مقابله با حکم اعدام کودکان

نویسنده
وحید ثابتیان

» گفت گوی روز با شیرین عبادی

sabetian.jpg

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر درگفت وگو با “روز” تاکید کرد “اگر پیگیری پرونده های حقوقی توسط مراجع داخل کشور با بی توجهی روبرو شود، چاره ای جز مراجعه به مراجع بین المللی وجود ندارد”. وی همچنین از رسانه ها می خواهد که به موضوع اعدام کودکان در ایران توجه بیشتری کنند.

عبادی که اخیرا همراه با مادربرخی دانشجویان زندانی که گفته می شود درزندان شکنجه شده اند دریک کنفرانس خبری شرکت کرده بود به روزگفت: “متاسفانه وقتی یک زندانی مورد اذیت وآزار قرارمی گیرد، هنگامی که اززندان بیرون می آید با توجه به اینکه آثار جرم ازبین می رود اثبات این مساله دشوار است. اما ازسوی دیگر شکنجه فقط، شکنجه جسمی وکتک نیست. نگهداری درسلول انفرادی نوعی شکنجه است وروانشناسان به آن شکنجه سفید می گویند.”

عبادی می گوید روش های مختلفی برای پیگیری نقض های حقوق بشر وقانون حقوق شهروندی وجود دارد: “درداخل ایران مراجعی ازجمله دادگاه انتظامی قضات پیش بینی شده است و دربرخی موارد هم شکایت به مراجع داخلی مثمرثمر بود. ازجمله درمورد تعدادی از وب لاگ نویسان که با شکنجه ازآنها اقرارگرفته بودند وآقای شاهرودی دستور رسیدگی به آن را دادند و به نتیجه هم رسید. هر چند برخی ادعاها چون ازجهت قضایی دلایل اثباتی نداشت، به رسیدگی وصدور حکم منجر نشد.”

به گفته این وکیل دادگستری، وکالت دانشجویان را کانون مدافعان حقوق بشر برعهده دارد و کانون، وکالت این پرونده را به محمد علی دادخواه ارجاع کرده و وی نیز آن را تقبل کرده است. با این وجود او می افزاید: “مانند پرونده خانم هاله اسفندیاری، ازکلیه راه حل هایی که درقوانین پیش بینی شده، برای آزادی این دانشجویان استفاده خواهد شد وطبیعی است که اگر به نتیجه نرسد چاره ای نداریم جز اینکه دست به دامن مراجع بین المللی بشویم.”

وی درخصوص موثربودن این روش می گوید: “طبق ساختار سازمان ملل متحد، این سازمان و دیگر ارگان های آن حق ندارند مستقیما دستور آزادی یک زندانی ویا زندانی کردن کسی را بدهند، اما می توانند وباید توصیه هایی درجهت رعایت حقوق بشر به حکومت ها بکنندو اگر حکومتی به این توصیه ها عمل نکند طبیعتا درپرونده حقوق بشر آن کشور درج خواهد شد وبه موقع در زمان های مناسب به آن رسیدگی می شود.”

به اعتقاد عبادی البته با نظارت کامل بردادسراها وزندان ها می توان چنین مسائلی را کاهش داد.

عبادی همچنین از رسانه ها می خواهد به موضوع اعدام افراد زیرهجده سال توجه کنند: “حکم اعدام برای بچه ها همین طوری صادر می شود. من پرونده قتلی را که درشهرساوه رخ داده است دردست دارم که موکلم موقع ارتکاب جرم فقط پانزده سال داشته اما به او حکم اعدام داده اند و این حکم دردادگاه تجدید نظر هم قطعی شده است. ما درحال تلاش هستیم جلوی این حکم را بگیریم اما نمی دانم تا چه اندازه می توانیم موفق باشیم.”