پارتیزان‌ها و عزازیل

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی

 

عزازیل (راز توطئه)

نویسنده: بوریس آکونین

مترجم: رضا علیزاده

ناشر: نیلوفر

تعداد صفحات: ۲۹۶ صفحه

قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

رمان «عزازیل» با زیرعنوانِ «راز توطئه» از رمان‌های پلیسی او است که نام بوریس آکونین را بر خود دارد. داستان این رمان در دهه ۱۸۷۰، در مسکو و پترزبورگ و لندن اتفاق می‌افتد. اراست فاندورین، کارآگاه تازه‌کار پلیس خیلی زود پی می‌برد که خودکشی یک دانشجوی ثروتمند در باغ‌های آلکساندر مسکو از آن پرونده‌هایی نیست که باز نشده بسته می‌شوند بلکه این پرونده اوج توطئه‌ای جهانی است که عواقب مرگ‌باری دارد. رمان در هفده فصل روایت می‌شود و هر یک از این‌ فصل‌ها عنوان‌هایی نسبتا طولانی دارد که خط‌مشی فصل را در یک خط یا کمتر توضیح می‌دهد: «فصل اول؛ که در آن روایتی از یک شیطنت کلبی‌مسلکانه ارائه می‌شود»، «فصل دوم؛ که تماما متشکل از گفت‌و‌گو است»، «فصل سوم؛ که در آن سرو‌کله یک دانشجوی قوزی پیدا می‌شود»، «فصل چهارم؛ که در باب نیروی ویرانگر زیبایی می‌گوید»، «فصل پنجم؛ که در آن ماجراهای ناخوشایند جدی در انتظار قهرمان است»، «فصل ششم؛ که در آن آدم آینده سروکله‌اش پیدا می‌شود»، «فصل هفتم؛ که در آن تصریح می‌شود علم تعلیم و تربیت مهم‌ترین همه علم‌هاست»، «فصل هشتم؛ که در آن سرباز پیک بی‌موقع رو می‌شود»، و فصل‌های دیگر با عنوانِ کوتاه‌شده آنها «آتیه شغلی»، «کیف اسناد آبی‌رنگ»، «شبی بسیار دراز»، «هاله دور سر»، «وقایع بیست‌و‌پنجم ژوئن»، «چرخش مسیر داستان»، «اهمیت تنفس صحیح»، «آینده الکتریسیته» و «بدرود گفتن جوانی» است. آکونین پیش از این رمان نیز چندین رمان دیگر از مجموعه «اراست فاندورین» منتشر کرده و همچنین نویسنده دو مجموعه رمان دیگر است. او در روسیه از محبوبیت افسانه‌ای برخوردار است و هم‌اکنون در روسیه زندگی می‌کند.

 

بچه پرروها

نویسنده: فریدریک دار

مترجم: عباس آگاهی

ناشر: جهان کتاب

تعداد صفحات: ۲۰۴ صفحه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

در داستان این رمان، الیزابت دختر جوانی است که همراه با دایی و قیّم خود، در خانه ای در پروانس زندگی می کند. خانه مذکور کهنه شده و چنگ چندانی به دل نمی زند. این خانه در ضمن محل کسب و کار الیزابت و دایی اش نیز هست؛ یک سمساری که سر در آن نوشته شده است: عتیقه فروشی. توریست ها گه گاه به این خانه سر می زنند و بین خرت و پرت ها سر و گوش آب می دهند. دایی، بازیگر بازنشسته کمدی فرانسز است و با طمطراق تمام، خانه را «شاه نشین» می نامد. او عکس بزرگی از خودش را در لباس رسمی و سی سال جوان تر، به دیوار خانه آویزان کرده است. او برای تازه واردان درباره ماجراهای دروان بازیگری اش، پرچانگی می کند. شخصیت دایی که ژولین ماتیاس نام دارد، زندگی فقیرانه خود را با یک مستمری اندک و فروش ناچیز عقیقه فروشی به گردشگران، اداره می کند.

