نه به بازدید مجدد از پارچین

نویسنده
میدل ایست آی

» گزارش میدل ایست آی از درخواست آژانس هسته‌ای

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران روز شنبه گفت، ایران به بازرسان هسته‌ای سازمان ملل اجازه دسترسی به پایگاه نظامی خارج از تهران را، که از سال ۲۰۰۵ خواستار بازدید از آن هستند، نمی‌دهد.

اظهارات دهقان دو روز پیش از مهلت ایران برای پاسخ به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد ادعاهای مبتنی بر ابعاد نظامی تحقیقات هسته‌ای این کشور، بیان می شود.

دهقان به خبرگزاری ایسنا گفت: “این آژانس پیش از سال ۲۰۰۵ بارها از پارچین دیدن کرده، نمونه‌برداری کرده و چیزی پیدا نکرده است. برای همین نیازی به دسترسی مجدد به پارچین وجود ندارد چون از آن موقع چیزی تغییر نکرده است.”

ایران در گذشته اجازه دسترسی به این مکان را نداده و گفته که پارچین یک پایگاه نظامی است نه سایت هسته‌ای و برای همین شامل هیچ‌گونه توافقی نمی‌شود.

تحت توافق اولیه که نوامبر گذشته بین ایران و قدرت‌های جهانی امضاء شد، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه یافتند از سایت‌های هسته‌ای متعددی بازدید کنند.

دسترسی به پارچین در این توافق مورد بحث قرار نگرفت، اما آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در بخشی از ماموریت خود برای پاسخگویی به تمام نگرانی‌ها در مورد گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران به دنبال بازدید از این پایگاه است.

اگر به بازرسان اجازه بازدید داده شود می‌توانند توسط آزمایش متوجه شوند در گذشته فعالیت‌های هسته‌ای صورت گرفته یا خیر، چراکه پاک کردن رد مواد خاص هسته‌ای تقریبا غیرممکن است.

رسیدگی به این ادعاها، که تهران مدتهاست آن‌ها را رد کرده، بخش مهمی از توافق جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران است که قدرت‌های جهانی سعی دارند تا ۲۴ نوامبر به آن دست یابند.

یوکیا آمانو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که اوایل این ماه به تهران سفر کرد، در ماه ژوئن گفت، دسترسی به پارچین برای این آژانس بسیار مهم است تا بتواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار دهد.

این پایگاه در مرکز ادعاها در مورد تحقیقات گذشته ایران در باب مواد منفجره پیچیده‌ای قرار دارد که می‌تواند برای فعال کردن کلاهک هسته‌ای بکار رود.

آمانو در گزارش ماه ژوئن خود گفت، تصاویر ماهواره‌ای می‌گویند سال گذشته در این پایگاه فعالیت‌های تازه‌ای صورت گرفته است.

وی گفت: “ما از فوریه امسال شروع به نظارت بر فعالیت‌ها کردیم… این فعالیت‌ها ادامه دارد.”

وی در ادامه گفت، ایران به تکرار از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به این پایگاه جلوگیری کرده است اما “ما اصرار داریم به این سایت خاص در پارچین دسترسی داشته باشیم، همچنین به آدم‌ها و اسناد مربوط به آن”.

دهقان همچنین گفت، این کشور از دادن اطلاعات در مورد دانشمندان در صنعت دفاعی به این آژانس خودداری کرده است.

منبع: میدل ایست آی - 23 اوت