تهیه طرح اعدام توسط کسی که زمانی قاتل بوده

نویسنده
امیر شهریور

» نمایندگان حامی دولت دنبال مجازات های شدید هستند

به دنبال ارائه طرح دوفوریتی نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس در مورد تقلیل زمان اجرای حکم “محارب” از 20 روز به 5 روز، علی مطهری، از اعضای جناح اکثریت مجلس، روح الله حسینیان، طراح اصلی این طرح را دارای “علاقه خاص به اعدام” معرفی و تاکید کرد به جای این برخوردها “باید دید علت این حوادث چیست؟ افرادی که امسال روز عاشورا به خیابان آمدند و اعتراض کردند شاید سال گذشته در دسته‌های عزاداری بودند، چه شده که امسال چنین کاری انجام داده است؟ “

طرح دو فوریتی نمایندگان حامی دولت در ارتباط مستقیم با حوادث اخیر، به ویژه عاشورای تهران تدوین و به این موضوع در مقدمه آن نیز اشاره شده است: “با توجه به حوادث اخیر(بعد از انتخابات دهم) و ضرورت رسیدگی فوری به اتهامات آشوبگران و مجازات مجرمین و بازدارندگی آن از اهمیت خاصی برخوردار است، طرح دو فوریتی تقدیم می‌گردد.”

متن طرح از مقدمه آنهم کوتاهتر است: “در جرائم مربوط به اخلال در نظم عمومی چنانچه متهم محارب شناخته شود، مهلت مذکور از بیست روز به پنج روز تقلیل یابد.”

تهیه کنندگان این طرح عبارتند از: احمد بیغش-، غضنفرآبادی، روح‌الله حسینیان، اخوان بیطرف، ثروتی، ونایی، بشیری، فاطمه آلیا، بهمن محمدی، افشاری، سلیمی، رضارحمانی، لطفی، علیزاده، حسین فدایی، حیاتی، حمید رسایی، محسن کوهکن، اسماعیل کوثری، محمد محمدی، ابطحی، هدایت‌خواه، حسن کامران، طاهری، الیاس نادران، علی اصغر زارعی، نوروزی، حسنی نائینی، گروسی، سودانی، آقازاده، حسینی دولت‌آبادی، قاضی زاده، بزرگواری، امیری کهنوج وفرهنگی؛ اما آنگونه که وبسایت فراکسیون اقلیت مجلس خبر داده روح الله حسینیان نقش اصلی را در تدوین این طرح و جمع آوری امضاها داشته است.

 

علاقه خاص به اعدام

پیش از آنکه اعضای اقلیت اصلاح طلب مجلس نسبت به این طرح واکنشی نشان دهند اول بار صدای اعتراض یکی از چهره های اصولگرای مجلس شنیده شد. علی مطهری، تدوین چنین طرحی را “ناشی از روحیات افراطی و تند” برخی از طراحان، خصوصا روح الله حسینیان دانست و گفت: “آقای حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد.”

ووقتی خبرنگاری از این عضو فراکسیون اکثریت مجلس پرسید “آیا این جمله را به عنوان شوخی مطرح کرده اید”، تاکید کرد که سخنش جدی است و افزود: “زمانی که ایشان قاضی بود حکم‌های اعدام بسیاری صادر می‌کرد و این به روحیات ایشان بر می‌گردد.”

علی مطهری در خصوص حوادث عاشورا هم نگاه متفاوت خود را بیان کرد و گفت: “باید دید علت این حوادث چیست؟ افرادی که امسال روز عاشورا به خیابان آمدند و اعتراض کردند شاید سال گذشته در دسته‌های عزاداری بودند، چه شده که امسال چنین کاری انجام داده است؟ “

 

