نگرانی کمیسیون امنیت ملی عضوگیری داعش در ایران

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از جولان موتورسواران

ماجرای افزایش تحرکات هواداران داعش در شهرهای ایران از جمله مناطق کردنشین بانه و سنندج و همچنین کرمان و رفسنجان، مقامات حکومت ایران را نگران کرده است و با وجود آنکه مسئولان نیروی انتظامی از امنیت کامل مرزها سخن می گویند، روز گذشته اعلام شد تحرکات این گروه اسلامی افراطی در ایران، در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفته است.

تشکیل نشست برای بررسی فعالیت ها و تحرکات داعش در ایران پس از آن صورت گرفت که دو روز قبل، رسانه های خبری از جولان موتورسواران حامی داعش در شهرهای بانه و سنندج خبر دادند.

به نوشته سایت های خبری اسلام هواداران داعش در روزهای اخیر با لباس سیاه و پرچم سیاه در بعضی شهرهای کردنشین به خیابان آمده و شعار مرگ بر دموکرات و مرگ بر سکولار و…سرداده اند. آنها همچنین در شهر بانه با موتور در چند خیابان و در بازار بانه ظاهر شده و و در سنندج نیز این حضور علنی را تکرار کرده اند.

اما علاوه بر شهرهای غربی کشور، در مرکز ایران نیز گزارش هایی مبنی بر تحرکات داعش به گوش می رسد به طوری که حسین آذین نماینده رفسنجان در مجلس، در سخنانی علاوه بر حمله به افغانستانی های مقیم ایران، در نطق میان دستور خود گفت: “با توجه به اینکه حضور افاغنه در بیشتر شهرها ممنوع شده اغلب افغانی‌های غیرمجاز به شهرستان رفسنجان هجوم آورده‌اند و ضمن اشغال بسیاری از فرصت‌های شغلی مشکلات اجتماعی فراوانی از جمله ازدواج‌های غیرقانونی، اشغال تخت‌های درمانی و کلاس‌های آموزشی را در پی داشته است.از آن مهمتر اینها بعضا سرگرم جمع‌آوری کمک برای گروه داعش هستند که این زنگ خطری برای مسئولان است”.

این اظهارات در کنار انتشار گزارش های پراکنده از فعالیت هواداران گروه اسلام گرای افراطی داعش موجب شد تا روز گذشته محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت ملی مجلس در یک گفت و گو اعلام کند: “با وجود آنکه هیچ گونه علامتی در مورد حضور داعش در مرزها و یا داخل کشور نداشته‌ایم، اما تدابیر لازم برای حمله احتمالی داعش به ایران اندیشیده شده است. به حمدالله وضعیت مرزهای ایران امن است. بعید می‌دانم داعش به فکر تجاوز به ایران باشد چرا که هر گونه تجاوزی در این زمینه نه تنها داعش بلکه حامیانش را مورد تهدید جدی ایران قرار خواهد داد. هیچ گونه علامتی در مورد حضور داعش در مرزها و یا داخل کشور نداشته‌ایم”.

همزمان اما سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: “تحولات عراق و تحرکات گروهک تروریستی داعش از دیگر موضوعات مطرح در جلسه امروز کمیسیون بود. مسئولانی از دستگاه‌های امنیتی و نظامی جهت بررسی این موضوع در کمیسیون حضور داشته‌اند و نوع تحرکات این گروهک تروریستی و اقدامات آن‌ها در عراق مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه تاکید شد که این گروه جرات نمی‌کند به سمت ایران بیاید و از سویی سیستم دفاعی و امنیتی کشور تا این اندازه اقتدار دارد که کوچک‌ترین تحرکات را تحت نظر داشته و در نطفه خفه می‌کند. اما به هر حال عملیات این گروه تروریستی و اقدامات آن‌ها باید مورد توجه باشد و دولت عراق و اقلیم کردستان هم باید در این زمینه فعالیت‌هایی را داشته باشد. هم‌چنین در جلسه عصر امروز کمیسیون مطرح شد که آمریکایی‌ها فقط ژست مقابله با داعش را می‌گیرند و به هیچ عنوان قصد مقابله با داعش را ندارند بنابراین آن‌ها دنبال مقابله با گروه تروریستی داعش نیستند و این کشورهای منطقه هستند که باید در این خصوص تدارک لازم را ببینند”.

مسئله تحرکات داعش در مناطق کردنشین همچنین با واکنش عثمان احمدی نماینده مهاباد در مجلس مواجه شد.او دیروز به سایت “پیام نو” گفت: “موضوع نفوذ داعش به داخلی ایران مطلقا صحت ندارد و مرزهای کشور ما مانند مرزهای عراق و یا سوریه نیست که گروه های تروریستی بتوانند راحت وارد و یا خارج شوند. دیدگاه مردم مناطق کردنشین نسبت به بحث داعش بسیار منفی است. به هر حال این گروه تروریستی الان مشغول قتل و عام همزبان های کرد ما در کشورهای عراق و سوریه است و قطعا مردم درک می کنند که کرد ایرانی و کرد عراقی برای داعش فرقی ندارد، آنها هر کسی را که احساس کنند با سیاست ها و اعتقاداتشان زاویه دارد را به فجیع ترین شکل می کشند.کردهای ایران نه تنها دل خوشی از داعش ندارند بلکه در صورت لزوم آمادگی مقابله با داعشی ها را هم دارند و این را اعلام می کنند.همین الان از مناطق کردنشین ایران کمک های زیادی برای مقابله و مبارزه با داعش جمع شده است”.

گفتنی ست سردار اسماعیل احمدی مقدم هم چندی پیش هر گونه نفوذ داعش را به داخل ایران انکار کرده بود.