تهران در حضور نیروهای امنیتی

نویسنده
نازنین کامدار

» گزارش "روز" از پایتخت

با وجود گذشت بیش از یک هفته از حوادث عاشورا، تهران هنوز فضایی عادی پیدا نکرده و حضور گشت های متعدد نیروی انتظامی در پایتخت کشور چند برابر شده است؛ این نیروها که در قالب گروه های چند نفره در خیابان های تهران گشت زنی می کنند.، جدا از نیروهای امنیتی هستند که این روزها در نقاط مختلف بزرگ ترین شهر ایران حضوری سنگین دارند.

از سوی دیگر نیروهای موتورسوار لباس شخصی عضو بسیج نیز در قالب گروه های بیست تا پنجاه نفره، در طول روز بارها در میادین اصلی تهران از جمله میدان انقلاب، میدان فردوسی، میدان آزادی، میدان ونک و میدان محسنی دیده می شوند. این نیروها نیز به صورت دسته جمعی تردد می کنند و به صور مختلف می کوشند با ایجاد رعب و وحشت، به یاد شهروندان بیاورند که شهر در اختیار آنهاست.

از دیگر نشانه های وجود فضای امنیتی در تهران، استقرار نیروهای انتظامی ضد شورش مجهز به باتوم در حوالی دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و شریف است. این نیروها در برخی از ساعات شلوغ روز از محل استقرار خود به پایگاه های شان منتقل می شوند.
شاهدان عینی در تهران، ورزشگاه شیرودی، واقع در ضلع جنوبی میدان هفت تیر را اصلی ترین پایگاه نیروهای انتظامی و لباس شخصی می دانند و از کشیدن پارچه های تیره رنگ بر روی نرده های این ورزشگاه با هدف از بین بردن امکان دید تحرکات داخل ورزشگاه خبر می دهند.
بنا به گزارش خبرنگاران روز، از شامگاه چهارشنبه گذشته که تظاهرات حکومتی در حمایت از دولت برگزار شده، ایست های بازرسی خودروهای شخصی نیز در برخی معابر اصلی شهر برپا شده است.این ایست های بازرسی با تعدادی بیش از حد معمول بر پاشده و به ویژه خودروهایی که سرنشینان آن را جوانان تشکیل می دهند متوقف و بازرسی می شوند. ایست های بازرسی در ساعات پایانی شب تشکیل می شوند و نیروهای لباس شخصی عضو بسیج که تفنگ های جنگی حمل می کنند، مسئولیت برپایی آنها را بر عهده دارند.
بنا به گفته شاهدان عینی، گشت های موتور سوار نیروی انتظامی در ساعت ده شب و زمان سردادن فریاد های “الله اکبر”و “مرگ بر دیکتاتور” که در برخی از محلات تهران همچنان با قوت ادامه دارد، حضور پیدا می کنند.
خبرنگاران روز در تهران همچنین از افزایش حجم کاری کارکنان شهرداری تهران و سازمان زیبا سازی برای پاک کردن دیوار نویس ها و شعار های  ضد حکومتی خبر می دهند.

یک منبع آگاه در شهرداری تهران، به  روز می گوید: به نظر می رسد ماموران شهرداری از پاک کردن و رنگ زدن دیوار ها خسته شده اند.آنها وقت نمی کنند علاوه بر امور روزمره، دیوار ها، پل های عابر پیاده، تابلوهای راهنمایی و بنرهای تبلیغاتی ای راکه از سوی مردم شعارهایی بر روی آنها نوشته می شود پاک کنند. به همین جهت اکنون به این کارکنان دستور داده شده است تنها شعارهایی راکه مستقیما رهبر جمهوری اسلامی را خطاب قرار داده اند، پاک کنند.

وی می افزاید: “اغلب شکایت ماموران شهرداری در مورد دوباره کاری یا چندباره کاری است؛ آنها بارها مجبور می شوند همان دیواری که شعارش را پاک کرده اند به دلیل شعارنویسی مجدد پاک کنند”.

در تحولی دیگر، هر روزه محل هایی از جمله پادگان عشرت آباد، زندان اوین و برخی از کلانتری های مناطق مرکزی تهران شاهد حضور خانواده های بازداشت شدگان حوادث روز عاشورا است که بعد از سخنان اخیر مقامات قضایی و انتظامی مبنی بر محارب بودن شرکت کنندگان در تجمعات روز عاشورا، نگران سرنوشت فرزندان و بستگان خود هستند. گفتنی است خبر دو روز گذشته محسنی اژه ای مبنی بر اعدام قریب الوقوع چند تن از شرکت کنندگان در نا آرامی های روز عاشورا، نگرانی خانواده های بازداشت شدگان را بیشتر کرده است.

در کنار حضور روزانه خانواده بازداشت شدگان در کلانتری ها، شهروندانی نیز که خودروهای شان در روزهای تاسوعا و عاشورا از سوی نیروهای لباس شخصی و پلیس، ضبط پلاک شده اند نیز با وجود نگرانی از احتمال بازداشت، به مراکز پلیس و یا پایگاه های بسیج مراجعه می کنند. البته تعداد این شهروندان در مقایسه با خانواده بازداشت شدگان بسیار کمتر است.

اتفاق دیگری که بر روابط افراد تاثیر گذاشته دستگیری های بی سابقه ایست که حتی در مورد کسانی که برای ابراز همدلی به دیدار خانواده و یا دوستان خود نیز می روند اعمال می شود.

گفتنی است از جمله اقدامات امنیتی بی سابقه نیروهای اطلاعاتی، بازداشت چهره هایی است که برای ابراز تسلیت به خانه خانواده قربانیان روز عاشورا مراجعه می کنند و یا  به صورت گروه های چند نفری به دیدار خانواده بازداشت شدگان پس از انتخابات و یا فعالان بازداشت شده در روزهای اخیر می روند. گفتنی است به تازگی نیروهای وابسته به نهاد های امنیتی، خانه ای را که قرار بوده برخی از فعالان به دیدار صاحبخانه اش بروند قرق و  سپس اقدام به بازداشت آنان کردند.

یک فعال سیاسی قدیمی می گوید: “چنین جوی از سال های پایانی دهه شصت تاکنون سابقه نداشته است؛هر چند بسیاری بر این باورند که فضای موجود از بین خواهد رفت.”