها قید نشده بود.” وکیل علی مطهری نیز با تاکید بر اینکه او و موکلش شکایتی از مسئولان دانشگاهی نداشته‌اند، به این روزنامه گفت: “هنوز هم نمی‌دانیم چه کسی از مسئولان دانشگاه شکایت کرده است.” مسعود صالحی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست نیز با تاکید بر اینکه هنوز احضاریه‌ای دریافت نکرده است، گفته بود: “ما این روند را قبول نداریم، در واقع تلاش می‌شود تا جلوی اجرای برنامه‌های آتی و تلاش‌هایی از این دست گرفته شود، در غیر این صورت، در نامه‌هایی که میان دانشگاه و شورای تأمین مبادله شد، دستور یا تأکیدی مبنی بر برگزار نشدن سخنرانی نبود.”

روزنامه شرق نیز در گزارشی دیگر به ایمن پرونده پرداخته و از قول وکیل علی مطهری خبر داد: “من تمام پرونده را مطالعه کرده‌ام و از جزئیات آن خبر دارم. ولی بنا بر ملاحظاتی نمی‌توانم درباره افراد و نهادهایی که مورد اتهام هستند توضیح دهم. اما این را با صراحت می‌گویم که بنده و موکلم هیچ شکایتی از مسئولان دانشگاه و انجمن دعوت‌کننده نداشته‌ایم و کیفرخواست صادر‌شده برای آنها بر اساس شکایتی است که از ناحیه ما نبوده است.” او همچنین فاش کرد: “کسانی که در جریان این حمله دست داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که از طرف چه کسانی دستور داشته‌اند. اما اینکه الان چه‌کسانی به‌عنوان متهم به دادگاه فراخوانده شده‌اند را نمی‌توانم بیان کنم.”

با اینهمه از اظهارات پیشین وکیل مطهری مشخص شده که یکی از متهمان این پرونده سپاه فجر شیراز است. مصطفی ترک‌همدانی، چندی پیش درباره افراد مزبور گفته بود: “شکایت اصلی از سوی من به عنوان وکیل علی مطهری مطرح شده که بعد از شکایت ما دلایلی مبنی بر این پیدا شده که افرادی خودسر منتسب به یک نهاد خاص در این ماجرا دخالت داشته‌اند. از این رو فرماندهی سپاه با اعزام نماینده، شکایت خود را در خصوص برخی خودسرها اعلام کرده و پرونده را دنبال می‌کند.”

از سوی دیگر در همان روزهای اول امام جمعه شیراز طی سخنانی از حمله کنندگان به مطهرسی حمایت کرده بود. حجت‌الاسلام اسدالله ایمانی در مراسم نمازجمعه شیراز گفته بود: “آیا واقعا مشکل ما این است که هر روز یک سخنران دعوت شود و علی رغم تذکر شورای تامین استان توجه نکنند؟” او اضافه کرده بود: “من سوالم این است اگرکسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید طوفان را درو می‌کنید. چرا مسائل را مقطعی ارزیابی می‌کنید؟ همه چیز باید با هم مورد ارزیابی قرار گیرد.”

پس از آن بود که علی مطهری با انتشار نامه‌ای در پاسخ به سخنان امام جمعه شیراز نوشت: “خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیات تحقیق وزارت کشور باید به شما به عنوان متهم بپردازد. امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود، مانند شما اقرار و اعتراف کند گرچه برای همگان شناخته شده است.”

از همین نامه هم مشخص بود که حمله‌کنندگان از نهادهای قدرتمندی در استان فارس حمایت شده و دستور گرفته‌اند. یکبار دیگر هم وکیل مطهری گفته بود: “مطلع شدم که فرماندهی سپاه نیز از ماجرای حمله به علی مطهری شاکی است و شکایت خود را از مسببان حمله به وی پیگیری می‌کند.” او اضافه کرده بود: “در پرونده ثبت شده که نماینده‌ای از سوی سپاه معرفی شده و پیگیر این پرونده است.” البته پس از آن سپاه فجر شیراز اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که شکایتی دراین ماجرا نکرده است.

در این میان به نظر می‌رسد احضار مسئولان دانشگاه به دادگاه به عنوان متهم به این معنی است که نهادهای مخالف حضور مطهری در شیراز، همچنان قدرتی بیش از قربانیان ماجرا دارند. تنها چند روز پس از حادثه شیراز مشخص شد که شعبه دادگاه انقلاب شیراز تعدادی از دعوت‌کنندگان مطهری به دانشگاه را نیز احضار کرده است.

در آن روزها سایت جماران، طی گزارشی با عنوان “جای شاکی و متهم در پرونده علی مطهری عوض شده است؟” آورده بود: “انتظار افکار عمومی این بود که مسئولانی که مسئول رسیدگی به پرونده می باشند به موازات پبگبری و تعجیل در احضار رئیس دانشگاه و همکاران وی به عنوان متهم به دادگاه در شناسایی عاملان و آمران ضرب و شتم علی مطهری و برگزاری دادگاه آنها به صورت علنی جدیت بیشتری به خرج دهند.”