مدارس کشور کسری بودجه دارند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رییس کمیته آموزش و پرورش مجلس خبر داد:

در حالی که برخی رسانه‌ها خبر از افزایش سی درصدی حقوق معلمان در بودجه سال جاری می‌دهند، رییس کمیته آموزش و پرورش مجلس، نگران کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش است.

هم‌زمان معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خبر از کاهش ۱۶ درصدی اعتبارات عمرانی این وزارتخانه و کاهش ۲۳ درصدی اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس در بودجه داده است.

براساس بودجه سال ۹۲ حقوق و دستمزد مستمر معلمان کشور در سال جاری افزایشی بیش از ۳۱ درصدی داشته است. این مساله‌ای است که گرچه به طور رسمی اعلام شده و در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم به آن اشاره شده، اما از سوی برخی از معلمان تکذیب شده است.

سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، به نقل از کاربران خود نوشته است: “احتمالا ۳۱ درصد شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق هر معلم به اضافه ۶درصد بابت حقوق معلمانی که در سال ۹۲ استخدام می‌شوند می‌باشد. من به عنوان یک معلم حاضرم حقوق سال ۹۰خود را به میزان ۲۵ درصد کاهش دهم و هیچگونه اعتراضی هم نکنم به شرط آنکه محاسبات بر حسب دلار باشد. به خدا حاضریم و حق هم همین است چون دولت در حال حاضر دلار را به نرخ ازاد محاسبه می‌کند پس درآمدهای دولت بر حسب دلاری ۳۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود”.

اما این تنها نکته بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال جاری نیست. گرچه این بودجه نسبت به سال گذشته شش درصد رشد داشته، اما شاهد کاهش ۴۷/۹ درصدی بخش سایر از هزینه عمومی است.

این کاهش شامل مواردی چون اعتبار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها، سازمان‌های مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، اعتبار کمک به سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان مناطق روستایی، اعتبار کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان، اعتبار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اعتبار سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعتبار دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش، اعتبار یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و… دانش‌آموزان مناطق محروم، اعتبار نهضت سوادآموزی و اعتبار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است.

براساس بودجه سال جدید، امکان نوسازی مدارس تقریبا از بین می‌رود. این در حالی است که در سال‌های گذشته چندین مورد حادثه مربوط به کمبود امکانات در مدارس و بافت قدیمی آن وجود داشت که منجر به مرگ چندین دانش‌آموز نیز شده بود.

مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در این باره گفته است: “اعتبارات بخش مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی مدارس در سال گذشته یک‌هزار میلیارد تومان بود که امسال به حدود ۷۷۴ میلیارد تومان رسیده است و کاهش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد”.

از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس، درباره بودجه سال جاری وزارت آموزش و پرورش چنین اظهارنظر کرده: “در لایحه بودجه ۹۲، اعتبارات آموزش و پرورش با افزایش چندانی نسبت به سال گذشته همراه نیست همچنین باید برای اختصاص ردیف بودجه مجزا به منظور تجهیز سیستم گرمایشی مدارس تلاش کنیم… در لایحه بودجه ۹۱ ردیفی با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس وجود داشت که این میزان باید در بودجه ۹۲ افزایش یابد تا دیگر شاهد اتفاقات ناگوار در مدارس کشور نباشیم”.

کوچکی‌نژاد افزوده است: “سرانه‌ای که به مدارس اختصاص می‌یابد بر حسب بودجه است در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در بخش سرانه مدارس این است که آموزش و پرورش زمانی که با کمبود بودجه می‌شود،‌سرانه مدارس را کم می‌کند هم‌اکنون نیز شاهد این موضوع هستیم که باعث شده مدارس در وضعیت بدی به لحاظ امکانات قرار دارند همچنین امسال هیچ بودجه‌ای به مدارس داده نشده است”.