استعفاء، عزل کابینه یا عدم برگزاری انتخابات؟

نویسنده
نازنین کامدار

» سناریوهای احمدی نژاد برای ردصلاحیت مشایی

در حالی که سایت ها و رسانه های محافظه کار مملو از اظهار نظرها و بیانیه هایی است که طی آنها از شورای نگهبان خواسته شده اسفندیار رحیم مشایی را رد صلاحیت کنند، انصراف محمدرضا رحیمی و جوانفکر از کاندیداتوری، بخشی از وابستگان حکومت را نگران واکنش “غیر منتظره” احمدی نژاد در قبال رد صلاحیت تنها کاندیدای باقی مانده مجموعه دولت کرده است. اصولگرایان معتقدند اقدام غیر قانونی احمدی نژاد در همراهی مشایی در زمان ثبت نام و نیز اعلام اینکه “مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی”، پیام روشنی دارد و این پیام چیزی نخواهد بود جز واکنش تند وی به رد صلاحیت مشایی.

در اینباره، آنطور که جوان آنلاین می نویسد، مجتبی ذوالنور که جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه است، می گوید: “آقای احمدی‌نژاد پیچیده عمل می‌کند و اعمال و رفتار ایشان قابل پیش‌بینی نیست و هر روز ممکن است کار جدیدی از ایشان سر زند. احتمال بروز بداخلاقی‌هایی از سوی احمدی‌نژاد در صورت عدم تأیید صلاحیت مشایی وجود دارد. ممکن است وی با عزل تعدادی وزیر بخواهد دولت را از نصاب قانونی انداخته و یا حتی به استعفا روی آورد”.
ناصر ایمانی، سرمقاله نویس کیهان هم به فرارو گفته است: “قاعدتا آقای احمدی نژاد وقتی عنوان می کنند احمدی نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی نژاد یعنی به صراحت در حال دادن پیام هستند.به تعبیری آقای احمدی نژاد دفع شر مقدر می کند و چون می داند قرار است چه اتفاقی بیفتد صریحا اعلام می کند که هزینه های ردصلاحیت مشایی بالاست و اگر وی را ردصلاحیت کنید یعنی من را ردصلاحیت کرده اید و اگر من را ردصلاحیت کنید یعنی باید منتظر عواقب آن هم باشید. لذا من تصور می کنم آقای احمدی نژاد مسلما عکس العمل های تندی از خود نشان خواهد داد”.
سایت محافظه کار نیمروز نیز در اینباره می نویسد: “محمود احمدی‌نژاد عملا با انصراف رحیمی و جوانفکر تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد مشایی قرار داده است. به عبارت دیگر تا دیروز این شانس برای سه کاندید نزدیک به دولت وجود داشت که هر یک از طرف شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند برای شرکت در انتخابات بخت خود را بیازمایند و از طرفی قدرت مانور دولتی‌ها نیز بیشتر بوده و دست آنها در چانه‌زنی‌های سیاسی احتمالی با اصولگرایان نیز بازتربود. یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که دست اصولگرایان در چانه‌زنی احتمالی با تیم دولت بازتر بود چرا که اکنون تنها یک گزینه از سوی دولت در برابر همگان قرار دارد که آن نیز کسی نیست جز اسفندیار رحیم مشایی”.
این سایت می افزاید: “این انصراف دو نفره می‌تواند به نوعی پیام احمدی‌نژاد و دولتی‌ها برای رقبای سیاسی خود باشد که به روشنی پیام آور این حقیقت است که رئیس جمهور تنها و تنها در کنار مشایی ایستاده و حاضر نیست بر سر کاندیدای خود هیچ گونه مصالحه‌ای را بپذیرد در نتیجه اگر شورای نگهبان در آینده می‌توانست با تایید یکی از کاندید‌های دولت، کاندید اصلی یعنی رحیم مشایی را رد صلاحیت کرده و در عین حال تمام درها را بر دولتی‌ها نبندد اینک دیگر امکان چنین مانوری را نخواهد داشت. لذا به نظر می‌رسد با انصراف رحیمی و جوانفکر پیام احمدی‌نژاد برای شورای نگهبان این است: یا اسفندیار رحیم مشایی یا هیچکس!“.
