در اجلاس عدم تعهد تهران شرکت نکنید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هفت هزار مهمان٬ تعطیلی تهران و درخواست یک زندانی

نزدیک به یک ماه مانده به برگزاری کنفرانس جنبش عدم تعهد در ایران٬ مسوولان این کنفرانس خبر از افتتاح “خبرگزاری بین‌المللی” این سازمان داده‌اند. در همین حال یک زندانی سیاسی خواستار مکاتبه با بعضی از حاضران در کنفرانس برای عدم حضور دراین اجلاس شده است. پیش از این نیز اعلام شده بود احتمال دارد شهر تهران در روزهای برگزاری این مراسم٬ برای چند روز تعطیل شود.

این زندانی سیاسی٬ که نامه وی در اختیار “روز” قرار گرفته٬ نوشته است: “با توجه به‌ اینکه تعدادی از سران کشورهای جنبش عدم تعهد در نشست‌های گذشته اجلاس سران یا اجلاس نمایندگان بین‌المجالس با موسوی، کروبی و خاتمی طرف بوده‌اند٬ باید در نامه‌ای از آنان خواسته شود که با توجه به شرایط حصر موسوی و کروبی و محدودیت‌های سیاسی خاتمی و به نشانه اعتراض، اعلام عدم حضور کنند مگر اینکه شرایط سیاسی و حقوق بشر ایران به حالت عادی برگردد”.

این‌گونه اعتراض در ایران سابقه نیز دارد. در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی سال ۷۶ که مصادف با بازداشت ابراهیم یزدی ـ دبیرکل نهضت آزادی ایران ـ بود. سران برخی از کشورها٬ از سیدمحمد خاتمی خواستند امکان آزادی یزدی را فراهم کند. این مقامات همچنین بعد از آزادی یزدی از زندان ـ که یک هفته طول کشید ـ با اسکورت به دیدار وی رفتند که باعث جنحال‌های خبری نیز شد.

اجلاس کشورهای غیر متعهد قرار است شهریور ماه جاری در تهران برگزار شود. برخی از رسانه‌های مخالف دولت٬ طی روزهای گذشته به انتقاد از برگزاری این مراسم پرداخته‌اند. آن‌ها نوشته اند با توجه به وضعیت گرانی در تهران و کمبودهایی که برای مردم وجود دارد٬ برگزاری این مراسم می‌ تواند مشکلات اقتصادی را بیشتر کند.

سایت‌های اصول‌گرا نوشته‌اند که در این کنفرانس٬ حداقل ۷ هزار مهمان حضور خواهند داشت. به نوشته مشرق‌نیوز مسوولان تاکنون در ۷۰ نقطه شهر تهران٬ امکاناتی برای مهمانان در نظر گرفته‌اند.

این امکانات علاوه بر هتل‌ها٬ شامل “برخی خانه های لوکس و ویلایی” می‌شود که “برای مهمانان این اجلاس اجاره و تجهیز شده‌اند”. هنوز مسوولان برگزاری این مراسم٬ آماری از هزینه‌های احتمالی این مراسم اعلام نکرده‌اند.

در همین حال یک مسوول شهرداری تهران با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی با معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور، گفته است: “مقرر شده که کمیته مشترکی برای پاکسازی چهره شهر از آسیب‌های اجتماعی متکدیان و بی‌خانمان‌ها تشکیل شود که در این کمیته شهرداری تهران نیز در کنار دیگر دستگاه‌های مسوول حضور دارد. در این کمیته طرح ویژه‌ای به منظور پیگیری جدی‌تر مسئله متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها و جمع‌آوری آنها از سطح شهر تا هنگام فرا رسیدن ایام برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در شهریور ماه، تدوین و به اجرا گذاشته خواهد شد”.

 در همین حال خبرگزاری نمنا طی مراسم ویژه‌ای رونمایی شده است و مسوولان آن٬ هدف از راه‌اندازی این خبرگزاری را “خنثی‌سازی تبلیغات منفی غرب علیه ایران” معرفی کرده‌اند.

