جنتی اول اتهام زد بعد سند می دهد

نویسنده
نازنین کامدار

» اولین واکنش رسمی به ادعای دریافت میلیاردها دلار

سرانجام پس از گذشت نزدیک به دو هفته از ادعای احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون  حامی محمود احمدی نژاد مبنی بر کمک  یک میلیارد دلاری امریکا به “سران فتنه” و نیز وعده 50 میلیارد دلار دیگر به آنان، که اعتراض گسترده چهره های اصلاح طلب و محافظه کار را به همراه داشت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در یک کنفرانس خبری از “حتمی بودن وجود اسناد” خبر داد اما زمان ارائه آنها را به زمانی مبهم که “به جرم افرادی که مقابل نظام ایستاده‌اند رسیدگی شود”، ارجاع داد. همزمان حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس هم یک میلیارد دلار مورد اشاره جنتی را مبلغی دانست که “تنها شخص سید محمد خاتمی در جریان دیدارش با پادشاه عربستان دریافت کرده است”.

بنا به گزارش خبرگزاری های رسمی  دولتی، عباسعلی کدخدایی که در دوران  انتخابات سال گذشته نیز با ادعاهای ضد و نقیض، به چهره ای خبرساز تبدیل شده بود، روز گذشته و در واکنش به درخواست های مکرر رهبران جنبش سبز و احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب مبنی بر لزوم ارائه اسناد مورد ادعای جنتی به دادگاه گفت: “بنده به چند نکته در این خصوص اشاره می کنم؛ اول اینکه آمریکا و غرب در دشمنی با نظام اسلامی اصرار دارند و مورد دیگر اینکه در طول جنگ تحمیلی، آنها علنا به صدام کمک و بعد هم تکذیب می‌کردند ولی بعد از فروپاشی رژیم صدام به کمک‌های خود اقرار و از‌ آن اظهار پشیمانی کردند و دیگر اینکه در تلاش‌های دشمن بر علیه نظام اسلامی اساسا تردیدی وجود ندارد و آیت الله جنتی نیز حتما اسنادی در این خصوص داشته است و هر زمان به جرم افرادی که مقابل نظام ایستاده‌اند رسیدگی شود، اسناد دریافت کمک‌های میلیاردی نیز به دادگاه ارائه خواهد شد”.

بنا به نوشته ایلنا، وی در واکنش به اصرار خبرنگاران نیز چنین گفته است: “جواب این سؤال که اسنادشان را چه زمانی به قوه قضاییه ارائه می‌کند را باید از آیت الله جنتی بپرسید”.

این اولین واکنش یک مقام رسمی جمهوری اسلامی به اعتراض هایی است که طی دو هفته گذشته از سوی رهبران جنبش سبز و احزاب اصلاح طلب درباره ادعای احمد جنتی شده است.

با این حال، روز گذشته،یک روحانی تندروی وابسته به دولت که به عنوان “نماینده” به مجلس راه پیدا کرده اما  ماه گذشته تجمعی را بر علیه همین مجلس  از سوی لباس شخصی ها و عوامل بسیج سازماندهی و هدایت کرده بود، در اظهار نظری مدعی شد که “کمک یک میلیاردی آمریکا را فقط خاتمی دریافت کرده است”.

بنا به نوشته سایت رجا نیوز، وابسته به احمدی نژاد،حمید رسایی، راهیافته تهران به مجلس، روز گذشته در گفت وگویی مدعی شد: “یک میلیارد دلار مورد اشاره آیت الله جنتی، مبلغی است که تنها شخص سید محمد خاتمی در جریان دیدارش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، از وی دریافت کرده است به طوری که در همان ایام مستندات و اخباری درباره این کمک مالی در اختیار برخی شخصیت ها از جمله خود من قرار گرفت. والا میزان کمک مالی کشورهای خارجی به جریان فتنه بیش از این رقم هاست”.

وی افزوده است: “طبیعتا شخصیت های دیگری که در جریان فتنه پناهنده شدند نیز مبالغ بسیاری از سوی آمریکا دریافت کرده اند.”

او در این گفت و گو چنین ادامه داده است: “سال گذشته نیز اخباری مبنی بر دریافت کمک مالی توسط محمدعلی ابطحی در جریان سفرش به حاشیه خلیج فارس شنیدیم. فتنه گران امروز نگران هستند که ابطحی جزئیات بیشتری از دریافت این کمک ها را به صورت عمومی اعلام نماید”.
گفتنی است “سال گذشته” محمد علی ابطحی در زندان های حفاظت اطلاعات ایران در بازداشت بود و سفری به خارج از کشور نداشت.
رسایی با این حال می افزاید: “در دوران حاکمیت سران فتنه این جریان مراودات بسیاری با بیگانگان داشت و از آنان کمک های مالی بسیاری دریافت کرد که بیش از مبلغی است که اکنون صدایش در آمده است. حدود 8 سال پیش آیت الله مصباح یزدی نیز اعلام کرد که چمدان های دلاری از طرف استکبار در اختیار تجدید نظر طلبان قرار گرفته است. آن مقطع آیت الله مصباح یزدی مورد انتقاداتی از سوی بخشی از بنده جامعه هم قرار گرفت اما امروز با توجه به رفتار خاتمی و سایر سران فتنه، مردم یقین دارند که کمک های مالی بیگانگان به جریان فتنه قطعی است”.

