خودسوزی در حضور آقای شهردار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جوان ۲۴ ساله ملاردی خود را به آتش کشید

روزنامه‌های تهران خبر از خودسوزی یک جوان ۲۴ ساله جویای کار مقابل چشم شهردار شهرستان ملارد داده‌اند. این اتفاق در شرایطی افتاده که افزایش نرخ بیکاری، رشد تورم و گرانی کالاهای اساسی در کشور طی ماه‌های گذشته تشدید شده است.

بر اساس آمارهای رسمی، که عمدتا به صورت متناقض از سوی مراجع دولتی اعلام می‌شوند، تعداد بیکاران در ایران بین سه تا سه و نیم میلیون نفر است؛ اما کار‌شناسان از جمعیت بیکار بیش از چهار میلیون نفری سخن می‌گویند. سالانه نزدیک به هشتصد هزار نفر وارد بازار کار ایران می‌شوند که جمهوری اسلامی در جذب و استخدام آن‌ها ناتوان است.

به گفته جامعه‌شناسان بیکاری یکی از اصلیترین عوامل روی آوری جمعیت جوان کشور به پدیده خودکشی است؛ موضوعی که سال گذشته از سوی برخی از نمایندگان مجلس هم مورد تاکید قرار گرفت.

 

نگرانی شهردار ملارد

روزنامه اعتماد، در شماره روز دوشنبه خود خبر داد که “جوانی ۲۴ ساله صبح روز دوشنبه در محوطه ساختمان شهرداری ملارد و جلوی دفتر شهردار این شهر اقدام به خودسوزی کرد.”

یک شاهد عینی به این روزنامه صبح تهران گفته است: “او خواهان استخدام در بخش خدماتی بود. این مرد پس از بیرون آمدن از ساختمان شهرداری یک مخزن چهار لیتری بنزین تهیه و پس از آن جلوی دفتر شهردار اقدام به خودسوزی کرد.”

 شاهین کلانتری، شهردار شهرستان ملارد، در گفت‌وگو با روزنامه “اعتماد” این خبر را تائید کرده و گفته است: “این فرد که حدود ۲۴ سال سن داشت از چند روز گذشته برای کار به شهرداری مراجعه کرده بود تا اینکه امروز (دوشنبه) پس از مراجعه به دفتر من شخصا دستور جذب او را به یکی از مناطق در زمان نیاز دادم. تا آن زمان قرار شد به طور موقت با یکی از پیمانکاران کار کند اما او اصرار داشت در همین لحظه و در قسمت مدیریت پسماند جذب شود که عملا امکان این کار وجود نداشت.”

 شهردار ملارد گفته در حال خارج شدن از ساختمان شهرداری بوده که این فرد به سمت وی آمده و قصد داشته او را هم آتش بزند.

او گفته است: “ظاهرا قصد داشت مرا هم آتش بزند. در آن لحظه با همکاری افرادی که در آن صحنه حضور داشتند او را به بیمارستان منتقل کردیم. آخرین خبر پس از کسب اطلاع از وضعیت او از بیمارستان شهریار حاکی است که حال عمومی او خوب است.”

به گفته شاهدان عینی این جوان که گفته می شود۲۴ سال دارد سرپرست خانوار و دارای یک مادر پیر و دو خواهر نابیناست.

محرم خلج، رییس شورای شهر شهرستان ملارد هم گفته که “این خبر تازه به اعضای شورای شهر رسیده و در دفتر شهردار و فرماندار در حال رصد کردن اخبار و رسیدگی به این موضوع هستیم. هنوز از علت و هویت این فرد اطلاعی در دست نیست و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.”

در تیرماه گذشته هم سایت اصولگرای مشرق،‌ از اقدام به خودسوزی یک مرد میانسال در صحن جامع رضوی حرم امام رضا خبر داده بود.

 این شخص با نصب پلاکاردی، علت این اقدام را “ظلم شهردار و شورای شهر تهران” به خود و جمعی از همکارانش در شهرداری عنوان کرده بود.

بیشتر رسانه‌های حکومتی از انتشار و اعلام خبر خودسوزی جوان ملاردی خودداری و در مقابل به پوشش اخبار خودسوزی هفته گذشته یک جوان اسرائیلی در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و نابرابری در این کشور پرداخته‌اند.

 آکیوا مافی، که اواخر ماه ژوئیه در یک ایستگاه اتوبوس دست به خودسوزی زده بود دیروز در بیمارستان به علت وخامت جراحات درگذشت.

 

افزایش بیکاری و تاثیر تحریم‌ها

خبر خودسوزی این جوان جویای کار در حالی منتشر شده که بر اساس گزارش‌های متعددی اقتصاد ایران با یکی از بحرانی دوره‌های خود روبروست.

بر اساس این گزارش‌ها که به تائید بسیاری از مسئولان هم رسیده موج بی‌سابقه تورم، گرانی و افزایش بیکاری از اواخر سال گذشته همزمان با تصویب تحریم‌های بین المللی علیه ایران اوج گرفته و از نخستین ماه سال جاری همچنان به شکل بی‌سابقه‌ای روند صعودی را طی کرده است.

کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند افزایش نرخ تورم و دیگر مشکلات اقتصادی کشور تاریخی ۳۰ ساله دارد اما در نتیجه نا‌بسامانی‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد در شش سال گذشته و بخصوص به علت اعمال تحریم‌های جهانی شکاف میان شاخص‌های اقتصادی عمیق‌تر شده است.

 

خودکشی پیامد بیکاری

از جمله پیامدهای بیکاری به ویژه در جوامع توسعه نیافته افزاش کجروی‌های اجتماعی و شدت گرفتن پدیده خودکشی است.

در آبانماه گذشته نماینده ایلام، ایوان، مهران، شیروان و چرداول و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: “بیکاری در استان ایلام به حدی رسیده است که مشکلات روانی را برای جوانان استان پدید آورده است و این معضل باعث شده تا آمار خودکشی در استان ایلام بالا‌ترین حد را در کل کشور داشته باشد.”

 رتبه اول خودکشی در ایران به استان ایلام اختصاص یافته است. در سال گذشته این میزان به بیش از دو نفر از هر هزار نفر رسیده است. به گفته داریوش قنبری از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان ایلام در سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل مسائل مالی و بیکاری و عدم توانایی در ازدواج و تخلیه نشدن انرژی خودکشی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد نرخ خودکشی به دلایل اقتصادی از جمله رشد پدیده بیکاری در جهان به صورت عمومی در حال افزایش است. نزدیک به دو سال پیش یک جوان تهیدست تونسی به نام محمد بوعزیزی در اعتراض به مصادره چرخ دستی‌اش از سوی ماموران دولتی خودسوزی کرد؛ اتفاقی که منجر به وقوع موجی از انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی و جنوب آفریقا شد.