ایران زیر فشار تحریم ها

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال درباره افزایش فشارها

به نظر می رسد تنها یک ماه پس از امضای لایحه تحریم ایران از سوی اوباما و تبدیل شدن آن به قانون اجرایی، تهران متوجه محدودیت های جدید شده است. بر اساس گزارش مشاوران بازار انرژی، واردات بنزین به ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه مه تقریباً 50 درصد کاهش یافته است.

 با وجود اینکه ایران یک تولید کننده عمده نفت است، اما نیازمند واردات حداقل 30 درصد بنزین مصرفی بازار داخلی است؛ این درحالی است که تحریم ها دست و پای رژیم را بیشتر بسته است. خواست ما، تشدید چنین وضعیتی است.

رهبران ایران تابستان سختی را می گذرانند. هنوز معلوم نیست در هفته جاری به جان محمود احمدی نژاد سوء قصد شد یا نشد و به نظر نمی رسد رژیم تصمیم قطعی خود را گرفته باشد که عامل این انفجار را ترقه یا نارنجک اعلام کند. اما آنچه مشخص است، یک رشته بمبگذاری علیه مقامات ارشد سپاه پاسداران، اعتصابات در بازار و تعدادی حادثه در بخش صعنت کشور رخ داده است. باید تحریم های مصوب ایالات متحده، سازمان ملل و اتحادیه اروپا را نیز به همه این مشکلات اضافه کنیم. همین عوامل است که نشان می دهد رژیم آشکارا زیر فشار است. 

مشکل اینجاست که به نظر نمی رسد تمامی این رویدادها باعث شود رهبری ایران دست از فعالیت های هسته ای خود بردارد. هرچند تحریم ها باعث شده بسیاری از شرکت های غربی به تجارت با ایران خاتمه دهند، اما شرکت های دیگری هستند که تلاش برای پر کردن جالی خالی آنها را آغاز کرده اند.

گزارشی که دیروز توسط بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن منتشر شد، از 18 شرکتی نام برده که هنوز به فعالیت  در حوزه انرژی ایران ادامه می دهند. در میان این شرکت ها، نام شرکت گازپروم روسیه، سینوپک چین، پی دی واسا ونزوئلا، توپراس ترکیه و شرکت نفت و گاز طبیعی هند به چشم می خورد. در این گزارش همچنین به نام غول های نفتی غرب نظیر تیسن کروپ آلمان که در حوزه پالایشگاهی ایران فعال است و نیز شرکت ایند گروپ که دانش فنی ال- ان- جی را برای توسعه گاز طبیعی ایران ارائه می کند، اشاره شده است.

یکی از راه هایی که دولت اوباما و متحدانش می توانند برای کارآمدتر کردن تحریم ها استفاده کنند، جریمه شرکت هایی است که به تخطی از قانون تحریم ها ادامه می دهند. این کاری است که ایالات متحده در قبال شرکت های اِی- بی- ان امرو هلند، بانک لویدز انگلستان و مردیت سوئیس انجام داد. آمریکا متوجه شده بود این مؤسسات برخلاف قوانین آمریکایی، در حال ارائه خدمات مالی به جمهوری اسلامی هستند. مارک دوبویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی (اف- دی- دی) گفت: “این جریمه ها آسیبی به روابط آمریکا با متحدانش وارد نکرد اما زنگ خطر را برای بخش های مالی به صدا درآورد و سایر بانک ها را به خاتمه مناسبات مالی خود با ایران مجاب کرد. اعمال تنبیهات مشابه علیه شرکای خارجی حوزه انرژی ایران نیز می تواند پیام مشابهی در قلمروی صنایع انرژی ارسال کند.”

ممکن است آمریکا و اتحادیه اروپا پا را فراتر از تحریمها گذاشته و از جنبش دموکراسی خواهی ایران حمایت کنند. این جنبش نیاز وافر به دانش فنی ارتباطات نظیر تلفن های ماهواره ای، خدمات ماهواره ای و کارت های امن ای- اِی- ان دارد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در اوائل سال جاری درباره اهمیت آزادی دسترسی به اینترنت سخنان امیدوارکننده ای بیان کرد، اما به گفته منابع مطلع، وزارت خارجه آمریکا در لغو محدودیت صادرات تجهیزات به ایران، جائی که نیاز بسیاری به این تجهیزات وجود دارد، کند عمل  کرده است.

ضمناً اگر باراک اوباما فرصت دیدار حضوری در کاخ سفید را به مخالفان ایرانی خارج کشور بدهد، هم در دفاع از اصول و هم در ارسال پیامی محکم به حاکمان ایران موفق عمل کرده است. اوباما می تواند با مشاهده نتیجه عبث یکسال رفتار مؤدبانه خود با رژیم ایران، اکنون پاسخ این سرخوردگی را با اقدامات تندتری بدهد. 

خطری که اکنون وجود دارد این است که دولت اوباما وسوسه شود بخشی از تحریم ها را در عوض به راه انداختن دور تازه ای از مذاکرات کنار بگذارد، مذاکراتی بی ثمر و وقتگیر. فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت دولت احساس می کند طرف ایرانی مایل به آغاز نوعی از گفتگوست که ما ازدیرباز خواهان آن بودیم. وی مطمئن است که ملاها هرکاری که از دستشان برآید انجام می دهند تا آمریکا به ازای اقداماتش، سنگین ترین بها را پرداخت کند. بنابراین، بهتر است همین حالا تحریم ها دوبرابر شوند.

 

منبع: وال استریت ژورنال- 6 اوت