اصلاح طلبان حکومتی در انتخابات شرکت می کنند؟

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» رایزنی نمایندگان فراکسیون اقلیت

به نوشته خبرگزاری فارس سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس از عزم این فراکسیون برای  رایزنی بیشتر با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب جهت حضور در انتخابات آینده خبر داد. همزمان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سایت اطلاع‌رسانی این شورا راه اندازی شده است. خبرگزاری ایلنا هدف از راه اندازی این سایت را “اعلام مواضع رسمی و اخبار مربوط به اصلاح‌طلبان” عنوان کرده است.

انتشار همزمان این دو خبر در حالی است که تنها سه روز پیش 143 نفر از فعالان سیاسی و مدنی ایران طی نامه سرگشاده‌ای به محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، اعلام کرده‌اند که “شرایط برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد”.  خاتمی هم طی ماه‏های اخیر چندین بار در اظهارات خود تاکید کرده است که اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آتی مجلس، خواهان “آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی، دادن اجازه فعالیت آزادانه به احزاب و رسانه‏ها و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سلام و آزاد” هستند.

این پیشنهادات نه تنها با استقبال راستگرایان حاکم بر ایران مواجه نشد که حملات شدید آنها به اصلاح طلبان را نیز در پی داشت، تا آنجا که احمد جنتی به صراحت اعلام کرد “احتیاجی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست” و  محمدجواد لاریجانی نیز اصلاح طلبان را لایق شرکت در انتخابات مجلس ندانست. 

 با این وجود دیروز داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفته است که در جلسه روز یکشنبه  این فراکسیون مباحثی “در خصوص حضور اعضای فراکسیون اقلیت در انتخابات آینده مطرح و اعضا نظر خود را در رابطه با این موضوع اعلام کردند.” آقای قنبری همچنین گفته در این جلسه “مقرر شد که فراکسیون اقلیت رایزنی بیشتری را با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب جهت حضور در انتخابات آینده انجام دهد.”

تا کنون هیچ خبردیگری به جز گفته‏های داریوش قنبری از جلسه مذکور منتشر نشده است.  قنبری یک روز پیش از این نیز گفته بود که “ تحرک انتخاباتی چندانی میان اصلاح طلبان نمی بینیم و بیشتر بحث اصلاح طلبان آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات است تا چگونگی ورود به انتخابات.”

 

فراکسیون اقلیت سردمدار اصلاح طلبان نیست

 دو هفته قبل حجت الاسلام حسین هاشمیان رئیس فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در مورد محوریت قرار گرفتن اقلیت مجلس در انتخابات آتی برای اصلاح‌طلبان گفته بود: “ فراکسیون اقلیت سردمداری اصلاح‌طلبان را ندارد بلکه تنها با آنها همکاری می‌کند.”

گر چه تا کنون برخی شخصیت های اصلاح طلب اظهارنظرهایی درباره موضع این جناح سیاسی در قبال انتخابات پیش رو داشته اند اما تحت عنوان جبهه اصلاحات یا شورای هماهنگی اصلاح طلبان که در حقیقت همان گروه های چندگانه اصلاح طلب که بالغ بر 20 گروه و حزب سیاسی هستند تحرک انتخاباتی خاص و منسجمی وجود نداشته است.

اکنون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اقدام به راه اندازی سایتی کرده که گفته شده قرار است ناشر مواضع رسمی و اخبار مربوط به اصلاح‌طلبان باشد. این سایت که هم اکنون نسخه آزمایشی آن در دسترس کاربران اینترنت قرار دارد دیروز کار خود را آغاز کرد. نام این سایت “همایش هم اندیشی اصلاح طلبان” است و در توضیح فعالیت آن آمده:“این سایت انعکاس دهنده نقطه نظرات اصلاح طلبان است که در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت می کنند، و دغدغه های سیاسی آنها درمرحله اول برآمده از دغدغه های دینی، ملی، وطن خواهی و همچنین برآمده از مسائل فرهنگی،اجتماعی و مذهبی است و در مرحله دوم ملهم از آموزه های دینی و ارتباط سیاست با دیانت می باشد.”

به گزارش ایسنا، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بنا دارد طی هفته‌های آتی همایشی با عنوان  هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان برگزار کند و در آن اعضای شورا از سراسر کشور، درباره مسایل جاری کشور و نیز انتخابات مجلس نهم بحث و تبادل نظر کنند.

این در شرایطی است که وزارت کشور جمهوری اسلامی فعالیت بسیاری از احزاب 18 گانه اصلاح طلب را در یک سال اخیر ممنوع و حتی اعلام کرده مجوز فعالیت احزابی چون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین باطل شده است.

 

انتخابات جایی برای حضور اصلاح طلبان ندارد

پیشتر محمدرضا خاتمی از اعضای ارشد جبهه مشارکت در واکنش به سئوال خبرنگار فارس درباره احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم پرسیده بود مگر “ قرار است انتخاباتی برگزار شود.” وی تاکید کرده بود که “اصلاح‌‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد.”

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی، هم درباره نظر آقای کروبی دبیرکل این حزب و یکی از رهبران محبوس جنبش سبز پیرامون بحث انتخابات، اینگونه سخن گفته بود: “درگفت وگویی که با فرزند ارشد آقای کروبی داشتم، ایشان اظهار داشتند درملاقات با پدرم درمورد انتخابات از ایشان سئوال کردم و آقای کروبی پاسخ داد درحال حاضر نظر خاصی ندارم و سپس دیدگاه های جریان خودمان [اصلاح طلبان] وافراد منتسب به حکومت را برای حاج آقا بازگو کردم. ایشان ضمن تائید، فرمودند: من هم از سخنرانی مقامات نظام که از صداو سیما پخش شد استنباطم این است که جایی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست و فقط رقابت بین اصول گرایان است”.

سال گذشته و پس از آنکه سید محمد خاتمی اولین بار شروط خود برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس را مطرح کرد، احمد حکیمی‌پور، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن حمایت این شورا از شروط مطرح شده آنها را “ کف خواسته‌های اصلاح‌طلبان” دانست.

در ماه‏های گذشته اصولگرایان بارها اخباری درباره تلاش اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات منتشر کرده‏اند. سه هفته پیش رسانه‏های اصولگرا مدعی شده بودند که گروه‏های اصلاح طلب در صدد تشکیل گروهی موسوم به 1+7 برای برنامه ریزی جهت شرکت در انتخابات هستند. قبل از آن نیز صحبت‏هایی مبنی بر تهیه لیست اصلاح طلبان برای ورود به مبارزات انتخاباتی از اردوگاه اصولگرایان شنیده می‏شد. این دست خبرها همواره با تکذیب سریع چهره‎‏های اصلاح طلب مواجه شده است.

چند ماه پیش هم سایت خبری میهن، یک سخنرانی منتشر نشده از سید محمدخاتمی در جمع جوانان استان گیلان را منتشر کرد که وی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بدون برآورده شدن این شروط را منتفی اعلام کرده بود. خاتمی در این سخنرانی ابراز گفته بود که “پس از انتخابات سال 84 ریاست جمهوری، اصلاح طلبان نباید در انتخابات دیگری شرکت می‌کردند”. 

میرحسین موسوی نیز در آخرین دیدار با خانواده خود، در روز عید فطر، درباره وضعیت فعلی و انتخابات، با اشاره به اینکه “آینده روشن است”، اضافه کرده بود: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.”