زمزمه موشک باران ایران

نویسنده

» واشنگتن پست و ادامه تحلیل ها از طرح نظامی آمریکا

روان اسکاربارو

پس از آنکه افسر نظامی عالیرتبه آمریکایی  درباره وجود طرح نظامی رویارویی با ایران سخن گفت، تحلیلگران اعلام کردند حمله پنتاگون برای نابودی توانمندی رژیم ایران در توسعه تسلیحات هسته ای تا حد زیادی بر روی استفاده از بمب افکن های بی- 2 و موشک های هدایت شونده اتکا خواهد کرد.

موشک هایی که از سوی کشتی ها، زیردریایی ها و بمب افکن های بی- 52 شلیک می شوند، دفاع هوایی و تأسیسات هسته ای ایران را منهدم خواهند کرد.

بمب افکن های بی- 2 اس چندین تن بمب، از جمله بمب های نفوذکننده به درون زمین  را بر روی تأسیسات زیرزمینی و مخفی خواهند ریخت؛ تأسیساتی که گمان می رود تهران در آنجا سرگرم غنی سازی اورانیوم برای ساخت تسلیحات و کلاهک های هسته ای است.

توماس مک اینرنی ژنرال بازنشسته ارتش و خلبان سابق جت های جنگنده گفت: “این طرح شامل یک حمله مقدماتی هوایی و عملیات مخفی برای آغاز یک “انقلاب مخملی” است تا مردم ایران بتوانند کشورشان را از رژیم پس بگیرند”.

ژنرال مک اینرنی گفت بمب افکن های بی- 2 اس بر فراز ایران پرواز خواهند کرد و موشک های هدایت شونده از سطح آب شلیک خواهند شد. وی گفت این عملیات چند روز به درازا خواهد کشید.

جان پایک تحلیلگر نظامی که مدیریت وب سایت امنیت جهانی را برعهده دارد گفت، هرچند اهداف بسیاری در ایران وجود دارد، اما تنها چند مورد از این تأسیسات هستند که اهمیت آنها به قدری است که در صورت تخریب، روند برنامه هسته ای ایران را به طور چشمگیری مختل خواهند کرد.

آقای پایک گفت: “تقریباً تمامی این تأسیسات در نواحی دور افتاده قرار دارند و آسیب به غیرنظامیان مشکل چندانی نخواهد بود. اغلب این تأسیسات مجهز به محوطه های مسکونی برای کارمندان هستند. بمباران این محوطه ها سبب کشته شدن کارکنان و ایجاد تأخیری به اندازه یک نسل در برنامه خواهد شد.”

در سناریوی مطرح شده در وب سایت وی آمده است: “حملات هوایی آمریکا به ایران از محدوده حمله سال 1981 اسرائیل به مرکز هسته ای اسیرک در عراق بسیار گسترده تر خواهد بود و بیشتر یادآور روزهای اولیه هجوم هوایی ایالات متحده به عراق در سال 2003 خواهد بود. با استفاده از تمام قوای بمب افکن های بی-2 که در دیگو گارسیا موضع گرفته اند و یا مستقیما از ایالات متحده گرواز خواهند کرد، ده  دوازده سایت مظنون به فعالیت هسته ای بمباران خواهد شد.”

دولت اوباما توانست در تابستان جاری، پشتیبانی سازمان ملل را در تصویب دور تازه ای از تحریم ها علیه تهران بدست آورد، اما در اینکه محدودیت های تجاری و اقتصادی بتواند سودای رژیم تندروی اسلامی ایران در تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای را از سر بیرون کند، تردید وجود دارد.

دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یکشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ طرح نظامی برای حمله به ایران وجود دارد، توجه همگان را دوباره به گزینه نظامی جلب کرد.

وی گفت: “ما این طرح را در اختیار داریم. حمله به ایران یک گزینه مهم است و اهمیت آن به خوبی درک شده است.”

پاسخ دریاسالار مولن به این سؤال، نشان دهنده به روز شدن خط مشی های پنتاگون و نهایی شدن طرح جنگ با ایران است.

یدالله جوادی معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب روز یکشنبه در تهران گفت در صورت وقوع حمله علیه تأسیسات هسته ای ایران، کشورش خلیج فارس را برای همگان ناامن خواهد کرد.

آقای جوادی به خبرگزاری ایرنا گفت: “اگر آمریکایی ها کوچکترین اشتباهی بکنند، امنیت منطقه به مخاطره خواهد افتاد. امنیت خلیج فارس یا باید برای همه باشد و یا برای هیچکس.”

یک مقام ارشد سابق وزارت دفاع به واشنگتن تایمز گفت ستاد مشترک ارتش در دوره ریاست جمهوری جورج بوش، مشغول بحث هایی در مورد ایران بوده است. اما هیچ کدام از فرماندهان، از جمله دریاسالار مولن که در آن زمان فرماندهی نیروی دریایی را برعهده داشت، توصیه به انجام حمله نظامی نکردند. اولین دلیل آن هم نگرانی از قرار گرفتن مردم در پشت رژیم و تحت الشعاع قرار گرفتن جنبش نوپای دموکراسی در ایران بود.

ژنرال مک اینرنی و سایر طرفداران گزینه نظامی می گویند، به همین دلیل در دست داشتن یک طرح مخفیانه برای بی ثبات کردن دولت ملاها در ایران دارای اهمیت است.

اگر تحریم ها شکست بخورند، واشنگتن با سردرگمی روبرو خواهد شد: آیا باید اجازه تولید بمب را به ایران بدهد؛ که این خود می تواند تهدیدی علیه اسرائیل و سایر متحدان آمریکا باشد؛ و یا اینکه به حمله هوایی دست بزند.

دریاسالار مولن گفت: “من درباره پیامدهای جانبی هر کدام از این شرایط صحبت می کنم. این پیامدهای جانبی هستند که پیش بینی آنها در بی ثبات ترین نقطه دنیا بسیار دشوار است و این موضوع مرا بیش از هرچیز نگران می کند.”

با از رده خارج شدن بمب افکن های اف- 117 نایت هاوک، که اولین دور بمباران عراق در سال 2003 را برعهده داشتند، نیروی هوایی ایالات متحده به دو نوع هواپیمای جنگی بی- 2 و اف- 22 راپتور اتکا خواهد کرد. اف- 22 در جنگ های عراق و افغانستان به کار گرفته نشده اند ولی پنتاگون این جنگنده را برای رزمایش دریایی ماه گذشته در آسیا و قدرت نمایی در برابر کره شمالی به این منطقه ارسال کرد.

اگر طرح نظامی شامل پرواز جت های جنگنده دارای خلبان بر فراز ایران شود، در اینصورت اف- 22 بیشتر به کار خواهد آمد. مزیت این جنگنده ها، نفوذ در فضای هوایی تحت مراقبت شدید و بمباران اهداف است.

ژنرال چارلز ای هورنر ژنرال بازنشسته نیروی هوایی و فرمانده ارشد هوایی آمریکا در جنگ 1991 خلیج فارس گفت: “هدف گیری سایت ها کاملاً مشخص است، ما باید به دنبال تأسیسات زیرزمینی باشیم و احتمالاً از پس آن برخواهیم آمد. بی- 2 از عهده آن برخواهد آمد. روش کلیدی همین خواهد بود.”

 

منبع: واشنگتن تایمز- 2 اوت