به گزارش رجا نیوز، قاسم روانبخش از نزدیکان مصباح هم سناریوهای احتمالی احمدی نژاد در برابر رد صلاحیت مشایی را چنین بیان کرده است: “عدم اقدام برای برگزاری انتخابات از سوی دولت و برکناری وزیرکشور و استعفای شخص محمود احمدی‌نژاد از اقداماتی است که احتمال دارد احمدی‌نژاد در صورت ردصلاحیت مشایی صورت بدهد که در این‌باره تمام پیش‌بینی‌ها انجام شده است”.
مسعود پزشکیان، نماینده مجلس هم به مهر گفته است: “احمدی نژاد قابل پیش بینی نیست. بالاخره می گوید بگم؟! و ممکن است یک چیزی بگوید. زمانی که شروع کرد و این شیوه را پیش گرفت ، باید با او برخورد می شد. همان سال ۸۴ که گفت همه آنها که تا حالا سر کار بودند بردند و خوردند و رانت خواری کردند، باید قوه قضاییه او را صدا می کرد پرونده را می گرفت و اگر راست می گفت همه را محاکمه می کرد و اگر نه مشکل او را که پشت سر همه حرف زد، حل می کرد “.
غلامعلی حداد عادل هم به احمدی نژاد توصیه کرده که از واکنش غیر معقول در قبال رد صلاحیت مشایی پرهیز کند.
 گمانه زنی ها درباره احتمال استعفاء یا برگزار نکردن انتخابات از سوی احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت مشایی در حالیست که هفته گذشته آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی رسمی اعلام کرد که “انتخابات در زمان مقرر برگزارمی شود و مصرع برجسته حماسه سیاسی است”.
رهبر جمهوری اسلامی در همین سخنرانی به شورای نگهان که منصوبان خود او هستند توصیه کرده بود که در رد صلاحیت ها مصلحت اندیشی نکنند. گمانه زنی درباره احتمال برگزار نکردن انتخابات از سوی احمدی نژاد در دو سال گذشته روز به روز قوت گرفته تا حدی که مجلس شورای اسلامی مجبور شد با تغییر قانون انتخابات نقش دولت را به عنوان تنها مجری انتخابات کمرنگ کند تا در صورت کارشکنی دولت، راهی برای برگزاری انتخابات وجود داشته باشد.
باهنر نیز ماه گذشته گفته بود که “از احمدی نژاد گنده تر هم نتوانسته مانع برگزاری انتخابات شود”.
روزنامه کیهان هم در شماره پریروز خود اگر چه از احمدی نژاد و اقدام احتمالی وی یاد نکرده، اما او را تهدید کرده بود که به دست “امت حزب الله” خواهد افتاد.
شریعتمداری نوشته بود: “اگر خیال فتنه و آشوب در سر داشته باشند، حزب‌الله یعنی همان مردم پاکباخته حتی به اندازه چند ساعت نیز به آنها امان نمی‌دهند و به قول مولایشان حضرت امیر علیه‌السلام، وقتی نوبت باریدن به آنها می‌رسد، سیل به راه می‌اندازند. به اعتراف واشنگتن‌پست، فدائیان رهبر ایران- حضرت آقا- از چند هزار کیلومتر فاصله بحران سوریه را مدیریت می‌کنند و در لبنان و فلسطین حضور دارند. نباید مقابله این نیروی عظیم با آشوب‌های داخلی را نادیده گرفت… یاد مرحوم حاج بخشی به‌خیر، گوش کنید! هنوز فریادش طنین‌انداز است که؛ ماشاءالله، حزب‌الله”.