“رفیق فابریک” سعید امامی

گرچه علی مطهری تنها از علاقه خاص روح الله حسینیان به “اعدام” گفته، اما شواهدی هم در مورد “علاقه خاص” او به “قتل” و “ترور”  وجود دارد. روح الله حسینیان از دوستان بسیار نزدیک “سعید امامی” متهم اول پرونده مشهور به قتل های زنجیره ای است. سعید امامی بعد از دستگیری، در زندان با خوردن ـ یا آن طور که برخی دیگر گفته اند با خوراندن ـ داروی نظافت مرد.گرچه با مرگ وی هرگز مشخص نشد که آمر آن قتل ها چه کسی بوده، امادرآن دوره روح الله حسینیان تنها کسی بود که با حضور  در برنامه تلویزیونی “چراغ” به دفاع از سعید امامی برخاست و نه تنها وی را “شهید” خواند بلکه به صراحت مقتولان را محارب و دارای فساد اخلاقی دانست.

حسینیان همچنین بر خلاف کسانی چون حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان که علی رغم دوستی دیرینه با سعید اسلامی، پس از مرگ مشکوک وی انبوهی از اتهامات امنیتی واخلاقی رابه نامبرده نسبت دادند، در مجلس ختم او شرکت و در اظهار نظری جنجالی تاکید کرد: “سعید اسلامی کسی است که اگر انصافی بود و می‌آمدند در رابطه با امنیت، خدمات ایشان را تشریح می‌کردند، آن وقت ما می‌فهمیدیم که آن بنده خدا، چه خدمت بزرگی در بحرانی‌ترین زمان‌ها انجام داده است.” (صبح امروز-7 شهریور 78)

روح الله حسینیان همچنین در دفاع از سعید امامی، مرگ وی را به جناح چپ وزارت اطلاعات نسبت داده و گفته بود: “آخه بابا > ما >والله> خودمون یک زمانی قاتل بودیم ”.

در خاطرات علی کردان، وزیر برکنار شده دولت احمدی نژاد هم حسینیان به عنوان “رفیق فابریک”  سعید امامی معرفی شده است. او در ارتباط با قتلهای زنجیره ای می نویسد: “دیدم آقای فاکر، حسینیان، آقای نکونام، آقای توکلی، آقای فدایی و آقای زاکانی نشسته اند. آقای فاکر شروع کرد به سئوال کردن که شما به سعید امامی کمک کردی؟ گفتم؛ رفیق فابریک سعید امامی که اینجا نشسته. این آقای حسینیان رفیق فابریک سعید امامی. من به سعید امامی کمک کردم؟ متاسفانه یا خوشبختانه من در تمام طول عمرم نه سعید امامی را دیده ام، نه تلفنی حرف زده ایم نه مکالمه یی و نه مکاتبه یی. گفت؛ در قتل های زنجیره یی شما کمک مالی کردید. گفتم؛ آقای فاکر این حرف ها چیه می زنید؟ ” (روزنامه اعتماد 25 مرداد 88)

 

رایزنی با رئیس قوه قضائیه

نکته جالب اینکه بر اساس آنچه یکی از اعضای جناح اقلیت مجلس روز گذشته اعلام کرد، حامیان دولت قبل از آنکه چنین طرحی را در صحن علنی بهارستان مطرح کنند، آن را با رئیس قوه قضائیه در میان گذاشته بودند. مجید نصیر پور گفته است: “دوستان با نگاه افراطی به حکومت‌داری طرحی را تهیه کرده و شنیده‌ام ملاقاتی هم با رییس قوه قضائیه داشته و این موضوع را مطرح کرده‌اند.”

نماینده سراب  همچنین تصریح کرد: “با حرکات تند و افراطی، مسیر انهدام اعتماد اجتماعی را طی می‌کنیم که در دراز مدت حتما با نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب مغایرت دارد.”

نمایندگان حامی دولت در حالی در تلاش برای تصویب این طرح هستند که پیش از این و در آخرین روزهای آبان ماه، دادستان تهران حکم اولیه 89 نفر از دستگیرشدگان پس ازحوادث 22 خردادرا صادر کرد؛ در میان احکام صادره، 5 حکم اعدام دیده می شود.