اما شخصیت الیزابت جوان، در آرزوی رهایی از این زندگی کسالت بار، با دار و دسته ای از جوان های موتورسوار و پر شر و شور آشنا می شود؛ گروهی از فرزندان اهالی، صاحبان مشاغل و… که در گشت و گذارهای پرسروصدای خود، به خانه ماتیاس پیر هم سر می زنند. ماتیاس اسم این گروه را «بچه پرروها» گذاشته است. الیزابت در آرزوی پیوستن به این گروه همسالانش، به هر دری می زند و سرانجام با ترفندی، موتورسیکلتی بسیار پرقدرت تر و باشکوه تر از موتورهای وسپای بچه پرروها، تهیه می کند و پس از ماجراهای بسیار، به عضویت گروه در می آید. به این ترتیب، ماجراهایی پیش می آید که در نهایت به رویارویی پیروزمندانه بچه پرروها با یک جنایکار بی رحم منجر می شود.

دار در ابتدای رمان اشاره کرده است که شخصیت های داستان، تخیلی بوده و هر شباهتی با شخصیت های واقعی معاصر با کتاب، تصادفی است.

 

 

پارتیزان و کبوترها

نویسنده: بهروز حاجی محمدی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: ۳۸۴ صفحه

قیمت:۱۸۰۰۰ تومان

ساموئل بکت، نمایشنامه نویس، رمان نویس و شاعر معاصر ایرلندی در سال ۱۹۰۶ در دوبلین به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۹ در پاریس از دنیا رفت. او کم گفت و در کم گفته‌ها و نوشته‌هایش به اصلی‌ترین مسائل انسان اشاره کرد: چیستی پدیده‌ها، زبان و معنا، سکوت و صدا و مرگ و زندگی. او مرگ را در ذهنی‌ترین شکل خود به صحنه برد و همزمان برای تداوم حضور عینی انسان در پهنه وجود، قهرمانانه جنگید. شگفت است اما بکت، این پرده‌دار انتزاعی‌ترین اندیشه‌های هستی شناختی، این ساقی سکوت، این رمزآفرین واژه‌ها، پارتیزان پر شور نهضت مقاومت فرانسه در جنگ دوم جهانی بود. کتاب حاضر می‌کوشد آثار و اندیشه‌های این ادیب معاصر را به واسطه مقالات ذهنی چند تن از استادان و پژوهشگران آثارش در دید خوانندگان و علاقه‌مندان آثار بکت قرار دهد.

ترجمه دو مقالة «زندگی و زمینه‌ها» و «بکت و دکارتی» از کتاب دیوید پتی، «سه رمان و چهار نوول»، «صحنه‌های هویت» و «سرهای مردگان» از کتاب جان پیلینگ و…. همچنین مقالة «ساموئل بکت» از ژان ژاک مایو، از جمله مطالب مهم این کتاب هستند.

در ضمن کتاب حاضر برای پژوهشگران ادبی-هنری و دانشوران هنرهای نمایشی و ادبیات انگلیسی منبع سودمندی خواهد بود.

بهروز حاجی محمدی مترجم و مدرس دانشگاه است که پیش از این آثاری از تی. اس. الیوت، رابرت فراست و ساموئل بکت را ترجمه کرده است.

 

پرسش‌های اساسی فلسفه

نویسنده: سیمون بلک برن

مترجم: مریم تقدیسی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: ۲۷۲ صفحه

قیمت:۱۴۰۰۰ تومان

نویسنده در این کتاب بیست پرسش فلسفی را برای بررسی و پاسخ انتخاب کرده است. وی در پیشگفتار کتاب درباره چگونگی انتخاب این بیست پرسش نوشته است: «بیست پرسشی که در اینجا انتخاب کرده‌ام از جمله پرسش‌هایی هستند که اغلب به ذهن مردان، زنان و کودکان متفکر خطور می‌کنند. این پرسش‌ها به نظر می‌رسد به‌ طور طبیعی و از طریق تفکر ایجاد می‌شوند. ما پاسخ‌ها را جست‌و‌جو می‌کنیم. ولی فلسفه برخلاف دیگر رشته‌های تحصیلی به جای پاسخ دادن، پرسش برمی‌انگیزد. پاسخ‌های این زمینه اغلب قطعی نیستند و به‌ندرت مورد توافق قرار می‌گیرند. چنین چیزی شاید برای آن دسته از ما که به‌عنوان فیلسوف رسمی کار می‌کنیم تأسف‌برانگیز یا خجالت‌آور باشد، ولی به نظر من این‌طور نیست. دلیل این امر تا حدودی می‌تواند این باشد که پرسش‌هایی که در وهله اول ساده به نظر می‌رسند، پس از تفکر به سؤالات کوچک دیگری تجزیه می‌شوند.»

