خوش بینی روحانی، دلیل توهین کامرون

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عصبانیت شدید تندروها از سخنان کامرون

سخنان دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها ضمن انتقاد از روحانی و ظریف، خواستار عدم بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران شده‌اند.

علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، سخنان نخست‌وزیر بریتانیا را همانند “رفتار کودکی” توصیف کرد که “از سر ترس فریاد می‌زند و فحاشی می‌کند” و گفت: “همین چند روز پیش نخست‌وزیر انگلیس با یک حرف‌های عجیب و غریبی کلام خود را در سازمان ملل مطرح کرد، به خصوص در موضع مربوط به ایران که یک نوع تفرعن در آن دیده می‌شد و دستور می‌داد که ایران باید این کار یا آن کار را بکند در حالی که باید به وی گفت شما چه کاره هستید که اینگونه صحبت می‌کنید؟ این بایدها را از کجا آورده‌اید؟ آیا قدرت‌تان بیشتر شده که احساس می‌کنید به پشتوانه این قدرت بایدهایی را برای ما تعیین می‌کنید؟ در حالی که این‌گونه نیست”.

اشاره رییس مجلس نهم به سخنانی است که دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد. او در بخشی از نطق خود گفته بود که “ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رییس‌جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می کند، برنامه هسته ای اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند”.

سخنان کامرون به فاصله چند ساعت پس از دیدار وی با روحانی بیان شد. دیداری که در ۳۶ سال گذشته، نخستین دیدار از این دست و در سطح بالاترین مقام‌های اجرایی دو کشور بود.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان، در سرمقاله روز گذشته این روزنامه نوشت که “خوش‌بینی برخی از دولت‌مردان محترم از جمله ریاست‌ محترم جمهوری و وزیر محترم امور خارجه به حریف نیز نمی‌تواند در جرات بخشیدن به نخست‌وزیر بی‌سروپای انگلیس برای اهانت به ایران اسلامی بی‌تاثیر تلقی شود”.

دیگر روزنامه‌های اصول‌گرا نیز به انتقاد از این دیدار پرداختند. روزنامه وطن‌امروز، متعلق به مهرداد بذرپاش، با انتشار عکسی از ملاقات روحانی و کامرون، آن را با عکسی که از ملاقات محمود احمدی‌نژاد و امیر قطر چند سال پیش منتشر شده بود، مقایسه کرد و نوشت که چرا اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی بابت نحوه نشستن دیوید کامرون، اعتراضی نمی‌کنند.

جهان‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نیز با انتشار مطلبی با عنوان “چرا کامرون پس از دیدار با روحانی به ایران توهین کرد”، دیدار کامرون و روحانی را “دیدار نمایشی” توصیف کرد و نوشت: “سخنان توهین آمیز نخست وزیر انگلیس در فاصله ای چند ساعته پس از دیدار با حسن روحانی در افکار عمومی، این مفهموم را تداعی می کند که این دیدار نمایشی بوده است، زیرا اگر چنین نبوده چرا کمترین تغییری در لحن دیوید کامرون دیده نمی شود و بلکه علائمی نشان می دهد که جسورتر نیز شده است؟ اتفاقات یک سال اخیر نشان داد که گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی در سفر اول نیویورک هم نمایشی بوده است. زیرا اوباما تحریم ها را همچنان ادامه داد، به توافق ژنو توجهی نکرد، همکارانش به ایرانی ها توهین کردند و اوباما و تیم اش همچنین تهدید نظامی علیه کشورمان را هم هر وقت اسراییلی ها خواستند تکرار کردند”.

هم‌زمان رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، درباره این دیدار چنین نوشت: “کمترین انتظار مردم از شخص رییس‌جمهور این بود که در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اظهارات توهین‌آمیز مسوول ارشد بریتانیایی واکنش نشان دهد و در نطق خود یا نشست خود با خبرنگاران و یا هر زمان ممکن دیگری، پاسخی صریح به سخنان دیوید کامرون بدهد؛ انتظاری که البته با هیچ پاسخی همراه نشد و فقط سکوت آقای روحانی را به دنبال داشت”.