گفتنی است پیش از این تنها مستند ارائه شده از سوی افراطیون، مقاله معاون مشاور سابق وزیر سابق خزانه داری امریکا در مجله ای ناشناخته به نام “کانترپانچ” بود که سایت جهان نیوز، سایت خبری نزدیک به علیرضا زاکانی، دیگر راهیافته افراطی به مجلس آن را مستند “دریافت کمک مالی از سوی سران فتنه” دانسته و در یادداشتی نوشته بود:” مدتی پیش پل رابرتس، معاون مشاور وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا در مقاله ای با عنوان “آیا ایرانیان معترض بخش دیگری از ارکستر انقلاب های رنگی آمریکا هستند؟” در نشریه کانترپانچ صراحتاً از کمک های مالی گسترده آمریکا برای راه اندازی فتنه در ایران خبر داد”.

 سایت جوان آنلاین، ارگان نیروهای امنیتی حفاظت اطلاعات سپاه نیز در همان زمان در یادداشتی مدعی شد که “سران فتنه مورد اشاره آقای جنتی در ایران نیستند”.

در اینباره یک کارشناس مسائل داخلی به روز می گوید: “حمید رسایی نیز از همان بیماری نیاز به جلب توجه احمدی نژاد و دیگر اطرافیان او همچون مشایی و… رنج می برد و چون پس از سازماندهی تجمع لباس شخصی ها در برابر مجلس، مورد عتاب دوستانش قرار گرفته و برای مدتی از اظهار نظرمنع شده بود، اکنون می خواهد با نام بردن از خاتمی خود را در رسانه ها مطرح کند”.

سکوت احمد جنتی در برابر درخواست رهبران جنبش سبز و احزاب اصلاح طلب درمورد ارائه مدرک و نیز به میدان آمدن یک چهره افراطی راهیافته به مجلس و نیز سخنگوی شورای نگهبان، پس از آن صورت می گیرد که در اواخر هفته گذشته، مهدی کروبی و میرحسین موسوی در نامه مشترکی خطاب به  به مراجع تقلید از آنان خواستند تا “برای حفظ آبروی اسلام” از دبیرشورای نگهبان بخواهند که اسنادش رامنتشر کند.

در این نامه آمده بود: “ما از شما مراجع عالیقدر و علمای بزرگ و مدرسین گرانقدر حوزه های علمیه می خواهیم برای حفظ آبروی روحانیت و اسلام از ایشان(جنتی) بخواهید سند و مدرک خود را ارائه کند و یا منبعش را برملا نماید تا مردم این محرمان اصلی انقلاب و کشور در جریان واقعیت و یا افترا و دروغ که برای متاع دو روز دنیا بیان شده است، قرار گیرند”.

علاوه بر این دو، محمد خاتمی نیز چهارشنبه گذشته در سخنانی گفته های جنتی را به شدت محکوم کرده و خواستار ارائه مدرک از سوی وی شده بود.

 

واکنش محافظه کاران

در میان محافظه کاران نیز، سه نماینده مجلس در واکنش به اظهارات جنتی خواستار ارائه سند از سوی وی شده اند.

بنا به گزارش سایت آفتاب، نیره اخوان با بیان اینکه نمی‌توان بدون پایه قضایی چنین حرفی زد، گفته است: “هر سخنی اگر پیگیری نشود‏ در هواست. اگر هدف از طرح این موضوع، اطلاع رسانی بوده است،‏ نباید اینگونه بیان می‌شد. زیرا پیگرد قانونی را در پی دارد”.
جواد آرین‎منش نیز با تاکید بر اینکه “جنتی باید پاسخ‌گو باشد و مدارکش را ارائه دهد”، اظهار داشته: “اگر این گفته صحت نداشته باشد، خود آیت‌الله جنتی باید پاسخ‌گو باشد و مدارکش را ارائه دهد. البته دبیر شورای نگهبان حتما به آن درجه از اطمینان رسیده است که چنین مطلبی را بیان کرده است”.
و اما علی مطهری دیگر نماینده‏ای بود که درخواست ارائه مستندات جنتی به دستگاه قضایی را مطرح  و کمیسیون اصل نود را نیز مرجع دیگری برای بررسی این ادعا معرفی کرد. پیش از این فاضل موسوی، نایب رئیس کمیسیون اصل نود هم برای بررسی این مستندات اعلام آمادگی کرده بود.
مطهری گفته است: “البته آیت‏الله جنتی فردی متقی و خدا‌ترس است و معمولا از روی هوای نفس سخن نمی‏گوید. یا ایشان مدرک موثقی دارند و یا افرادی مطلب را به‌صورت یک امر موثق در نظر ایشان جلوه داده‎اند. در صورت دوم ایشان شجاعت بیان واقعیت را برای مردم دارند و نیازی به پیگیری قضایی نیست”.