بیماری رهبر، خبرهای ضد و نفیض

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گزارش صدای روسیه٬ تکذیب صادق خرازی

صادق خرازی٬ از نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان و رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان٬ در پیامی خبر بیماری آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ را تکذیب و آن را “شانتاژ خبری” توصیف کرد.

هم‌زمان رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند که برخی از مسوولان و فعالان محیط زیست قرار است امروز با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کنند. خبری که در گفت‌وگوی آن‌ها با برخی فعالان این عرصه نیز مورد تایید قرار گرفت و حتی وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای نیز آن را منتشر کرد.

خرازی در پیامی که توسط وب‌سایت ندای ایرانیان منتشر شده٬ خبر بیماری آیت‌الله خامنه‌ای را “کذب محض” دانست و هدف از انتشار این خبر را “تحت‌الشعاع” قرار دادن “موفقیت‌های ایران” در منطقه و ژنو دانست. خواهر صادق خرازی٬ همسر مسعود خامنه‌ای - یکی از فرزندان آیت‌الله خامنه‌ای - است.

اشاره او به خبری است که ابتدا توسط رسانه‌های اسراییلی و سپس رسانه‌های عربی مطرح شد. براساس این خبر آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ به دلیل “از کار افتادن اعضای بدن خود” در بیمارستان‌ها بستری شده است. انتشار این خبر در “صدای روسیه” اما باعث توجه بیشتر افکار عمومی به آن شد.

صدای روسیه در سایت خود نوشت: “رهبر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با از کار افتادن اعضای مهم بدن وی با فوریت به یکی از بیمارستان‌های تهران رسانده شده و پزشکان حال وی را وخیم ارزیابی می‌کنند”.

این خبرگزاری اما به فاصله چند ساعت پس از انتشار این خبر٬ مطلبی با تیتر “آیت‌الله خامنه‌ای سالم است و نظام سیاسی ایران وابسته به فرد نمی‌باشد” نوشته “عماد آب‌شناس” منتشر کرد که خبر بیماری رهبر ایران را تکذیب می‌کرد.

انتشار شایعه بیماری آیت‌الله خامنه‌ای پس از آن فراگیرتر شد که وی از ۲۹ بهمن ماه بدین سو هیچ دیدار عمومی‌ای نداشت و وب‌سایت او نیز خبر جدیدی از رهبر جمهوری‌اسلامی منتشر کرد. وی همچنین برخلاف سال‌های پیشین در مراسم روز درخت‌کاری نیز شرکت نکرد.

با این حال خبرگزاری تسنیم در خبری نوشت: “جمعی از مسوولان و فعالان محیط زیست روز یک‌شنبه (۱۷ اسفند) به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند”. تسنیم همچنین به نقل از اسماعیل کهرم - مشاور معصومه ابتکار - چنین درباره این دیدار توضیح داد: “روز یک‌شنبه (۱۷ اسفند) مسوولان و جمعی از فعالان محیط زیست به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند. این دیدار مرتبط با هفته منابع طبیعی است”. این خبر وب‌سایت تسنیم٬ توسط وب‌سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای نیز بازنشر شده.

چند هفته پیش روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی پیرامون وضعیت سلامتی آیت‌الله خامنه‌ای٬ به نقل از “منابع اطلاعاتی غربی” نوشته بود که امید به زنده ماندن رهبر ایران دو سال است.

شهریور ماه رهبر جمهوری‌اسلامی به دلیل “عارضه پروستات” در بیمارستان بستری شده بود. خود او در این‌باره چنین توضیح داده بود: “من یک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بیمارستان هستم. البته جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند، لیکن ان شاالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است”.

همان زمان علی‌رضا مرندی - پزشک ایت‌الله خامنه‌ای - گفته بود که عمل جراحی آیت‌الله خامنه‌ای در نیم ساعت و با بی‌حسی موضعی انجام شده، وی پس از عمل جراحی وی باید “بین سه تا پنج روز” در بیمارستان بماند و پس از آن نیز “باید به مدت چند هفته از فشار کاری خود کم و برخی کارها را نیز حذف کنند”.

از سوی دیگردر چند ماه اخیر چندین بار بحث امکان انتخاب جانشین آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان آینده مطرح شده. مساله‌ای که حساسیت‌ها پیرامون سلامتی وی را بیشتر کرده است.