داعش در ۴۰ کیلومتری ایران است

نویسنده
شیرین کریمی

» کیهان در فکر نجات بشار اسد

در شرایطی که فرمانده نیروی زمینی ارتش و معاون عملیاتی ستاد کل نیروهای مسلح از احتمال مقابله با داعش خبر داده اند، معاون وزیر دفاع و رئیس پدافند غیر عامل، ائتلاف ایالات متحده برای مقابله با شبه نظامیان تندرو در عراق و سوریه را نمایشی و تبلیغاتی دانسته اند. همزمان کیهان نیز از پیروزی ائتلاف مقاومت و ائتلاف آمریکا در صورت تلاش واشنگتن برای سرنگونی رئیس جمهور سوریه خبر داده است.

 

ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده برای نابود سازی “خلافت اسلامی” ( موسوم به داعش) در عراق و سوریه در حال گسترش و پیشروی است. درگیری ارتش عراق با شبه نظامیان تندرو در استان دیاله افزایش یافته و جنگنده های بریتانیا، دانمارک و بلژیک نیز قرار است در کنار نیروی هوایی پنتاگون در بمباران داعش نقش آفرینی کنند.

 

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با وجود اینکه از حضور در ائتلافی به رهبری ایالات متحده برای نبرد علیه داعش سرباز می زنند اما گفته اند در صورت به مخاطره افتادن مرزهای کشور از سوی شبه نظامیان تندرو علیه آن ها وارد عمل خواهند شد.به گفته احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش مرزهای غربی ایران تقویت شده وهشدار داده است: “اگر گروهک تروریستی داعش بخواهد به مرزهای کشور نزدیک شود آنها را در عمق خاک عراق مورد هدف قرار می‌دهیم.”

 

سپاه قدس تاکنون با چراغ خاموش و روشن در نبردهای نظامی علیه مواضع داعش در کنار کردها و ارتش عراق در خاک این کشور حاضر بوده است. تصویر سردار قاسم سلیمانی ـ فرمانده یگان ویژه نیروهای برون مرزی سپاه ـ ماه گذشته پس از آزاد سازی آمرلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد و سرداران سپاه و برخی نمایندگان مجلس نیز به طور تلویحی حضور وی در آن عملیات را تایید کردند.

 

امیر پوردستان اما بدون اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی با نیروهای غربی و عراقی همکاری خواهد داشت یا نه خاطرنشان کرده است: “ما اجازه نمی‌دهیم گروهک تروریستی داعش به مرزهای کشور نزدیک شود. ما آمادگی کامل جهت مقابله با آنها را داریم.”

 

آخرین موضع رسمی جمهوری اسلامی در خصوص داعش به سخنرانی حسن روحانی در سالروز آغاز جنگ ایران و عراق باز می گردد. او گفته بود نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ملت های منطقه در جنگ با تروریسم کمک خواهند کرد.

 

دو روز پیش از آن هم رئیس جمهوری اسلامی در مصاحبه ای با شبکه آمریکایی NBC هجوم خلافت اسلامی به شهرهای نجف، کربلا را خط قرمز نظام اسلامی خوانده و گفته بود: “وقتی می گوییم خط قرمز منظورمان واقعا خط قرمز است. یعنی اجازه نخواهیم داد که بغداد توسط تروریست ها اشغال شود یا اماکن مذهبی مثل کربلا یا نجف توسط تروریست ها اشغال شود.”

 

حرم امام علی و امام حسین (امامان اول و سوم شیعه) به ترتیب در نجف و کربلا واقع است. در کاظمین و سامرا نیز آرامگاه امامان شیعه قرار دارد.

 

روز جمعه سردار محمد باقری، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح هم با اشاره به مواضع روحانی تصریح کرد: “رئیس جمهوری نیز اعلام کرد ما برای عتبات عالیات و مرقدهای ائمه اطهار در عراق خط قرمز قائل هستیم، طبیعتا اگر تهدید جدی نسبت به این مراکز باشد تصمیم جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود.”

 

سردار باقری فاصله کنونی خلافت اسلامی با مرزهای جمهوری اسلامی را تنها ۴۰ کیلومتر گزارش داده و گفته است :“هم آخرین جایی که در استان دیاله عراق آمده‌اند تقریبا با مرز ما ۴۰ کیلومتر فاصله دارد؛ این حریم ۴۰ کیلومتری را حفظ کردند و به سمت مرز ما نیامدند.”

 

اوایل شهریور بخش انگلیسی الجزیره ادعا کرده بود که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای نخستین بار در عملیات مستقیم علیه شبه نظامیان تندرو داعش شرکت کرده اند.به ادعای الجزیره این نیروها از مرز ‌گذشته‌‌ بودند تا به همراه نیروهای پیشمرگه کرد، نسبت به بازپس‌گیری شهر جلوله در استان دیاله، اقدام کنند؛ الجزیره تعداد نیروهای اعزامی جمهوری اسلامی را هم صدها نفر ذکر کرده بود.

