بازداشت معتمدی مهر توجیه قانونی ندارد

نویسنده
نادر کرمی

» اعتراض کمیته دفاع از انتخابات آزاد

ادامه بازداشت مهدی معتمدی مهر، عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و عضو کمیته انتخابات آزاد که 30 فروردین ماه ـ دو روز پیش از انتشار بیانیه‌ای در خصوص نبود شرایط انتخابات آزاد و سالم ـ توسط مامورین امنیتی دادگاه انقلاب تهران در منزلش دستگیر شد، روز گذشته با واکنش جمعی اعضای “کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه” مواجه شد.

این اعضا که در میان آنها نام چهره‌هایی از جمله شیرین عبادی، ابراهیم یزدی، تقی رحمانی، سعید مدنی، عبدالفتاح سلطانی، عزت الله سحابی، علی اکبر معین فر، محمد بسته نگار، محمد توسلی، خسرو سیف، محمد علی عمویی، هاشم صباغیان، احمد صدر سید جوادی، داوود هرمیداس باوند و حسین شاه اویسی به چشم می‌خورد در نامه ای سرگشاده به آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه، آزادی عضو حقوقدان کمیته انتخابات آزاد را خواستار شدند.

اعضای این کمیته با بیان اینکه “مسئولیت تدوین و انتشار تمامی بیانیه های کمیته را برعهده می گیرند” در نامه خود آورده‌اند: “بلافاصله پس از بازداشت آقای معتمدی مهر، رسانه های رسمی وابسته به دولت بر خلاف اصل 37 قانون اساسی و تبصره ماده 188 آیین دادرسی کیفری اعلام کردند، ایشان به دلیل «سوء استفاده مالی» بازداشت شده است”. اما “پس از مراجعه وکیل نامبرده، سرکار خانم غیرت، به باز پرس پرونده، به ایشان اطلاع داده شد که آقای معتمدی مهر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و نه در رابطه با مسایل مالی و وکیل ایشان می تواند از رسانه هایی که خبر مجعول را منتشر کرده اند، شکایت کند”.

اعضای کمیته انتخابات آزاد همچنین خبر داده اند: “دو روز قبل از بازداشت آقای معتمدی مهر، یکی از مسئولان وزارت اطلاعات در تماس تلفنی با ایشان تصریح کرده بود که انتشار اطلاعیه «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» با عنوان «نظارت نهادهای مدنی و بین المللی، تضمین تحقق انتخابات آزاد، سالم و عادلانه»، اقدام علیه امنیت ملی تلقی شده و در صورت انتشار با ایشان برخورد خواهد شد”.

در این نامه اعضای کمیته دفاع از انتخابات آزاد و عادلانه مجددا بر درستی اقدام خود پای فشاری و تاکید کرده‌اند که “بررسی بی طرفانه و منصفانه متن اطلاعیه منتشر شده توسط این کمیته نشان خواهد داد که تدوین کنندگان آن با در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی و به منظور صیانت از آرای مردم در انتخابات آینده به حکم وظیفه ملی و دینی و در جهت دفاع از حقوق مردم اقدام به انتشار اطلاعیه مذکور کرده اند” و بر این اساس نتیجه گرفته‌اند “وارد آوردن اتهام اقدام علیه امنیت ملی به استناد اطلاعیه مورد بحث، فاقد حداقل ارزش حقوقی و وجاهت قانونی است”.

امضا کنندگان این نامه با اشاره به اینکه “بهانه‌ای برای ادامه بازداشت آقای معتمدی مهر نبوده و حتی موضوعی برای کنکاش و تحقیق ماموران امنیتی از ایشان وجود ندارد” خواستار آن شده‌اند که “دستور مقتضی برای آزادی معتمدی مهر صادر” شود و ابراز امیدواری کرده‌ اند با این اقدام “روند برگزاری انتخابات آتی بیش از این مخدوش نشده و زمینه ادامه فعالیت این کمیته تسهیل شود”.

پیش از این نیز ابراهیم یزدی  دبیرکل نهضت آزادی ایران  با رد اتهامات  به معتمدی مهر گفته بود: “آقای معتمدی مهر مسئول کمیته آموزش ما و یک حقوقدان برجسته هستند که در هیچ موسسه دولتی یا نهادی مسئولیت نداشته اند که بخواهند اختلاس کنند”.

گفتنی است، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در خبری که از بازداشت معتمدی مهر منتشر کرد وی را عضو “تندرو و افراطی” نهضت آزادی معرفی کرد که در یادداشت ها و مصاحبه هایی که از او در “سایت های اپوزیسیون” منتشر شده، دولت محمود احمدی نژاد به “بی عدالتی” متهم شده است.