رهبران ایران هنوز حامی سوریه هستند

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

در مراسم استقبال از وزیر کشاورزی سوریه در تهران، مقامات ایران و سوریه مقابل دوربین ها و روی صندلی های قدیمی با یکدیگر دست می دادند. مقام های دو کشور با چهره هایی جدی پیرامون گسترش روابط اقتصادی و کشاوزی بحث و تبادل نظر و معاهده ای برای تولید مشترک غذا و واکسن برای بیماری های دهانی امضا کردند.

در این جلسات مقامات ایران و سوریه از ناآرامی های سوریه هم غافل نشدند؛ ناآرامی هایی که به طور گسترده در رسانه های ایرانی گزارش می شود. محمدرضا رحیمی ـ– معاون رئیس جمهور –ـ گفت ایران از پیروزی نیروهای سوریه اطمینان دارد و خاطرنشان کرد ارتش سوریه درگیر نبردهای پراکنده با تروریست های تحت الحمایت کشورهای منطقه بوده است.

استقبال همراه با خوش بینی ایرانی ها از آقای عبدالله نشان می دهد که رهبران ایران درگیری های خونینی که مهمترین متحد عربی آن ها را فراگرفته است،درک کرده اند. در حالی که دیپلمات های سابق ایران، افراد دانشگاهی و تحلیل گران هشدار می دهند دولت آقای اسد در لبه فروپاشی قرار گرفته، مقامات عالیرتبه ایران اصرار دارند که این درگیری ها قابل کنترل است و در نهایت به سود ایران حل و فصل خواهد شد.

امیر محبیان تحلیل گر مسائل سیاسی که دیدگاه هایش گاهی در پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای منتشر می شود می گوید: “ما می گوییم بشار اسد یا دست کم دولت او، امن ترین گزینه برای ثبات و امنیت در سوریه است. اگر مزدوران خارجی ها قدرت را در دست گیرند، در سوریه حمام خون به راه خواهد افتاد.”

خبرهای بی پایان تلویزیون دولتی ایران روایتی ایدئولوژیک از ماجرا ارائه می کنند، این اخبار می گوید عربستان سعودی و قطر، با ایالات متحده و اسرائیل معامله کرده اند، تا به تروریست های خارجی کمک و با فرستادن آن ها به سوریه، این کشور را به دلیل مخالفت با اسرائیل مجازات کنند. این در حالی است که جنایات جنگی ارتش سوریه در این خبرها منتشر نمی شود.

آقای محبیان می گوید: “واضح است که هیچ جایگزین واقعی برای اسد و دولتش در سوریه موجود نیست. آن ها با اصلاحات موافقت کرده اند تا نظامی چند حزبی در سوریه بر سر کار آید. پس کشورهای خارجی باید از مسلح کردن تروریست ها دست بکشند و اجازه دهند مردم سوریه خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.”

برخی از دیپلمات های سابق و تحلیل گران اما با حمایت کور ایران از دولت سوریه مخالف هستند. گرچه آن ها اثر اندکی بر سیاست گذاری ایران دارند؛ سیاست هایی که اغلب ایدئولوژیک و سر سختانه است.

ابراهیم یزدی، وزیر سابق امور خارجه که یکی از مخالفان دولت به شمار می آید، روز شنبه با انتشار مقاله ای در روزنامه منتقد “اعتماد” نوشت: “ارتش سوریه در آستانه فروپاشی است و سقوط اسد اجتناب ناپذیر است. رهبران سوریه درخواست برای اصلاحات را با سرکوب خونین دادند. آینده آن ها بسی تاریک است.”

ماشاالله شمس الواعظین، تحلیل گر مسائل خاورمیانه هم که به خاطر حضور در جنبش مخالفان زندانی هم شده است، دیدگاه یزدی را بازگو می کند: “در حقیقت، آشفتگی در سوریه برای سال ها وجود خواهد داشت. از جبهه ضد اسرائیلی ما هیچ چیز باقی نمانده است.”

ایران تاکنون دو کنفرانس با عنوان اپوزیسیون “واقعی” سوریه برگزار کرده است تا برای تغییرات سطحی سیاسی فشار وارد کرده باشد، و آن را تنها راهکار برای خاتمه نبرد می داند.

 به صورت محرمانه، برخی اوقات مقامات ایرانی اشاره می کنند آقای اسد، به عنوان سمبل، ممکن است در چشم انداز آتی ایران به خاطر میهن فدا شود. اما آن ها اصرار دارند دستگاه سیاسی و امنیتی فعلی در سوریه باید در قدرت باقی بماند و راه اسد را به عنوان نیزه منطقه در برابر دشمن اصلی ایران یعنی اسرائیل ادامه دهد.

حمیدرضا ترقی از سیاستمداران نزدیک به رهبران ایران می گوید: “ما در جستجوی راهکاری مسالمت آمیز هستیم که در آن دولت سوریه به پیاده سازی اصلاحات دست بزند. اما با هر هزینه ای، ما می خواهیم سوریه را به عنوان گروه مقاومت در برابر اسرائیل حفظ کنیم.”

آقای ترقی که به تازگی در راس یک هیات ایرانی به کره شمالی سفر کرده و با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار کرده است می گوید ایران می خواهد هر کاری انجام دهد تا سوریه را به عنوان یک متحد نگه دارد. او گفته دولت سوریه تاکنون از ایران تقاضای کمک نظامی نکرده است، اما اگر چنین درخواستی مطرح شود، ایران بر اساس پیمان نظامی خود با سوریه وارد خواهد شد.

منبع: نیویورک تایمز – 9 دسامبر