 

در حالی که سردار باقری فاصله داعش با مرزهای جمهوری اسلامی را ۴۰ کیلومتر اعلام کرده، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل، در جریان یک همایش گفته است: “جبهه های درگیری با داعش با مرزهای ما فاصله بسیار دارد.”

 

در همین حال انتقادات مقامات نظامی علیه ائتلاف بین المللی علیه داعش نیز ادامه دارد. روز شنبه سرتیپ امیر حاتمی جانشین وزیر دفاع در حاشیه همایش بزرگ “قافله خورشید” در مرکز همایش های برج میلاد در جمع خبرنگاران ائتلاف مذکور را “مشکوک” اعلام و گوشزد کرد: “غربی ها خودشان داعش را علیه سوریه و عراق تجهیز کردند و حالا می خواهند با آن مقابله کنند.”

 

حاتمی بمباران داعش را ناکارآمد دانسته است.حسن روحانی نیز پیشتر از اینکه ارتش ایالات متحده قصد دارد فقط حمله هوایی علیه داعش ترتیب دهد انتقاد و واشنگتن را به اولویت بخشیدن به حفظ جان سربازان اش به جای مبارزه با تروریسم متهم کرده بود.

 

به باور حاتمی این ائتلاف “یک کار تبلیغاتی” است. این در حالی است که ژنرال مارتین دمپسی ـ رئیس ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده-ـ این هفته گفته است نیروی زمینی ایالات متحده برای شکست داعش باید وارد میدان نبرد در سوریه و عراق شود.

 

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در همایشی که سرتیپ حاتمی حاضر بوده حرف های وی را تکرار کرده و گفته است: “آمریکایی‌ها می‌خواهند ژست مقابله با تروریست را بگیرند علی‌رغم اینکه آمریکا خودش خالق تروریست است.”

 

همزمان معاون عملیات ستاد‌کل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه ایران به “قدرت برتر نظامی” در منطقه تبدیل شده، اضافه کرده است: “سرکوبی داعش تنها یک بهانه برای آمریکا است تا بتواند شکست‌های قبلی خود در جنگ‌های مختلف منطقه را جبران کند.”

 

از سوی دیگر سرمقاله دیروز روزنامه کیهان به قلم سعد الله زارعی ـ از اعضای سپاه ـ نیز به موضوع مقابله ایالات متحده با داعش اختصاص داشت.

 

تیتر سرمقاله کیهان “داعش پیاده نظام آمریکا در حمله به سوریه” انتخاب شده و نویسنده با این تحلیل آغاز کرده بود که اساسا واشنگتن به دنبال نا امن کردن فضا برای ایران است: “محور آمریکا حداقل به دو دلیل عمده مشکلی با «تروریزم» ندارد. یکی از این دلایل به «جغرافیای تروریزم» و دیگری به «مشکل بنیادی این محور در منطقه» باز می‌گردد. جولانگاه تروریزم در وضع فعلی در غرب آسیا همان منطقه‌ای است که سیاست آمریکایی‌ها بر مبنای مشتعل نگه داشتن بحران امنیتی، استوار است. آنان محیط امنیتی ایران و جغرافیای آن را ناآرام و حساس می‌خواهند از این رو بحرانی بودن وضع امنیتی عراق، سوریه، لبنان و… برای آمریکایی‌ها بسیار مطلوب تلقی می‌شود.”

 

جمع بندی نویسنده این بود که ایالات متحده به بهانه مبارزه با داعش قصد سرنگون کردن بشار اسد – رئیس جمهور سوریه- را دارد اما: “تجربه ثابت کرده است که قدرت جبهه مقاومت در روی زمین از قدرت آمریکا و متحدان آن بیشتر است دلیل آن پیروزی این جبهه در تمام جنگ‌هایی است که طی سالهای اخیر در منطقه روی داده است از سوی دیگر پیروزی درخشان در عملیات‌های القصیر و یبرود در سوریه و عملیات‌های امرلی و العظیم در عراق نشان می‌دهد که قدرت جبهه مقاومت از جبهه تروریست‌ها بیشتر است. بنابراین می‌توان گفت که اقدامات آمریکا ممکن است لطمه‌ها و آسیب‌هایی را متوجه جبهه مقاومت نماید اما در این معرکه، جبهه مقاومت حتما بر «محور آمریکا» غلبه خواهد کرد و اسد قوی‌تر از گذشته در صحنه تحولات منطقه حضور پیدا خواهد کرد.” وما توفیقی الا بالله