فرار زنان قایقران به آمریکا

نویسنده

sheyban.jpg


فریدون شیبانی

در پی پناهندگی یک قایقران تیم ملی ایران در آلمان و سفر بی بازگشت دو قایقران زن و مربی آنان به آمریکا، فدراسیون قایقرانی ایران بار دیگر با بحران پناهندگی قایقرانان به غرب رو به رو شد. سه سال پیش نیز مردان تیم قایقرانی ایران در آلمان ناپدید شدند و سپس درخواست پناهندگی کردند. آن ماجرا به برکناری رییس فدراسیون قایقرانی منجر شد.

پس از جلوگیری از حضور قایقرانان ایرانی در رقابتهای جام جهانی در آلمان توسط فدراسیون بین المللی قایقرانی به دلیل نپرداختن حق عضویت، فدراسیون قایقرانی ایران اعلام کرد چون حاضر نیست پول زور پرداخت کند، قایقرانان به ایران بازگشته اند. اما بعد از چندی با خبرهایی که در سایت های مختلف انتشار یافت، صحبت از پناهندگی امین محمدیان، عضو تیم ملی به میان آمد که دیروزحسن تیمورتاش، دبیر فدراسیون قایقرانی، در گفت و گو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی آن راتایید کرد. تیمورتاش البته گفت: “یک فقره چک به مبلغ ‪ بیست ‬میلیون تومان در وجه فدراسیون و یک سند شش دانگ در اختیار فدراسیون قرار دارد که در صورت عدم بازگشت این ورزشکار به اجرا گذاشته می‌شود.”

نخستین فرار زنان

در همین روز خبرگزاری ایسنا از قول آقای تیمورتاش نوشت زنان پاروزن ملی پوش ایران در آمریکا از تیم ملی اخراج شده اند.

او درمورد سفر چهار قایقران زن ایران به آمریکا گفت: “فدراسیون قایقرانی آمریکا از ایران درخواست کرده بود که در تورنمنتی در این کشور شرکت کنیم. این درخواست را با محمد علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی مطرح کردیم. او پاسخ داد که «اگر از ورزشکاران ما انگشت نگاری نمی ‌کنند، شرکت کنید.» این پاسخ را به فدراسیون آمریکا ارسال کردیم که آنها گفتند این مساله به اداره گذرنامه مربوط می ‌شود و ما نمی ‌توانیم نظری بدهیم. از نظر ما اعزام این تیم منتفی بود، اما یکی از مربیان تیم ملی بانوان ایران، که از ابتدا مکاتباتی هم با فدراسیون قایقرانی آمریکا داشت، شخصا اقدام کرد و دو قایقران زن و دختر خود را به آمریکا برد. این اقدام از دید فدراسیون ایران خلاف است، به همین دلیل قایقرانان از تیم ملی اخراج شدند.”

در این مورد هم مانند ماجرای فرار دوچرخه سواران به جمهوری ایرلند، هیچ اشاره ای به تشریفات سفرهای برون مرزی که باید به تایید حراست و کمیته برون مرزی تربیت بدنی برسد و همچنین نامه های رسمی که باید از طریق فدراسیون با همتای مقابل رد و بدل شود، نشده است. ماجراهای مربوط به قایقرانی در حالی مطرح می شود که دیروز خبرگزاری فارس در گزارشی از” برگزاری همایش بررسی شیوه‌های توسعه با رویکرد ارتقای جایگاه بانوان در ورزش قایقرانی” در روز دوم شهریور با حضور رییس کمیته ملی المپیک، خبر داد.