عدم تبدیل قرار مهدی هاشمی به دلیل بیم از فرار

نویسنده
مهناز ملکوتی

» پرونده همچنان در وضعیت نامعلومی است

یک ماه و اندی پس از بازداشت مهدی هاشمی فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تمدید قرار بازداشت او برای یک ماه دیگر، اینک وکیل اش می گوید هنوز نتوانسته موکل خود را ملاقات کند و اعتراض به قرار بازداشت هم از طریق پُست ارسال شده است.

مهدی هاشمی دوم مهرماه سال جاری پس از ۳ سال و ۲ ماه اقامت در انگلستان به ایران بازگشت و در همان فرودگاه از سوی نماینده دادستان احضاریه ای دریافت کرد که بر  اساس آن باید فردای آن شب خود را به دادسرای مقدس واقع در زندان اوین معرفی می کرد.

مهدی هاشمی پس از شنیدن دعای سفر که پدرش در گوش او خواند به همراه مادر، برادرانش و محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی، روانه دادسرای شهید مقدس شد تا یکی از جنجالی ترین پرونده های امنیتی ایران با بازگشت وی به جریان بیفتد.

مهدی هاشمی عصر همان روز بازداشت و روانه زندان اوین شد تا چند بلوک آنطرف تر از خواهرش فائزه هاشمی، در یک سلول سه متر و نیم در سه متر و نیم قرار گیرد.

وکیل مهدی هاشمی پیش از این گفته بود که موکلش یک بار توانسته از زندان با پدر خود تماس برقرار کند که در آن تماس به شوخی گفته که “من در انگلیس هم در انفرادی بودم و اینجا هم در انفرادی و تنها هستم اما تفاوت این است که آنجا مجبور بودم خودم غذا درست کنم ولی اینجا به من غذا می‌دهند.”

با این حال علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی طی این مدت بارها از دادستانی درخواست دیدار با موکل خود را کرده بود که با پاسخ منفی مواجه شده بود. وکیل مهدی هاشمی پس از فرارسیدن قرار یک ماهه بازداشت موکلش در اعتراض به رویه قوه قضاییه گفته بود: “روند دادستانی اینگونه است که در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم را ممنوع‌الملاقات می‌کند اما این رویه مبنای قانونی ندارد. آنچه در تبصره ماده ۱۲۸ آمده، عدم حضور وکیل آنهم با اجازه دادگاه است؛ نه دادسرا اما درباره مهدی خلاف این رویه طی شده و نمی دانیم تحقیقات، در چه مرحله‌ای است.”

وی پس از پایان بازداشت موقت موکل خود در تاریخ دوم آبان ماه از ارسال درخواست آزادی مهدی هاشمی با تودیع وثیقه به مراجع قضایی خبر داده بود اما این قرار برای یک ماه دیگر نیز تمدید شد:“برای بازداشت موقت یک ماه زمان در نظر گرفته شد اما یک‌ ماه از بازداشت مهدی گذشت و من مراجعه کردم تا تقاضای تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه را ارائه دهم. متاسفانه مسئولان دادسرا بر خلاف روال پذیرفته شده و بند (۳) قانون حقوق شهروندی از پذیرش درخواستم خودداری کردند که این اقدام غیر قانونی است. مسئولان دادسرا می‌توانستند درخواستم را بگیرند ولی با آن مخالفت کنند تا ما هم بر اساس قانون عمل کنیم اما اصلاً به من اجازه ورود به دادسرا ندادند.”

علیزاده درخصوص آخرین وضعیت پرونده فرزند هاشمی رفسنجانی هم گفته که “همچنان ملاقاتی با مهدی هاشمی نداشته‌ام و اعتراض ما به قرار بازداشت آقای هاشمی فرستاده شده است”.

این وکیل دادگستری توضیح داده: “اعتراض کتبی به دفتر دادستان تهران به طور مستقیم و به دادسرای مقدس از طریق پست سفارشی ارسال شده است. ضمن اینکه تاکنون تغییری در پرونده مهدی هاشمی رخ نداده و ملاقاتی صورت نگرفته است.”

آنطور که غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور درباره پرونده مهدی هاشمی خبر داده وی”در اختیار سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه قرار دارد و زیر نظر بازپرس از وی تحقیق می‌شود. این پرونده در مرحله تحقیقات است و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.”

یک منبع آگاه در خصوص علت عدم تبدیل قرار بازداشت مهدی هاشمی به وثیقه یا کفالت به روز گفت: “آنطور که بازپرس پرونده به وکیل آقای هاشمی گفته قرار بازداشت به این دلیل تمدید شد که «بیم تبانی و فرار» درباره وجود دارد.”

به گفته این منبع نزدیک به وکیل خانواده هاشمی “بیم تبانی و فرار درباره کسانی صادق نیست که با پای خود به ایران برگشته اند بلکه برای متهمانی مانند پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی استفاده می شود که احتمال فرار آن وجود دارد.”

حضور مهدی هاشمی در یکی از بندهای انفرادی زندان اوین همزمان است با حضور فائزه هاشمی دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در بند امینتی زنان زندان اوین. فائزه هاشمی که عضو هیات رییسه مجلس پنجم بود به دلیل تبلیغ علیه نظام از طریق گفتگو با روزآنلاین به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محکوم شد و یک شب پیش از بازگشت برادرش مهدی با هجوم ماموران اجرای احکام دادستانی تهران به منزلش در ساعت ۱۱ شب بازداشت شد.

آنطور که ناظران تحلیل می کنند، اجرای غیر منتظره حکم فایزه هاشمی آن هم در شبی که قرار بود مهدی هاشمی به ایران بازگردد، پیامی برای فرزند در خارج هاشمی رفسنجانی بود تا او را از بازگشت به ایران منصرف کنند.

فاطمه هاشمی فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این گفته بود که صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه و غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور خواستار عدم بازگشت برادرش به ایران بودند.

محسنی اژه ای نیز با تایید این ادعا، اذعان کرد که “به هاشمی رفسنجانی گفته بودم مهدی هاشمی به کشور برنگردد بهتر است.”