بلک‌برن، در این کتاب به پرسش‌هایی درباره ماهیت انسان و آزادی او پاسخ داده است. در ادامه نیز «چه می‌دانیم؟» دیگر پرسش بنیادینی است که بلک‌برن در صدد پاسخ‌گویی به آن برآمده است. وی در این بخش و در پاسخ به این سؤال نوشته است: «چه می‌دانید؟ در واقع بسیار زیاد. شرط می‌بندم که مانند من نام خودتان و والدینتان را می‌دانید. احتمالاً این را هم می‌دانید که دراز کشیده‌اید یا نه، در کدام کشور زندگی می‌کنید، رئیس جمهور فعلی آمریکا کیست، و بسیاری چیزهای دیگر شبیه این‌ها.

 

 

 

پیدایش جهان هستی و حیات بر کره زمین

نویسنده: ابوالحسن حاجی حیدری

ناشر: مازیار

تعداد صفحات: ۲۴۰ صفحه

قیمت:۱۱۰۰۰ تومان

پیدایش جهان هستی و حیات بر کره زمین دیگر کتابی است که به تازگی به چاپ رسیده است. ترجمه و گردآوری این کتاب را دکتر ابوالحسن حاجی حیدری (انارکی) انجام داده است. این کتاب ترجمه و تألیفی است به زبان ساده که برای عموم تهیه شده و شامل چهار بخش است: پیدایش جهان هستی و سیر تحول علم برای توضیح آن؛ تکامل شیمیایی و تولد سلول اولیه و بهوجود آمدن حیات بر روی کره زمین؛ تکامل بیولوژیکی از پیدایش گیاهان و جانوران گرفته تا انسان؛ و فلسفه تکامل و نظرات مختلف درباره آن. جهان هستی یکی از بزرگترین چالشهای علمی همه ادوار بشری است. از پیدایش تاریخ تا زمان گالیله٬ جهان هستی در هالهای از خرافات و جادو جنبل غوطهور بود. رویای هر فرزانهای پی بردن به فهم قوانین بنیادی فیزیک است و این که علم چگونه زندگی بشری را رقم خواهد زد.

 

 

 

در ستایش عشق

نویسنده: آلن بدیو

مترجم: عبدالرحیم کاشی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: ۹۵ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

کتاب با جمله‌ای از آرتور رمبو آغاز می‌‌شود: «همان‌طور که می‌دانیم، عشق را باید از نو ابداع کرد.». بعد از مقدمه نیز ۶ فصل موضوعی در کتاب درج شده که عناوین‌شان به این ترتیب است: عشق در معرض تهدید، فلاسفه و عشق، ساخت عشق، حقیقت عشق، عشق و سیاست، عشق و هنر.
صاحب اثر در ابتدای کتاب اشاره می‌کند بر این عقیده است که فیلسوف باید دانشمندی تراز اول، شاعری مبتدی و فعالی سیاسی باشد، لیکن این را نیز باید بپذیرد که پهنه تفکر هرگز از حملات بی‌امان و خشونت‌آمیز عشق مصون نمی‌ماند.

