بازداشت دو فعال زن و یک پژوهشگر در قم

نویسنده
سارا مقدم

» در گفت و گو با با شادی صدر تشریح شد

مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی دو فعال کمپین یک میلیون امضا در قم، از روز پنج شنبه 17 اردیبهشت ماه، با قرار بازداشت یک ماهه در زندان به سر می برند. همزمان غلامرضا سلامی پژوهشگر حوزه زنان نیز در قم بازداشت شده است. شادی صدر وکیل مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی در گفت و گو با روز، درباره پرونده این افراد و اتهاماتی که به آنها وارد شده، توضیح داده است.

به گفته شادی صدر: متاسفانه با این بهانه که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ما در حال بازجویی هستیم، صحبت صریحی درباره نوع اتهام وارده نمی شود و اتهامات متفاوتی مطرح شده است اما به یقین (وجه مشترک همه آنها این است ) به خانمها مسجدی و بیدگلی، اتهام اقدام علیه امنیت ملی تفهیم شده است و این دو دستکم دو بار تا به حال در شعبه 10 دادسرای انقلاب قم و پشت درهای بسته مورد بازجویی قرار گرفته اند. به خانواده ها گفته اند این اتهام به این دلیل بوده که این دو نفر، جزوه های فمینیستی که خلاف اسلام و قرآن بوده از تهران به قم می آورده و پخش می کرده اند.

وکیل این دو فعال کمپین یک میلیون امضا در قم همچنین از پرونده زن فقیری سخن می گوید که در معرض تهدید قتل ناموسی بود و موکلان وی قصد کمک به او را داشت. وی در توضیح این مساله بسنده می کند به اینکه موکلانش در اقدامی بشردوستانه قصد کمک به زنی را داشته اند که از سوی خانواده اش تهدید به قتل ناموسی شده بود و در ضمن برخی از افراد ذی نفوذ نیز در پرونده او حضور و تاثر داشتند.

به گفته شادی صدر موکلانش  از زمان بازداشت فقط یک بار با خانواده هایشان تماس گرفته اند و هم اکنون در انفرادی زندان لنگرود قم، به سر می برند و ممنوع الملاقات هستند.  همچنین درخواستهای مکرر خانواده هایشان برای ملاقات به نتیجه ای نرسیده و تنها اجازه داده اند مقداری لباس برای آنها بفرستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت این دو فعال قمی به فعالیتهایشان در حوزه زنان بر می گردد یا خیر، تاکید می کند: از نظر من قطعا بازداشت این دو نفر که جز کار در حوزه زنان، فعالیت دیگری نداشتند، به مجموعه فعالیتهای آنها در این حوزه برمی گردد. خود آنها در نامه ای که قبل از دستگیری نوشته اند تصریح کرده اند که اداره اطلاعات قم به دلیل فعالیتشان در کمپین قم و نیز این پرونده خاص، به دنبال تشکیل پرونده ای برای آنهاست. از منزل هر دو آنها، کتابها، جزوه ها، دستنویس ها و کیسهای کامپیوتر و لپ تابشان را برده اند که خود نشان دهنده این است که مساله، دقیقا به فعالیتهای فکری و عملی آنها مربوط می شده است.

همچنین غلامرضا سلامی که وی نیز شهروند قمی است، همزمان با بازداشت این دو فعال زن بازداشت شده است. سلامی پیش از این به تالیف و پژوهش در حوزه زنان مشغول بوده و کتاب “نهضت نسوان شرق” تالیف مشترک او و افسانه نجم آبادی است.

از سوی دیگر، در ادامه احضارهای فعالان کمپین یک میلیون امضا در تهران، روز یک شنبه 20 اردیبهشت خدیجه مقدم فعال کمیته مادران این کمپین، به همراه همسرش دکتر  علی اکبر خسروشاهی احضار شدند. وی پس از بازجویی به سایت تغییر برای برابری گفته است: “موضوع یک بازجویی به قول خودشان برای تکمیل پرونده بهار سال گذشته از طرف وزارت اطلاعات بود. دو نفر بازجو آمده بودند و با اظهار تاسف از بازداشت دو هفته ای اخیر من شروع کردند و کلی سوالات کتبی در مورد کمپین و مجوز نداشتن کمپین و بخصوص فعالیت های کمیته مادران و تجمع آنها در دفترآقای جمشیدی و چند سوال دیگر درباره فعالیت های دیگرم مثلن در بم..به هرحال من تاکید داشتم کار ما قانونی، و کار پلیس امنیت غیر قانونی است. از همسرم بازجویی نکردند. از او به خاطر برخوردهایی که شده بود عذرخواهی کردند و از ایشان خواستند که مواظب باشند رسانه ها از حسن نیت شان سوءاستفاده نکنند.”