آقاجری٬ مدیر کل مطبوعات و رسانه‌های خارجی٬ با اشاره به اینکه “در فضای رسانه انحصار و سلطه خبری وجود دارد”٬ به تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام پرداخته و چنین اظهارنظر کرده: “تاسیس خبرگزاری جنبش عدم تعهد تکمیل کننده اقدامات ما در عرصه فضای بین الملل است”.

پیش از این علی سعیدلو٬ معاون امور بین‌الملل احمدی‌نژاد٬ گفته بود که هیات دولت در نظر دارد در زمان برگزاری این کنفرانس چند روزی شهر تهران را تعطیل کند.

وی گفته بود که این مساله “طبق روالی که در سایر کشور‌ها هم در زمان برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی وجود دارد”٬ انجام می‌گیرد: “با توجه به اینکه برگزاری اجلاس در روزهای پنجشنبه و جمعه (۹ و ۱۰شهریور) است، حداقل دو روز تعطیلی خواهیم داشت. در صورت نیاز به تعطیلی بیشتر با تصویب هیات دولت، امکان افزایش تعطیلی‌ها فراهم خواهد شد”.

سعیدلو در پاسخ به سئوالی درباره‌ی مشکلاتی که ممکن است در این زمینه برای مردم به وجود بیاید٬ گفته بود: “از آنجایی که اجلاس سران عدم تعهد در شهریورماه بعد از ماه رمضان برگزار می‌شود و عده زیادی از مردم به سفر می‌روند مشکل چندانی در مورد تعطیلات وجود ندارد”.

یک سایت نزدیک به اصول‌گرایان اما در این زمینه نوشت: “با نگاهی اجمالی به تقویم به یک نکته مبهم پی می‌بریم که طبق آن تعطیلی تهران نه چند روز بلکه دو هفته خواهد بود. در تقویم سال ۹۱ دو روز تعطیلی عید فطر در هفته پایانی ماه مرداد است، در حالیکه کنفرانس عدم تعهدها در هفته دوم شهریورماه برگزار می‌شود. در واقع، اگر قرار باشد سخن سعیدلو مبنای تعطیلی تهران باشد، مدت این تعطیلی از ۲۹ و ۳۰ مرداد (دو روز عیدفطر) تا ۱۰ شهریور (اختتامیه کنفرانس) یعنی ۱۵ روز خواهد بود”.

پیشتر و همزمان با اولین اجلاس سران کشور های اسلامی در سال ۱۳۷۶ نیز، تمام ادارات و مراکز دولتی و آموزشی شهر تهران تعطیل شده بود.

در همین حال٬ محسن کاظمینی٬ فرمانده سپاه تهران نیز خبر داده که مانوری نظامی “در ۸ نقطه تهران برای ایجاد آمادگی‌های دفاعی و امنیتی” برگزار می‌شود.

رسانه‌های نزدیک به دولت از برگزاری این کنفرانس در ایران استقبال کرده‌اند. یکی از سایت‌هابا اشاره به “دیپلماسی فعال دولت” در این زمینه٬ نوشته است: “برگزاری این اجلاس می‌تواند تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران و دیپلماسی ایرانی را در دفع توطئه علیه سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت و همچنین حمایت از ملت‌های به‌پاخاسته منطقه را به نمایش بگذارد، ملت‌هایی که بنابر اذعان کارشناسان بیداری امروز خود را نشأت‌ گرفته ازانقلاب اسلامی ملت ایران می‌دانند”.

برخی رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان نیز این کنفرانس را گامی در جهت “مدیریت جهان” از سوی جمهوری‌اسلامی دانسته ‌اند. علی‌آکبر صالحی٬ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی٬ نیز پیش از این گفته بود که “اجلاس سران عدم تعهد بزگترین اجلاسی است که ایران بعد از انقلاب به خود دیده است”.