آلن بدیو همچنین درباره متن کتاب اشاره می‌کند که سازه این کتاب بر پایه گفتگوهایش با نیکلاس ترونگ بنا شده و معتقد است: متن ضرب‌آهنگ خودانگیخته و وضوح و سرزندگی را حفظ کرده است، لیکن بی‌نقص‌تر و صریح‌تر است. باور دارم که متن از ابتدا تا انتها همان چیزی است که ادعا می‌کند: ستایش عشق، سروده فیلسوفی که مانند افلاطون و به نقل از او چنین می‌اندیشد: «کسی که از عشق شروع نکند، هیچ‌گاه پی به ماهیت فلسفه نخواهد برد.» لذا در این‌جا آلن بدیو، فیلسوف عشق، با نیکلاس ترونگ، فیلسوف و مستنطقی حکیم و البته عاشق، دست و پنجه نرم می‌کند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اعلام عشق راهی شدن از رخداد مواجهه به منظور مبادرت به ساختن حقیقت است. ماهیت تصادفی و بخت‌آلود مواجهه به‌آرامی و تدریجا به پذیرفتن نوعی آغاز تغییر شکل می‌دهد. و اغلب آنچه در مواجهه آغاز می‌شود مدت‌ها طول می‌کشد و چنان از تجربه و تازگی دنیا سرشار می‌شود که با نگاهی به گذشته، همانند آنچه در آغاز به چشم می‌خورد، دیگر نه تصادفی و اتفاقی که تقریبا نوعی ضرورت به نظر می‌رسد. شانس این‌چنین مهار می‌شود. پیشامد مطلق و بی‌قید و شرط مواجهه با کسی که نمی‌شناختم سرانجام ظاهر تقدیر به خود می‌گیرد. اعلام عشق علامت‌گذار از شانس به تقدیر است و بدین سبب است که بسیار پرمخاطره است و سخت تحت فشار نوعی صحنه‌هراسی دهشت‌بار.

وانگهی اعلام عشق لزوما فقط برای یک بار نیست؛ اعلام عشق می‌تواند طولانی، پرطول و تفصیل، پیوسته، ابهام آمیز و درهم باشد؛ می‌تواند بارها و بارها اظهار شود و حتی چنین مقدر شود که باز هم از نو اظهار شود. شانس در همان لحظه‌ای مهار می‌شود که شما به خود می‌گویید: من باید با طرف مقابل درباره ماوقع، درباره مواجهه و حوادث صحبت کنم. من آن چیزی را که ملزم و مقید به آمدنم کرد، حداقل از نظر خودم، به او خواهم گفت؛ در یک کلام: دوستت دارم. در صورتی که…

 

سه دقیقه اول

نویسنده: استیون واینبرگ

مترجم: محمدرضا خواجه‌پور

ناشر: فرهنگ معاصر

تعداد صفحات: ۲۹۰ صفحه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

کیهان شناسی در چند دهه ی اخیر هم از جنبه ی رصدی و هم به لحاظ نظری، بسیار پوبا بوده است. یافته های جدید رصدی به راستی حیرت آورند، در این بین دانشمندان با تجهیزات بسیار پیشرفته و با دقت بسیار زیاد در حال کامل کردن پازل کیهانی هستند. استیون واینبرگ در خصوص کتاب سه دقیقه ی اول گفته: « این کتاب را برای کسی نوشته ام که مایل است بر استدلال مفصل تعمق کند، اما با ریاضیات و فیزیک چندان آشنا نیست. اگر چه باید اندیشه های علمیِ به نسبت پیچیده ای را مطرح کنم، ولی در متن کتاب ریاضیاتی بیش از حساب به کار نرفته است.» تسونگ دائولی، فیزیکدان بزرگ و برنده ی جایزه ی نوبل، درباره ی این کتاب که یکی از پر فروش ترین کتاب های کیهان شناسی بوده چنین گفته: «کاری است به راستی شایان توجه که به وضوح تمام و با دقت علمی ارائه شده است.»

استیون واینبرگ فیزیکدانی بسیار فرهیخته است. علاوه بر تعداد زیادی مقاله های تخصصی و پژوهشی، نوشته های متنوعی از او در شرح پیشرفت های فیزیک و کیهان شناسی جدید به زبانی غیر فنی تا توضیح روش شناسی علم و دفاع از تقلیل باوری، و نیز ضرورت رویارویی فکری با جریان های علم ستیز در مجلات علمی و روشنفکری منتشر کرده است. شهرت او بیشتر به خاطر نظریه ی کوانتومی وحدت یافته بر هم کنش های ضعیف و الکترومغناطیسی یا نظریه الکترو-ضعیف است که جایزه ی نوبل سال ۱۹۷۹ را مشترکاً نصیب او، محمد عبدالسلام و شلدان گلاشو کرد.