دادستان زاهدان رسانه ها را تهدید کرد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ترور ۳ نفر دیگر بعد از انفجار چابهار

کشتن یک معلم بسیجی تنها حادثه از سلسله حوادثی نبود که انفجار خونبار چابهار به دنبال خود آورد، خبرگزاری های حکومتی پس از آن نیز از کشته شدن دو مأمور نیروی انتظامی در محل “پل سرباز” خبر داده اند. سایت های تندرو تر در زاهدان از “بزرگان قومی، طایفه ای و مذهبی” خواسته اند با جدیت کامل مردم وجوانان را نسبت به حضور افراد مشکوک در شهر وروستا خود آگاه کنند.

بزرگان قومی احتمالا اشاره ای است به مولوی های بلوچستان که با نفوذ اجتماعی خود در سالهای گذشته در صدد حل اختلافات طرفهای درگیر در ایجاد ناآرامی های سیستان و بلوچستان بوده اند. مولوی عبدالحمید، رهبر و یکی از این مولوی ها در خطبه های نماز جمعه ضمن محکوم کردن حادثه چابهار، از مسولان خواست که اهل سنت را به رسمیت بشناسند و در مورد صدور و اجرای حکام اعدام نیز تجدید نظر کنند.

در چنین شرایطی، دادستان زاهدان هشدار داد چنانچه برخی رسانه ها و افراد بویژه پایگاههای مجازی بخواهند “برای مسایل جزئی فضای عمومی را غبار آلود کنند و نگذراند مسوولان در شرایط کنونی به خدمت رسانی خود ادامه دهند، بطور قطع پرونده آنان در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته و محاکمه خواهند شد.”

 

ادامه نا آرامی ها در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس روز جمعه، ۵ آبانماه گزارش داد که دو مامور نیروی انتظامی ایست بازرسی “پل سرباز” بر اثر حمله مهاجمان متورسوار مسلح کشته شدند.

بر اساس این گزارش مسعود کاظم یوسف خانی، گروهبان یکم و علی گوهری‌فر، سرباز وظیفه دو فرد کشته شده در این حادثه بوده اند.

یک روز قبل از این حادثه نیز یکی از کارمندان آموزش و پرورش در قسمت گزینش این شهرستان نیز توسط یک فرد مسلح متورسوار کشته شد.

اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه، چهارم آبان‌ماه، از محمد اسلامی، به عنوان یک “معلم بسیجی” نامبرد که در یک “اقدام تروریستی”به ضرب گلوله ترور شد.

شهرستان سرباز به مرکزیت شهر راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در سالهای گذشته محل برخی از نا آرامی های این استان بوده است. این شهرستان با کشور پاکستان ۱۲ کیلومتر مرز مشترک دارد.

تا کنون هیچ گروهی مسولیت دو حمله اخیر را به عهده نگرفته است. به گفته معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان مهاجمین با استفاده از دو دستگاه متور سیکلت “به سرعت از محل متواری شدند.”

این دو واقعه در حالی صورت گرفته اند که یک هفته قبل از آن در ۲۸ مهرماه در یک عملیات انتحاری در شهرستان چابهاردر همین استان حدو تن از اعضای بسیج” کشته، دست کنم پنج نفر دگیر زخمی شدند.

مسولیت این حمله را گروه “حرکت اسلام” به عهده گرفت؛ گروهی که به گفته تحلیلگران مسائل بلوچستان انشعابی از گروه تندرو جندالله است.

 

مولوی عبدالحیمد: تجدید نظر کنید

حوادث خونبار استان سیستان و بلوچستان در ده روز گذشته با واکنش هایی زیادی میان نمایندگان مجلس و امامان جمعه روبرو شده و همگی آن را محکوم کرده اند.

عبدالستار دوشوکی، رئیس مرکز مطالعات بلوچستان هم جداگانه در مصاحبه با روز با اشاره به انفجار روز جمعه چابهار و گروه “حرکت انصار” گفت که “استراتژی تکفیری جهادی و ارتکاب بد‌ترین نوع خشونت یعنی کشتار جمعی از طریق عوامل انتحاری دقیقا ً ادامه‌‌ همان عملکرد مرگبار و ضد انسانی جندالله است”.

سایت افراطی زاهدان نیوز اما با انتشار مطلبی تحلیلی در مورد اتفاقات یک هفته گذشته زاهدان آن را “ترورهای کور”ی داسنته است که “دشمنان نادان” به آن متوسل می شوند.

زاهدان نیوز تاکید کرده که روی صحبت با “بزرگان قومی، طایفه ای و مذهبی” است و از آنها خواسته “به دور ازهرگونه شعار با جدیت کامل مردم وجوانان را نسبت به حضور افراد مشکوک در شهر وروستا خود آگاه کنند.”

