گره طناب در دستان امام جمعه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» خانواده لقمان و زانیار: حکم در اجرای احکام است

ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان که یک پای اصلی پرونده پیچیده لقمان و زانیار مرادی است حاضر به هیچگونه توضیحی در مورد پرونده این دو جوان محکوم به اعدام نیست. او به روز می‌گوید: “مصاحبه با رسانه‌ها را به صلاح نمی‌دانم، نه اکنون و نه هیچ زمان دیگری.”

خانواده‌های زانیار و لقمان اما ضرورتی برای جلب رضایت شاکی پرونده فرزندانشان نمی‌بینند. آن‌ها می‌گویند مراجعه به امام جمعه، یعنی به رسمیت شناختن اتهاماتی که علیه فرزندانشان مطرح است.

آنطور که پدر زانیار مرادی به روز گفته، پرونده این دو محکوم به اعدام در دادگاه تجدید نظر تائید و به دایره اجرای احکام منتقل شده است. عثمان مرادی هم می‌گوید لقمان در آخرین تماس تلفنی‌اش، تنها توانسته موضوع ابلاغ شفاهی حکم را به خانواده اطلاع دهد.

 

نگرانی‌ها از اجرای حکم

زانیار مرادی همراه لقمان مرادی، ۲۵ ساله، متهم به دست داشتن در ترور سعدی، پسر امام جمعهٔ شهر مریوان همراه دو پسر جوان دیگر به نام هادی و عبداللـه در تیرماه سال ۱۳۸۸ و همچنین “جاسوسی برای دولت انگلستان” هستند.

پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۸۸، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت “چهار تروریست” مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان خبر داد. براساس این گزارش دستگیرشدگان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج ترور شده بودند. آن‌ها همچنین خبر داده بودند که از مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زنیار مرادی، اسلحه، اسناد و مدارکی به دست آمده که نشانگر رابطه آن‌ها با اعضای کومله در کردستان است.

حزب کومله کردستان در بیانیه‌ای هر گونه وابستگی این افراد را به خود تکذیب کرد.

به دنبال انتشار این خبر، ویدیویی حاوی اعترافات محکومین این پرونده از شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی پخش شد. در آن ویدیو چند فرد از جمله زانیار و لقمان مرادی به عنوان متهم در منزل ماموستا مصطفی شیرازی در حال اقرار به قتل فرزند امام جمعه نشان داده می‌شدند.

اما خانواده لقمان و زانیار مرادی پیش‌تر در مصاحبه با روز گفته بودند که این اعترافات ساختگی بوده و فرزندان آن‌ها تحت فشار ناچار به اقرار شده‌اند.

در همین راستا زانیار و لقمان مرادی در نامه‌ای سرگشاده از درون زندان خطاب به مردم اعلام کردند که اعترافات آنان زیر شکنجه بوده و از سوی بازجویان تهدید به “تجاوز جنسی” شده‌اند.

با این حال بر اساس گزارش سال گذشته روزنامه دولتی ایران این افراد از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام “محاربه” و “مفسد فی‌الارض” به اعدام در ملا عام محکوم شدند.

اینک بعد از گذشت یک سال از پخش اعتراف ها و صدور حکم، گزارش‌ها حاکی از تائید حکم اعدام آن‌ها در در دادگاه تجدید نظر و ارسال پرونده به دایره اجرای احکام است.

 

تردید شاکی پرونده

اقبال مرادی، پدر زانیار که خود به دلیل فعالیت‌های سیاسی در کردستان عراق زندگی می‌کند، در مورد آخرین وضعیت فرزندش به روز می‌گوید: “دادگاه تجدید نظر حکم را تائید کرده و به اجرای احکام فرستاده است. زانیار هم گفته حکم به صورت شفاهی به وی ابلاغ شده است. وزارت اطلاعات هم با امام جمعه مریوان جهت دعوت به اجرای حکم تماس گرفته که خوشبختانه ماموستا شیرزادی گفته است به علت تردیدی که در درستی حکم دارد، حاضر نیست به اجرای احکام برود.”

با این وجود امام جمعه مریوان حاضر به ارائه هیچگونه توضیحی در خصوص این پرونده نشد و سئوالات روز در این رابطه را پی پاسخ گذاشت.

پدران این دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام می‌گویند نیازی به کسب رضایت مصطفی شیرزادی نمی‌بینند، چراکه که مراجعه آن‌ها می‌تواند به منزله پذیرفتن اتهامات مطرح شده در مورد فرزندانشان باشد.

اقبال مرادی که خود او نیز یکی از متهمان پرونده فرزندش است، می‌گوید: “تنها امید ما این است که امام جمعه تسلیم خواست نهاد‌های امنیتی نشود. ماموستا شیرزادی خودش بهتر از هر کسی می‌داند که فرزندش چگونه کشته شد. ما فکر می‌کنیم امام جمعه این وسط قربانی یک بازی سیاسی امنیتی شده است. هر چند آخرین موضع او به درستی بر بی‌گناهی زانیار و لقمان دلالت دارد و امیدوارم بر این موضع خود بماند.”

حسین پایدار، وکیل مدافع زانیار و لقمان مرادی به گفته خانواده‌ها به صورت جدی پرونده این دو زندانی سیاسی را تعقیب نمی‌کند.

در طول یک سال گذشته روز جهت ارائه توضیحات بیشتر بار‌ها با آقای حسن پایدار، وکیل دادگستری تماس گرفته، او اما هر بار بحث در این مورد را به فرصت مناسبتری موکول و از هر گونه توضیحی در خصوص پرونده موکلانش خودداری کرده است.

به گفته خانواده لقمان مرادی آن‌ها هشت ماه است نتوانسته‌اند با فرزندشان که در زندان رجائی شهر کرج نگهداری می‌شود، ملاقات کنند.

عثمان مرادی در مورد اطلاع وکیل از پرونده می‌گوید: “قرار بود امروز دوشنبه، پرونده را ببیند و به ما خبر بدهد. هنوز ما اطلاعی نداریم. حتی هشت ماه است نتوانسته‌ایم فرزندمان را ببنیم. دیروز بعد از مدت‌ها تلفن زد و گفت که به صورت شفاهی حکم را به او ابلاغ کرده‌اند.”

دلیل ابهامات موجود در این پرونده و خودداری امام جمعه مریوان از ابراز شفاف مواضع‌اش در این رابطه هر چه باشد، این روز‌ها احتمال اجرای حکم زانیار و لقمان مرادی بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته است.

در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌های زیادی برای توقف احکام این دو جوان زندانی راه اندازی شده اما به نظر می‌رسد گره این طناب، تنها با دستان ماموستا مصطفی شیرزادی که او نیز پسرش را از دست داده، باز می‌شود.