سناریوی جاسوسی احمدی نژاد

نویسنده
شیرین کریمی

» روس ها در لباس دانشمند هسته ای

رئیس دولت جمهوری اسلامی روز گذشته از یک سناریوی جاسوسی به رهبری روسیه سخن گفت که می خواهد “یک مشت نادان” را در ایران فعال کند تا به سمت نوشیدن “جام زهر” بروند.

“قرار است که چند تن از جاسوس‌های روسی خود را به عنوان دانشمند هسته‌ای معرفی کنند که در ایران شاهد فعالیت‌های هسته‌ای بوده‌اند.” این جدید ترین سناریویی است که رئیس دولت جمهوری اسلامی آن را سرهم کرده است. محمود احمدی نژاد که روز گذشته برای بیان تازه ترین اطلاعات امنیتی و جاسوسی خود به هجدهمین “نشست سراسری افق رسانه ویژه مدیران برون‌مرزی” رفته بود، جاسوس های روسی را که قرار است در هیات “دانشمندان هسته أی” معرفی گردند،همان افرادی معرفی کرد که چندی پیش در ایالات متحده بازداشت و به روسیه بازگردانده شدند.

به گفته رئیس دولت مستقر، انگیزه کاخ کرملین برای تغییر هویت ماموران اطلاعاتی خود از جاسوس به دانشمند هسته ای این است که  ”ادعا کنند که در ایران کلاهک هسته‌ای وجود دارد و یا این که ما به دنبال دستیابی به سلاح اتمی هستیم.”

محمود احمدی نژاد البته توضیح نداد چگونه روسیه به عنوان یکی از موفق ترین کشورها در امر جاسوسی، می خواهد افرادی راکه پلیس فدرال آمریکا اعلام کرده سال ها در ایالات نیویورک، نیوجرسی و ماساچوست به سر برده اند به عنوان دانشمندان هسته ای که سال ها در ایران “شاهد” فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی بوده اند، جا بزند.

 

می خواهند جام زهر بدهند

به گفته احمدی ن‍ژاد هدف این سناریو “فشار روانی” است تا “یک شکست و نقطه ضعفی پیدا کنند و عده‌ای هم در داخل فعال بشوند و در نهایت جام زهری بدهند و کار را تمام کنند.”

“جام زهر” عبارتی است که آیت الله خمینی هنگام امضای قطعنامه 598 شورای امنیت  که به هشت سال جنگ خونین میان ایران و عراق پایان می داد،آن را به کار برد. حالا رئیس دولت دهم می گوید همان کسانی که در تیرماه 1367 جام زهر را به آیت الله خمینی داده اند اکنون نیز دوباره در “حال تلاش” هستند؛ اشاره ای که می تواند به صورت غیر مستقیم خطابش آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی باشد که از او به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان پایان جنگ در دهه شصت یاد می شود. هاشمی رفسنجانی در سال های اخیر در کنار اصلاح طلبان از دیپلماسی خارجی دولت نهم و دهم  انتقاد کرده و خواستار تعامل با غرب شده است. همین هفته گذشته بود که وی در انتقاد از مواضع محمود احمدی نژاد در ارتباط با پرونده هسته ای اظهار داشت: “اتخاذ مواضع لجوجانه و غیرعقلایی نه تنها مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد بلکه تجربه تاریخ نشان می‌دهد که شرایط و اوضاع منطقه خاورمیانه به‌ویژه منطقه حیاتی خلیج فارس را بغرنج‌تر و مشکل‌تر خواهد کرد.”

آنچه  از سوی احمدی نژاد “دادن جام زهر” به بنیانگذار انقلاب 57 نامیده می شود از نگاه دبیر مجمع تشخبص مصلجت “تدبیر و عقلانیت” است. هاشمی می گوید: “با تدبیر و عقلانیت در داخل و جهان توانستیم نه تنها جنگ را ختم کنیم بلکه پیروزی سیاسی خود در سازمان ملل متحد را ثبت کردیم.”

 

یک مشت نادان

حالا محمود احمدی نژاد بی پروا چهره های سیاسی همسو با هاشمی را “یک مشت نادان” می نامد که می گویند “ماجراجویی نکنید و فکر می‌کنند ما از منافع‌مان خواهیم گذشت.”

