مصباح یزدی و پس لرزه زد و بند های انتخاباتی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حمایت از سعید جلیلی و باقری لنکرانی یا معامله با احمدی نژاد

کاندیدای نهایی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری، در همایشی که هفته آینده با حضور و سخنرانی محمدتقی مصباح یزدی برگزار خواهد شد، معرفی می شود. دو تن از مسئولان ارشد جبهه پایداری در گفت و گو با رسانه ها این خبر را اعلام کرده اند.این در حالیست که ۷۷۵ نفر از همفکران گروه پایداری با انتشار نامه ای احمدی نژاد را «ناجی»مصباح یزدی دانسته و از او خواسته اند وارد ائتلاف با دولت شود؛نامه ای که تهران امروزآن را«پس لرزه های یک بده و بستان سیاسی»

خوانده و صادق محصولی هم گفته است«قرار نبود این نامه علنی شود.»

با این حال مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی و نماینده مجلس به خبرگزاری فارس گفته “گزینه نهایی” این تشکل “انشالله” هفته آینده اعلام خواهد شد.

حسین جلالی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و رئیس دفتر مصباح یزدی نیز گفته که این تشکل هفته آینده “نامزد اصلح” را در برنامه ای با حضور و سخنرانی رئیس موسسه امام خمینی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری معرفی می کند.

از سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای  و کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت نخست محمود احمدی نژاد، به عنوان دو گزینه مد نظر جبهه پایداری انقلاب اسلامی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نام برده می شود.

پیش از این برخی رسانه ها از پرویز فتاح، وزیر پیشین نیرو در دولت احمدی نژاد و مدیرعامل فعلی بنیاد تعاون سپاه به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای مطلوب در نزد برخی اعضای جبهه پایداری نام می بردند اما گزارش هایی که اخیرا منتشر شده، حاکی از آن است که خود او این مسئله را منتفی دانسته است.

 

تعارف کاندیداتوری

سایت رجانیوز که در اخبار و گزارش های خود از جبهه پایداری انقلاب اسلامی و محمدتقی مصباح یزدی حمایت می کند، روز گذشته در گزارشی نوشت که سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی در نخستین روزهای سال جاری یک “دیدار خصوصی دو ساعته” برگزار کرده اند.

بر اساس این گزارش، جلیلی و لنکرانی در این دیدار “به بیان استدلالاتی برای لزوم حضور طرف مقابل در عرصه رقابت‎ها پرداخته و با بیان دلایلی طرف مقابل را شایسته‎تر از خود برای حضور در این رقابت‎ها قلمداد کرده‎اند.”

رجانیوز “تلاش” این دو برای “متقاعد کردن طرف مقابل” جهت پذیرش کاندیداتوری و حضور در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را “رویه ای کاملا متفاوت” با آنچه که “این روزها و در ائتلاف‎های رنگارنگ و پرتعداد موجود” مشاهده می شود، دانسته است.

این گزارش در عین حال افزوده که در پایان این دیدار “تصمیم خاصی” مبنی بر کاندیداتوری هیچ یک از طرفین اتخاذ نشد اما “در روزهای آینده و با اجماع طرفین، اعلام کاندیداتوری یکی از این دو چهره قطعی خواهد بود.”

 

حامیان دیروز؛ دشمنان امروز

بیشتر اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی را مسئولان و نیروهای ستادهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری تشکیل می دهند که در سال 1384 برگزار شد.

تعدادی از وزرا و مدیران دولت های نهم و دهم که بعدا بر اثر اختلاف با احمدی نژاد و بخصوص اسفندیار رحیم مشایی از دولت کنار گذاشته یا مجبور به کناره گیری شدند نیز در جبهه پایداری عضویت دارند.

عالی ترین رکن تصمیم گیر این تشکل شورای مرکزی آن است، هرچند “رهبری عالی” آن بر عهده محمدتقی مصباح یزدی، روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است که توسط آیت الله خامنه ای به “مطهری دوران” تشبیه شده اما بسیاری از منتقدان و ناظران او را “تئوریسین خشونت دینی” در ایران می نامند.

عزیزالله خوشوقت، روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز تا قبل از مرگ در اسفندماه 1391 دیگر عضو “شورای عالی فقهی” جبهه پایداری در کنار مصباح یزدی بود.

تعداد زیادی از اعضا و مسئولان جبهه پایداری انقلاب اسلامی در عضویت نهادهای امنیتی و نظامی مانند سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات بوده یا هستند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی از بیشترین حمایت در نزد نهادهایی مانند شاخه های مختلف بسیج و انصار حزب الله برخوردار است.

محمدتقی مصباح یزدی به عنوان رهبر عالی این گروه در هر دو انتخابات ریاست جمهوری 84 و 88 از حامیان اصلی محمود احمدی نژاد بود و روی کار آمدن او را “حاصل نماز شب، زیارت عاشورا خواندن و اشک های خانواده شهدا” عنوان کرده و گفته بود که “اطاعت از احمدی نژاد، اطاعت از خداوند است”. اما او در سال های اخیر با متهم کردن دولت احمدی نژاد به “انحراف” گفته که “خطر انحراف از همه فتنه ها از صدر اسلام تاکنون بیشتر” است.