خاتمی: زمینه آماده نیست

نویسنده
مهناز ملکوتی

» جناح راست به حضور بدون شرط اصلاح طلبان در انتخابات اصرار دارد

بنا به سخن محمد خاتمی که علیرغم میل خودش رهبر جنبش اصلاحات خوانده می شود، شرایط برای شرکت انتخابات در ریاست جمهوری آینده فراهم نیست. اما رسانه های جناح راست با نقل اظهارنظرهای میانه روانه رهبران این جناح سعی دارند چراغ را برافروخته نگاه دارند و نشان دهند که اصلاح طلبان کمتر از شش ماه تا انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ همچنان در انتظار فرصت برای حضور در انتخابات هستند

رسانه های جناح راست با وجود این که هاشمی رفسنجانی بار دیگر امکان نامزدی خود در انتخابات آینده را رد کرده در نشریات خود چنان وانمود می کنند که بخشی از اصلاح طلبان و روی گزینه های چون هاشمی رفسنجانی مانور می دهند

مرتضی نبوی مدیرمسوول روزنامه رسالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با یکی از خبرگزاری های اصولگرا، رقابت در انتخابات سال آینده را اینگونه تحلیل کرد: “ما دو جریان با شناسنامه مشخص که بیایند و در درون نظام با یکدیگر رقابت کنند داریم. از شاخص‌های یک انتخابات استاندارد هم مشارکت مردم و رقابت جدی میان گروه‌ها است که ما این گروه‌های سیاسی رقیب را داریم و اکنون نیز در مجلس دو فراکسیون تشکیل دادند و هر یک ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی دارند لذا برای رقابت مشکل نداریم و در مورد مشارکت هم، مردم در انتخابات مجلس نشان داد که نه تنها مشارکتشان کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده. بنابراین نیازی به حضور اصلاح طلبان ساختارشکن نیست.”

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام “اگر هنوز برخی از اصلاح طلبی که ادعای در چارچوب نظام بودن را دارند و دلشان با فتنه گران نیست این را باید نه یکبار و دو بار آن هم به صورت تلویحی و غیر مستقیم بلکه به صورت صریح بگویند.اما اینکه بخواهند هم از پله های نظام بالا بروند و هم پالس هایی را برای اینکه فتتنه گران و سرانشان امیدوار شوند بدهند و به نوعی مهر تایید بر فتنه گران بزنند و بخواهند آنان را نیز داشته باشند؛ شتر سواری دولا دولا نمی شود.”

چهره های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله سرداران و اعضای ارشد سپاه پاسداران و اصولگرایان رادیکال از ماه ها پیش تنها راه حضور اصلاح طلبانی چون محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را برائت از اعتراض های مردم در سال ۸۸ اعلام کرده اند.

 

تکذیب خاتمی

اسدالله بادامچیان رییس ستاد انتخاباتی حزب موتلفه و از کاندیداهای راه نیافته به مجلس نهم پیشتر ادعا کرد که رییس دولت اصلاحات در نامه ای به رهبر ایران درخواست کرده تا اجازه دهد اصلاح طلبان در انتخابات حضور یابند. این چهره موتلفه ادعا کرده بود رییس جمهور پیشین این نامه را از طریق هاشمی رفسنجانی به آیت الله خامنه ای رسانده است. رییس دولت اصلاحات اما در دیدار با اعضای تحریریه سایت بازتاب با اشاره به اینکه خبر نامه نگاری بنده به رهبری با وساطت آقای هاشمی به کلی دروغ است، اعلام کرد که “اگر بخواهم این کار را بکنم، خودم مستقیماً این کار را انجام خواهم داد. نه نامه ای نوشته شده و نه آقای هاشمی واسطه بوده است”

خاتمی در این دیدار تاکید کرد “معتقدم شرایط حضور اصلاح طلبان به عنوان کاندیدا دادن چندان فراهم نیست، چشم اندازی هم برای فراهم آمدنش نمی بینم. با این روندی که هست، فقط یک راه وجود دارد. اینکه انتخابات آزاد و سالم و فراگیر برگزار شود؛ ما هم کمک می کنیم که مشکل حل شود.”