نخستین بار اول مرداد بود که محمود احمدی ن‍ژاد، همتای روس خود را متهم کرد که با گفتن اینکه “ایران تا دو سال دیگر به بمب اتم دست پیدا می‌کند” در این سناریو نقشی برعهده گرفته است.

محمود احمدی ن‍ژاد آمریکا را به عنوان نویسنده و کارگردان سناریوی مذکور معرفی کرده و افزوده بود: “سئوال این است که چرا رییس‌جمهور روسیه باید در نمایشنامه آمریکایی‌ها بازی کند؟”

کارشناسان بین المللی عموما اینگونه اظهارات رئیس دولت جمهوری اسلامی را دارای مصرف داخلی برای هواداران تندرو وی می دانند که حالا می کوشد با ادبیات “هالیوودی” و “جاسوس بازی” آن را جذاب تر از گذشته عرضه کند.

آنان به تناقض های پیشین در گفتار و عمل رئیس دولت اشاره می کنند. ماه پیش او در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرده بود که به خاطر اعمال دوباره تحریم های شورای امنیت برای مذاکره با 1+5 پیش شرط خواهد داشت. اما خیلی زود بدون آنکه پیش شرط های وی برآورده شود دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرد حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با غرب به رهبری ایالات متحده گفتگو کنند. محمود احمدی ن‍ژاد دو روز پیش نیز از علاقه به گفتگو با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سخن گفته بود: “آماده گفت‌وگو با آقای اوباما هستیم و اواخر شهریور امسال نیز قرار است برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک برویم و این بار نیز آماده هستیم که با آقای اوباما رو در رو، مردانه و آزاد در برابر رسانه‌ها مسایل جهان را روی میز بگذاریم و ببینیم که راه حل چه کسی بهتر است.”

با این حال او روز گذشته ترجیح داد اظهارات 24 ساعت گذشته خود را فراموش و بار دیگر به غرب حمله کند: “نشستند طراحی کردند که من به بخشهایی از آن اشاره کردم و امیدشان در یک کار سنگین و ضربتی است، این ها می خواهند نشان بدهند که این تحریمها اثر گذاشته است و ایران باید کوتاه بیاید.”

 

انتقاد از بی بی سی، تمجید از صدا و سیما

رئیس دولت همچنین دو رسانه شاخص بریتانیا و آمریکا را به چالش کشید و شیوه خبر رسانی آنان را چنین توصیف کرد: “رسانه هایی مثل بی بی سی و سی ان ان وقتی می خواهند خبری بدهند، در یک جمله همه مواضع اصلی شما را می زنند. “

 او همچنین رسانه های غربی را متهم کرد که با “میکس” و “چینش کلمات” به هدف خود می رسند: “با تصویری که پشت این جمله می گذارند، کلماتی که انتخاب می کنند و رعایت تقدم و تأخر، شما نمی توانید خبر را انکار کنید چون خبر داده و اتفاقی هم افتاده است اما در نحوه بیان آنقدر خوب کلمات را کنار هم می چینند و با تصویر و لحن میکس می کنند که به اهداف خود می رسند.”

از قضا این ها همه بخشی از بزرگترین انتقاداتی است که مخالفان دولت به اصلی ترین رسانه حامی وی یعنی صدا و سیما وارد می کنند. به باور ناظران سیاسی؛ صدا و سیما پس از انتخابات ضمن جعل اخبار اعتراضات آرام جنبش سبز کوشید تا تعداد شهروندان ناراضی را کم شمار جلوه دهد. صدا و سیما همچنین با پخش غیرقانونی و گزینشی دادگاه های سران احزاب سیاسی مخالف، فاصله گیری خود از رعایت اصول رسانه ای را به رخ کشید. در حوادث عاشورا نیز صدا و سیما با حذف کامل صحنه های سرکوب شهروندان توسط نیروهای شبه نظامی بسیج و نیروی انتظامی، کوشید تا ناراضیان را متهم به هتک حرمت مذهبی کند.

بی جهت نبود که  محمود احمدی نژاد روز گذشته از عملکرد صدا و سیما اعلام رضایت  کرد،و این رسانه را  در “صف مقدم” رویارویی با همه “طراحی های فتنه انگیزی” که “دشمنان بشریت” طراحی می کنند، دانست.