انتخابات؛ بگذارید دوستان دیگر هم بیایند

نویسنده
مهناز ملکوتی

» همه برای اصلاح طلبان شرط می گذارند

در حالیکه بحث مهندسی انتخابات از سوی سپاه پاسداران به اصلی ترین چالش سیاسی ایران تبدیل شده،بازار اخبار انتخاباتی و گمانه زنی درباره آمدن یا نیامدن کاندیداها همچنان پر سر و صداست.

در همین راستا سیدحسن خمینی نوه روح الله خمینی که از گزینه های بالقوه احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شد آب پاکی را روی دست اصولگرایان ریخت و در واکنش به احتمال نامزدی خود گفت: “این شایعات همیشه مطرح بوده و ما هم نمی‌توانیم مداوماً تکذیبیه صادر کنیم، اما چون اخیراً مطرح شده می‌گویم که نامزدی من درانتخابات آتی ریاست جمهوری کاملا منتفی است.”


از سوی دیگر مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس که از او ، همراه با تعدادی دیگر با لقب “اصلاح طلب بدلی” یاد می شود در گفتگو با یک رسانه اصولگرا از تمامیت خواهی در شورای هماهنگی اصلاحات انتقاد کرده و گفته است: “ما همیشه با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این بحث را داشتیم که بگذارید دوستان دیگر هم بیایند عضو شوند که خوب همه اعضای شورای هماهنگی دیدگاههای یکسان ندارند و یک جور فکر نمی کنند و دیدگاههای تمامیت خواهی و انحصارطلبی در این شورا حاکم است.”
وی که در انتخابات مجلس نهم نتوانست از حوزه انتخابیه سمنان وارد پارلمان شود افزوده: “برخی دوستان هنوز به این اعتقاد نرسیده اند که در انتخابات باید شرکت کرد! یک حزب سیاسی نسبت به انتخابات 5 موضع و رویکردبیشترنمی تواند داشته باشد، یا باید بگوید که انتخابات را تحریم می کند یا سکوت می کند و یا اینکه بگوید خودم شرکت نمی کنم ولی تحریم هم نمی کنم و دیگر آنکه کاندیدا بدهد و یا از کاندیدای دیگران حمایت کند. بالاخره باید یکی از این 5 راه را انتخاب کند وهر حزبی می تواند به یکی از این گزینه ها برسد.”
وی همچنین با نفی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ آنچه اتفاق افتاده را تخلف دانسته و اضافه کرده است: “از روز اول هم گفتم تا بخواهید تخلف شده اما تقلب به مفهومی که ۱۱ میلیون رای جابجا بشود نشده است. و الان هم می گویم معتقدم که سیستم انتخاباتی ما طوری نیست که بشود تقلب کرد؛ اما متاسفانه حال و هوای انتخابات طوری است که تا بخواهید می شود در آن تخلف کرد. بنابراین ما باید جلوی تخلف را بگیریم و نگذاریم کسی مرتکب تخلف شود.”
براساس اخبار رسانه های اصولگرا، قرار است مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری کاندیداتوری خود را در مراسم افتتاحیه یازدهمین کنگره این حزب که 5 بهمن برگزار می‌شود، رسماً اعلام کند.

شرط داماد احمدی نژاد برای اصلاح طلبان
 کار به مهدی خورشیدی داماد محمود احمدی نژاد هم رسیده که او نیز برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات شرط گذاشته و گفته است: “اصلاح‌طلبانی می‌توانند در انتخابات سال آینده حضور داشته باشند که در درون نظام بوده و چارچوب‌های قانون اساسی را قبول دارند؛ همچنین مرز خود را با فتنه‌گران مشخص کرده‌اند.”
به گفته خورشیدی “ فتنه ۸۸ در نوع خود بسیار عجیب و پیچیده بود و رهبری در این باره مفصل صحبت کردند؛ کج اندیشی و سوار شدن بیگانگان در این فضا انتخابات بی‌نظیر و رای ۸۰ درصدی را هم تلخ کرد و تعدادی دچار مشکل شدند؛ نظام ما دوست ندارد این اتفاقات به وجود آید. آنهایی که مدعی مردم سالاریند باید خط و ربط خود را با فتنه روشن کنند.”