تصادفات هولناک خودروهای ایرانی در عراق

نویسنده

» گزارش المانیتور از تصمیم عراق برای منع ورود خودروها از همسایه

تصمیم دولت عراق برای توقف واردات خودروهای ساخت ایران باعث آشفتگی در بازار خودروی عراق شده است، بازاری که در 9 سال اخیر به مدل های مقرون به صرفه ایرانی متکی بوده است. شرکت دولتی واردات خوردوی عراق اظهار داشته که از اغاز سال 2013 واردت  سایپا و سمند را ممنوع کرده است. گرایش آتی عراق به سوی ماشین های ژاپنی و کره ای همچون تویوتا و هیوندا است که از استانداردهای بالاتری برخوردار هستند.

به نظر دولتمردان دو کشور، روابط اقتصادی ایران و عراق خدشه ناپذیر است.مبادلات تجاری میان این دو کشور همسایه در سال 2010 به 10 میلیارد دلار رسید. هر دو کشور تصمیم دارند با ایجاد یک منطقه آزاد از تاثیر تحریم های بین المللی علیه ایران، بر مبادلات دو کشور بکاهند.

عدنان آل مدیر عامل شرکت دولتی واردات خودروی عراق می گوید: “عراق مشغول برنامه ریزی برای واردات خوردوهایی است که مناسب منابع سوختی این کشورست. سوخت عراق کاملا پالایش شده است، مساله ای که سازنده های ایرانی در خودروهای خود  لحاظ نکرده اند.”

نور سالم یکی از اعضای کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری پارلمان عراق در این کمیته پیشنهاد ممنوعیت واردات خودروهای ساخت ایران را ارائه کرد، خودروهایی که به دلیل نقص فنی منجر تصادفات هولناکی در عراق شده است.

با وجود شکایات گسترده ای که از کیفیت تولید خودروهای ایرانی می شود، اما آن ها به دلیل قیمت نازل شان در  بازار عراق پر طرفدار هستند. یک اتوموبیل 2012 سایپا قیمتش در عراق 8500 دلار است، هفته پیش قیمت این خودرو بین 7500 تا 8000 دلار در نوسان بود.

کارشناسان تجارت خودرو بر این باورند که گرایش تازه دولت عراق ممکن است بازار عراق را که تاکنون در اختیار خودروهای ایرانی بوده است، به هم بریزد.

علی مرادی، مدیر عامل شرکت تجارت خودروی “مراد” می گوید: “با توجه به قیمت پایین خودروهای ایرانی نسبت به دیگر خودروهای وارداتی،  بازار عراق به خودروهای ایرانی وابسته شده است.”

او اضافه می کند: “قیمت خودروی سایپا که در تمامی جاده های عراق قابل مشاهده است، پس از آنکه تصمیم دولت عراق در رسانه ها منتشر شد 50 درصد بالا رفت.”

با وجود این افزایش قیمت ، خودروهای ایرانی باز هم نزدیک به قیمت های گران  کره ای و ژاپنی نیستند.

قیمت هیوندا در عراق 12000 دلار است ، شایان ذکر است که سایپا و هیوندا هر دو در خودروی سواری کوچک طبقه بندی می شوند.

نمایندگی های اتومبیل در عراق انتظار دارند با توقف واردات خودرو از ایران، قیمت ماشین در سه ماه آینده تا 50 درصد افزایش پیدا کند.

شرکت واردات خودروی عراق اعلام کرده است که در خصوص مشخصات خودروهای موردنیاز خود با شرکت های کره ای و ژاپنی مذاکره کرده است.

عراق به شرکت های خصوصی اجازه واردات خودروهای جدید را نمی دهد و این حق را به انحصار شرکتی دولتی در آورده است.

منبع : المانیتور