 

مولوی عبدالحمید، امام جماعت سنی مسجد جامع زاهدان و ار رهبران اهل سنت سیستان و بلوچستان در خطبه های نماز جمعه گفته است: “اعلام محکومیت حادثه انتحاری چابهار نیز اقدام شایسته ای از سوی مولوی عبدالحمید تلقی می شود. بدون شک اعلام مواضع شفاف به ویژه در اعلام حکم شرعی انتحار و عملیاتهای تروریستی که طی آن فردی با بستن بمب خود را در جمع مردم بیگناه شیعه و سنی منفجر می کند، می تواند راهگشا باشد.”

امام جمعه زاهدان در حالی “صدور حکم شرعی” را برای این متهمان “راهگشا” دانسته که در همان خطبه نماز جمعه خواهان تجدید نظر در مجازات اعدام شده و گفته است: “اعدام بنیان برخی خانواده ها را بر باد می دهد اما از سویی دیگر مصلحت عموم جامعه و لزوم پیشگیری از گسترش قاچاق مواد مخدر نیز الزاماتی دارد که نیاز به کارشناسی و بررسی دقیق می باشد. تفکیک قایل شدن بین مجرمین مافیایی و باندهای قاچاق و افراد نیازمند و مستاصل پیشنهاد قابل تاملی است که ما نیز دلسوزانه از مسوولان محترم دستگاه قضایی درخواست داریم در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشند.”

به گفته او “اعمال مجازاتهای بازدارنده و تلاش در ترویج مهارت آموزی زندانیان و ایجاد فرصتهای شغلی برای آنان پس از آزادی از زندان از جمله اقدامات راهگشا است که عزم مسوولان متولی امر را می طلبد.”

تاکید مولوی عبدالحمید برای بازنگری در احکام اعدام تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که مقامات دستگاه قضایی سه شهرند بلوچ را به اتهام عضویت در گروه افراطی جندالله و دست داشتن در انفجار دو سال پیش روز تاسوعا در چابهار به دار آویختند.

عبدالستار دوشوکی در مصاحبه با روز اعدام و دستگیری اعضای جندالله و شهروندان بلوچ آنهم به جرم دست داشتن در عملیات دو سال را “تکرار‌‌ همان سیاست انتقامجویانه مقابله خشونت با خشونت بیشتر و تشدید تسلسل دایره وار گردونه خونریزی در استان سیستان و بلوچستان” ارزیابی کرده است.

 

دادستان زاهدان تهدید کرد

در تحولی دیگر، روز دوشنبه آبان ماه بعد از انفجار چابهار محمد مرضیه دادستان زاهدان گفت که “اخبار حوادث اخیر سیستان و بلوچستان فقط از مراجع قانونی مورد تائید است”.

آنطور که خبرگزاری فارس نوشته او گفته است: “متأسفانه شاهد این هستیم که هر یک از افرادی که حتی اطلاع دقیق از کم و کیف حوادث ندارند، بدون مطالعه و تحقیق اقدام به انجام مصاحبه می‌کنند که این مسئله اصلاً به صلاح پیگیری پرونده‌ها نیست و فقط منجر به انحراف در مسیر شناسایی و تحقیق مأموران می‌شود.”

داستان زاهدان با اشاره به انفجار ده روز پیش چابهار همچنین تاکید کرده که در مورد این حادثه و حادثه کشته شدن “معلم بسیجی” “اظهارنظرهای گوناگونی در رسانه‌ها منتشر شد که دارای تناقض‌های جدی با سیر پیگیری و تحقیقات داشته و دارد.”

اما خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از همین سخنان به نقل از محمد مرضیه نوشته است: “منافع ملی و استانی و اتحاد مردم شیعه و سنی بویژه در سیستان و بلوچستان در راس اولویت ها قرار دارد و چنانچه فرد، گروه و یا رسانه ای با هر تابلو که در پشت آن قرار دارد بخواهد آنها را به خطر اندازد و یا مردم را دچار یاس و ناامیدی کند، دستگاه قضایی با نگاه حاکمیتی قاطعانه برخورد می کند.”

دادستان زاهدان همچنین گفته است: “منافع ملی و استانی و اتحاد مردم شیعه و سنی بویژه در سیستان و بلوچستان در راس اولویت ها قرار دارد و چنانچه فرد، گروه و یا رسانه ای با هر تابلو که در پشت آن قرار دارد بخواهد آنها را به خطر اندازد و یا مردم را دچار یاس و ناامیدی کند، دستگاه قضایی با نگاه حاکمیتی قاطعانه برخورد می کند.”

استان سیستان و بلوچستان در سالهای گذشته محل نا آرامی های متعدد و چند انفجار انتحاری بوده که در مواردی مسولیت آن را گروه افراطی جندااله به عهده گرفته است.