در حالی که بخش میانه رو اصولگرایان در صدد آن است که شرایط برای شرکت اصلاح طلبان فراهم شود اما شاخه تندرو این جناح بر این اعتقاست که “انتخابات آزاد” رمز فتنه انتخابات بعدی است که از سوی هاشمی رفسنجانی مدیریت می شود.

خاتمی اما در دیدار با اعضای این سایت نسبت به درج گزارش هایی درباره اظهار نظرش درباره نامزدی محمدرضا عارف هم واکنش نشان داد و گفت: “مطلبی که راجع به آقای دکتر عارف در سایتتان منتشر شد، درست نبود و ان شاء الله جبران کنید.”

بازتاب در گزارشی درباره احتمال حضور محمدرضا عارف معاون اول دولت دوم محمدخاتمی، در انتخابات ریاست جمهوری آینده، وی را “اصلاح طلب بدلی” نامیده و نوشته بود “بررسی عملکرد محمدرضا عارف در سالهای اخیر نشان می دهد که وی کمترین فعالیت سیاسی و اجتماعی را در سالهای اخیر، به ویژه پس از انتخابات سال ۸۸ داشته است، در حالی که در همین مدت چهره هایی نظیر رییس مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید مطهری، با وجود آن که هیچ گاه ادعای اصلاح طلبی نداشته اند، حرکتهای مثبتی در جهت کمک به حل مسایل زندانیان و یا گشایش در فضای جامعه و برقراری اعتدال در مواجهه ها داشته اند و بدین خاطر بیشترین تخریبها را نیز از ناحیه افراطیون تحمل کرده اند؛ در حالی که چهره هایی نظیر عارف، به دلیل سکوت محض خود، مصون از هر هزینه ای بوده اند.”

عارف در واکنش به این تحلیل اما به یکی از مجله های اصولگرا گفت: “من همه بازی‌هایی که در آن شرکت کردم بازی برد-برد بوده، یعنی اگر آقای خاتمی و دیگران بگویند بیا اما تحلیلم این باشد که اگربیایم به هر دلیلی رأی نمی آورم، نمی آیم. ضمن آنکه آقای خاتمی در این زمینه با من تاکنون صحبت نکرده و قطعا مرا از آمدن منع نکرده است چون اصولا ایشان آدم منفی باف و منفی گویی نیست.”

 

بازگشت گزینه هاشمی

به اعتقاد عمده اصلاح طلبان چهره هایی مانند عارف، انصاری، زنگنه و… به دلیل فقدان محبوبیت عمومی گزینه های مناسبی نیستند و توان رقابت با کاندیداهای جناح راست و دولت را ندارند. آنها در عین حال به احتمال ردصلاحیت خاتمی نیز اشاره می کنند و به همین دلیل گمانه زنی هایی برای حضور هاشمی رفسنجانی ۷۸ ساله در انتخابات قوت گرفت اما رفته رفته به فراموشی سپرده شد تا خبر دعوت علی مطهری از هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات منتشر شد.

علی مطهری ضمن تایید این خبر به ایلنا گفت “ما به همراه چند تن از همفکران خود تقریبا حدود سه هفته پیش خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی رسیدیم. من در آن جلسه گفتم که در شرایط کنونی کشور و در شرایطی که در حالت اضطراری قرار داریم و اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی ما با مشکلاتی رو به رو شده است، کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی برای یک دوره ۴ ساله می‌تواند کمک کند. در واقع بنده به ایشان گفتم که خوب است برای یک دوره ۴ ساله کاندیدای ریاست جمهوری شوید و با توجه به نفوذی که روی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دارید کشور را به حالت تعادل برسانید تا اینکه در دوره بعدی فرد دیگری مسئولیت را بپذیرد. البته ایشان نپذیرفتند و گفتند که به دلیل شرایط جسمی نمی‌توانم این درخواست را بپذیرم. اما در عین حال گفتند که اگر کاندیدای معتدل و مقبولی باشد من از او حمایت می‌کنم.”

صادق زیباکلام از چهره‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی، در این میان پیش بینی کرده “اگر از حالا تا ۲۴ خرداد ۹۲ تحول خاصی رخ ندهد، رئیس‌جمهور آینده دکتر علی‌اکبر ولایتی خواهد بود.”