ایران باید رفتار خود را تغییر دهد

نویسنده

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد این کشورخواهان برگزاری دور دوم مذاکره مستقیم با ایران است تا نگرانی های خود را در خصوص دامن زدن ایران به خشونت های فرقه ای عراق اعلام کند.


شون مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته است، “ما تصور می کنیم با توجه به موقعیت عراق و همچنین با در نظر گرفتن رفتار ایران که همچنان بی ثباتی های بیشتر عراق را رهبری می کند، بجاست نشست مستقیم دیگری با تهران داشته باشیم. واشنگتن می خواهد مستقیما ً به مقامات ایرانی منتقل کند که اگر آنها می خواهند شاهد یک عراق باثبات تر، امن تر و آرام تر باشند، همانگونه که قبلا ً به این امر اشاره کرده اند، باید رفتار خود را تغییر دهند.”


مک کورمک با اشاره مواد منفجره ای که قابلیت انهدام خودروهای نظامی آمریکا را دارند، می گوید: “ایرانیان باید از حمایت شبه نظامیانی که به تنش های فرقه ای دامن می زنند و همچنین از حمایت شبکه های ایی اف پی که تهدیدی برای نظامیان ما هستند، دست بردارد.” مک کورمک خاطر نشان کرده هماهنگی هایی برای برگزاری این نشست صورت گرفته است، اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست.


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به اینکه عراق از ایران درخواست کرده در دور دوم مذاکره مستقیم با آمریکا شرکت کند، اعلام نموده است ایران از این مذاکرات استقبال خواهد کرد. وی خاطر نشان کرده درخواست رسمی از تهران برای شرکت در این نشست به عهده واشنگتن است. لازم به ذکر است که هرگونه درخواست آمریکا باید از طریق سفارت سوئیس در تهران که در زمان قطع روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن حافظ منافع آمریکا است، انجام شود.


متکی افزوده است: “نظر ما در مورد برگزاری دومین دور از مذاکرات که به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد، مثبت است.” هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز به خبرگزاری رویترز گفته است: “می توانم تأیید کنم که دور دوم مذاکرات بزودی در بغداد برگزار خواهد شد. این مذاکره در سطح سفرای دو کشور خواهد بود. عراق نیز حضور خواهد داشت و مذاکرات در مورد ثبات و امنیت عراق خواهد بود.”


دو طرف پس از 27 سال قطع روابط دیپلماتیک در تاریخ 28 ماه مه در خصوص امنیت عراق با یکدیگر دیدار کردند. دیدار میان ریان کراکر سفیر آمریکا در بغداد و حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد هیچگونه پیشرفت مهمی در بر نداشت و اساسا ً به مسائل امنیتی عراق محدود بود. در این مذاکرات دو طرف مواضع همیشگی خود را دنبال کردند، تهران خواهان عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از عراق شد و واشنگتن، تهران را به دامن زدن به ناآرامی های عراق متهم کرد.


در حالیکه واشنگتن، تهران را به افزایش خشونت های عراق متهم می کند، ایران با رد حمایت از ناآرامی های عراق، واشنگتن را به افزایش تنش های میان مسلمانان شیعه و سنی عراق متهم می کند. به گفته تحلیلگران مسائل سیاسی، تهران و واشنگتن هر دو نگران تشدید خشونت ها هستند و این امر آنها را وادار به توافق برای ملاقات با یکدیگر کرده است.


احمدی نژاد در ماه جاری اعلام کرده ایران آماده است به برقراری صلح و امنیت در عراق کمک کند. این دیدار در حالی صورت خواهد گرفت که واشنگتن تلاش های دیپلماتیک برای به انزوا کشاندن ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور رارهبری می کند. از سوی دیگر دو طرف اعلام کرده اند، هرگونه مذاکره در مورد عراق هیچگونه ارتباطی با مسائل دیگر نخواهد داشت.


منبع: واشنگتن پست، 17 ژوئیه، 2007